مکس بورس نقشه نیمروز بورس یکشنبه(22 اردیبهشت) - مکس بورس

معاملات امروز بورس تهران نیز توام با هیجان فزاینده فروش دنبال شد. از روز گذشته که شاخص کل روندی رفت و برگشتی را طی کرد و  در ساعات پایانی معاملات زیر بار نسبتا سنگین عرضه عقب نشست، این انتظار به وجود آمد که به احتمال بسیار، امروز نیز در سایه اخبار سیاسی و تعطیلی بازار جهانی با تشکیل جبهه نفوذناپذیر فروشندگان مواجه باشیم؛ با این تفاوت که امروز، سیلاب عرضه دامن تقریبا تمام صنایع بورسی را گرفت. اما در ساعت پایانی، طیفی از معامله‌گران با توجه به افت قیمت‌ها در موقعیت خرید حضور پررنگی از خود نشان دادند و از ریزش بیشتر شاخص جلوگیری کردند.

دنیای بورس: شاخص کل سهام در جریان معاملات امروز با سرعت زیادی به حرکت نزولی خود ادامه داد. از روز گذشته که سهامداران به یکباره با تغییر موقعیت در سمت فروش جبهه قدرتمندی تشکیل دادند، شاخص کل در مسیر اصلاحی قرار گرفت و با گشایش معاملات امروز این روند تقریبا با همان شتاب ادامه پیدا کرد. امروز و در ساعتی مانده به پایان معاملات، نماگر اصلی بورس تهران ضمن واگذاری ۵ کانال به ارتفاع ۲۰۳ هزار واحدی بازگشت تا میزان اصلاح از قله تاریخی را پس از یک هفته به بیش از ۲۰ هزار واحد برساند.

در روند نزولی امروز، طی نیمه نخست معاملات که فشار هیجانی فروش وسعت زیادی داشت، حدود ۹۰ درصد از سهام بورسی تحت فشار شدید عرضه با افت قیمت مواجه شدند. علاوه بر سهام گروه‌های بزرگ کالایی و سهم‌های بانکی و خودرویی که از روز گذشته آماج عرضه‌های شدید بودند، امروز نیز در غیاب تقاضای موثر به‌ویژه در ابتدای معاملات، رفته‌رفته بر حجم عرضه و وسعت آن افزوده شد و طیف گسترده‌ای از سهام بازار را تحت تاثیر قرار داد. به این ترتیب و برخلاف روز گذشته دو نماگر اصلی بازار، یعنی شاخص کل و هم‌وزن، در مسیری همگرا با هم، ریزش بیش از ۲ درصدی را تجربه کردند. اگرچه قیمت‌ها در عموم صنایع به طور متوسط افت کرد اما عمق اصلاح و شدت عرضه در تمام گروه‌ها یکسان نبود. پس از سهام خودروسازان که از روز گذشته در معرض شدیدترین عرضه‌های بازار قرار گرفتند، در معاملات امروز، سیمانی‌ها و بانکی‌ها نیز خود را پس از گروه خودرو به رتبه‌های بالای این فهرست رساندند. تک‌سهم‌های دیگری نیز در فهرست عرضه‌های شدید بازار قرار گرفتند تا مجموعا ارزش صف‌های فروش در نیمه نخست معاملات_که هیجان عرضه بیشتر بود- به رقمی معادل ۱۷۰ میلیارد تومان هم رسید.

ناگفته پیداست که بخش زیادی از بار عرضه سهام در پی تشدید ریسک‌های غیراقتصادی در سطح منطقه شکل گرفته است. در واقع، در احاطه اخبار منفی، آنچه در سیمای فروشندگان بیش از هر حس دیگری به چشم می‌خورد، ترس و نااطمینانی نسبت به آینده سهام است. نیروهایی که اساسا توجه معامله‌گران را به بدبینانه‌ترین سناریوها جلب و جرات ماندن در جریان معاملات را از آنها سلب کرده است. با وجود این، طیفی از معامله‌گران که وزن و بهای کمتری برای ریسک‌های موجود قائل هستند، تمایل به حضور ماندگارتر در بازار دارند و به همین دلیل در سمت تقاضا در حال خرید سهم هستند. البته طبیعی است که با همصدایی ریسک‌های سیستماتیک(اختلافات تجاری چین و آمریکا و تنش‌های منطقه‌ای) توازنی بین این دو نیرو برقرار نباشد و در فضای مه‌آلود کنونی، میل به خروج از بازار قوی‌تر عمل کند.

جذابیت عقب‌گرد ۲۰ هزار واحدی سهام

با احتساب افت شاخص در معاملات امروز، بورس تهران طی یک هفته اخیر حدود ۹ درصد از ارزش خود را از دست داده است. دو و نیم درصد این افت در پی عقب‌نشینی قیمت‌ها طی معاملات امروز رقم خورد تا در پایان معاملات امروز شماری از سرمایه‌گذاران به خرید  سهم در عمق اصلاح قیمت‌ها بپردازند. بروز ریسک‌های غیرمنتظره همزمان که مجال تامل به برخی از فروشندگان را نداد این فرصت را فراهم کرد تا گروهی از اهالی بورسی که اطمینان بیشتری به ظرفیت سهام و عدم تاثیرگذاری بلندمدت مسائل غیراقتصادی دارند، در قیمت‌های پایین‌تر به  خرید سهم بپردازند. به همین دلیل شاخص کل پس از لمس کف روزانه در معاملات امروز توانست در آخرین دقایق در سطوحی بالاتر بنشیند. در پی به وجود آمدن موج فزاینده فروش در یک هفته اخیر، طیفی از تحلیلگران ضمن تاکید بر ارزندگی شمار زیادی از سهم‌های بنیادی، اصلاح واقعی قیمت‌ها را منوط به تغییر در محیط سودآوری سهم می‌دانند تا اخبار غیرموثر و هیجان‌آفرین. این گروه از فعالان بازار با توجه به نمونه‌های تاریخی بسیار، اختلال در روند سهام و بروز عدم‌تعادل‌های اخیر را ناپایداری عنوان کرده و همچنان بر ظرفیت‌های سهام تاکید دارند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 142 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 3 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.