مکس بورس نقشه نیمروز بورس یکشنبه(19 اسفند) - مکس بورس

پس از ثبت روزهای کم‌رمق اخیر شاهد شتاب‌گیری شاخص اصلی بورس تهران در جریان دادوستدهای امروز هستیم. نماگر اصلی بازار در ساعت پایانی معاملات توانست بیش از هزار واحد افزایش یابد و ارتفاع ۱۶۴ هزار واحدی را بازپس بگیرد.هر چند ارزش معاملات چندان چنگی به دل نمی‌زند اما تقاضای قوی در بسیاری از سهم‌ها نشاندهنده چشم‌انداز مثبت فعالان بازار است. فروکش فشار فروش‌ها در کنار و در مقابل، تحریک انگیزه‌های خرید با انتشار گزارش اجماع تحلیلگران را می‌توان در شتاب رشد شاخص موثر دانست.

دنیای بورس: بازار سهام امروز چهر‌ه‌ سبزپوشی به خود گرفته است. شاخص کل بر خلاف دو هفته اخیر که یا در محدوده منفی نوسان داشت یا رشدهای کم‌دامنه‌ای را ثبت می‌کرد، امروز به لطف فضای مثبت بازار بیش از یک‌هزار واحد افزایش یافت. فعالان سهام در اکثر گروه‌ها نقش خریدار غالب را بازی می‌کنند و فروشندگان یا انگیزه کمتری برای عرضه دارند یا در جریان تقاضای قوی‌تر حل می‌شوند. رشد متوسط قیمت در ۲۶ صنعت بورسی انعکاسی از این امیدهای اهالی سهام به آینده و افزودن بر میزان خریدهاست.

پس از موج صعودی سهام در ابتدای اسفندماه، طی دو هفته گذشته فشار فروش در بورس تهران شدت گرفت. تلاش فعالان بازار-اعم از حقیقی و حقوقی- برای تامین نقدینگی مورد نیاز در روزهای پایانی سال را در کنار تسویه معاملات اعتباری دو نیروی موثر در این فرآیند تلقی شد که حدود ۳۵۰۰ واحد هم از ارتفاع شاخص کل کاست. ضمن اینکه صدای ریسک‌های داخلی اقتصاد و نوسانات پردامنه بازار جهانی-که در هفته اخیر با دریافت سیگنال‌های نامساعد تشدید شد، در زیر پوست بازار سهام شنیده می‌شد.اما طی دو روز اخیر شاهد معاملات کم‌رمق و صعود آرام شاخص بودیم که این روند به لطف تحریک تقاضا در جریان دادوستدهای امروز سرعت گرفت و روند صعودی شاخص تا آخر کار پایدار ماند.

گارد صعودی فلزات

 خریداران سهام در جریان دادوستدهای امروز حضور پررنگی در معاملات دارند و اشتیاق برای مشارکت در بازار، آن هم به طور خاص در سهم‌های گروه فلزات جالب توجه است. صدرنشینی دو نماد «فملی» و «فولاد» در فهرست نمادهای حامی شاخص پس از نوسانات کم‌دامنه اولیه را از وجوه تمایز معاملات امروز است. این دو نماد و به تبع آن فضای عمومی این صنعت در روزهای اخیر روندی کم‌رمق را تجربه می‌کرد و قیمت‌ها در جریان کم‌جان نقدینگی نوسانات محدودی را از سر می‌گذارند. اما امروز شاهد رشد قابل ملاحظه قیمت در اکثر نمادهای گروه فلزات هستیم که نه تنها شاخص این صنعت بورسی را حدود ۲ درصد ارتقا بخشید بلکه در ورود مجدد نماگر اصلی بازار به ارتفاع ۱۶۴ هزار واحدی نقش بسزایی داشت. معاملات دیگر صنایع کالایی اعم از معدنی‌ها، پالایشی، و پتروشیمی هم به همین منوال و البته با شدت رشد کمتری در قیمت و جذب میزان کمتری از کل جریان نقدینگی دنبال می‌شود.

زمزمه‌های حذف دلار مرجع

پس از صحه‌گذاشتن رئیس کل بانک مرکزی بر تبعات زیان‌بار و رانت‌آفرین دلار ارزانِ مرجع، یعنی دلار موسوم به ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی،  حالا بسیاری از فعالان بازار سهام به پیشواز آثار مثبت و منفی حذف احتمالی دلار مرجع رفته‌اند. تحرکات بیشتر سهامداران در برخی از گروه‌ها که از تغییر جهت‌گیری سیاست‌گذار منتفع می‌شوند، از ویژگی‌های برجسته معاملات دیروز و امروز است. گروه‌هایی نظیر صنایع غذایی یا لاستیک و برخی از صنایع کوچک و متوسط نظیر شوینده‌ها را می‌توان از این زمره دانست که با تقویت گمانه‌زنی‌ها در خصوص حذف ارز مرجع، تقاضای جالب توجهی را در پشت صف‌های خرید تجربه می‌کنند. اگرچه اثر حذف ارز مرجع بار هزینه‌ای برای این صنایع بورسی به دنبال دارد، اما تحرکات مثبت اهالی بازار در سهام این شرکت‌ها حاکی از تمرکز بازار بر آثار درآمدی حذف ارز مرجع و افزایش احتمالی نرخ فروش محصولات این شرکت‌ها است. طبعا در صورت تحقق این سیاست-حذف ارز مرجع- شرکت‌هایی که از اهرم درآمدی قوی‌تری در افزایش نرخ فروش برخوردارند، می‌توانند از این فرآیند منتفع شوند.

بازتاب انتظارات مثبت در «گزارش اجماع»

«دنیای بورس» روز گذشته  آخرین برآوردهای ۴۱ گروه‌ تحلیلی را در قالب گزارش اجماع منتشر کرد. تصویر نهایی این گزارش از ظرفیت بسیاری از سهم‌ها برای کسب بازدهی حکایت دارد. با توجه به تردید‌های پیش‌روی سهامداران به نظر می‌رسد انتشار پیش‌بینی‌های مزبور، آن هم در شرایطی که ریسک‌های سیستماتیک بر سهام فشار وارد می‌کنند، ضمن دادن تصویر سنجشگرانه از متغیرهای موثر بر بازار، بتواند نقشه راهی برای انتخاب سهام ارائه کند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 173 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 4 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.