مکس بورس نقشه نیمروز بورس یکشنبه(8 اردیبهشت) - مکس بورس

شاخص اصلی بورس تهران روند صعودی خود را در جریان معاملات امروز تداوم بخشید. علاوه بر صفوف طولانی خرید در سهم‌های اصطلاحا کوچک، تشکیل جبهه قدرتمند تقاضا در نماد شرکت‌های بزرگ کالایی اعم از فلزات و پالایشی‌ها بر سرعت رشد شاخص کل افزوده است. دریافت اطلاعات مساعد از عملکرد طیف متنوعی از شرکت‌های بورسی، ظرفیت عمومی سهام برای کسب بازدهی در ضعف بازارهای رقیب محرک ورود مستمر پول‌های تازه به بورس تهران ارزیابی می‌شوند که ضمن ارتقای قیمت‌ها، شاخص کل را در جریان دادوستدهای امروز به ارتفاع بی‌سابقه ۲۰۹ هزار واحد هدایت کردند.

دنیای بورس: شاخص کل امروز با حمایت تمام‌قد نمادهای کالایی به خصوص سهام گروه پالایشی و غول‌های فلزکار جهشی نزدیک به دو درصد را تجربه کرد و برای اولین بار قدم در کانال ۲۰۹ هزار واحد گذاشت. جذابیت عمومی سهام ارزش معاملات خرد را قبل از اتمام کار بازار به بالای مرز یک‌هزار میلیارد رساند و در این میان، سهام گروه پالایشی پس از مدت‌ها رتبه نخست جدول ارزش معاملات صنایع را در اختیار گرفتند. غول‌های فلزی نیز با دریافت گزارش‌های ماهانه بار دیگر رشد محسوسی را تجربه کردند و فولاد به عنوان لیدر گروه، در صدر فهرست نمادهای موثر بر شاخص جا خوش کرد.

پاسخ سهام به اوج‌گیری جریان اطلاعات

بازار سهام یکی از مهمترین ادوار خود را از حیث ورودی جریان اطلاعات و اخبار موثر بر درآمد طیف گسترده‌ای از بنگاه‌های بورسی تجربه می‌کند. از یک طرف، ترافیک گزارش‌های ارسالی روی سامانه کدال(گزارش عملکرد ماهانه و صورت‌های مالی سالانه) در شرایط مطلوب قرار دارد و از طرف دیگر، موج تورمی یک سال گذشته در حال انعکاس در سمت فروش شرکت‌های حاضر در بورس تهران است.

بازتاب این جریانی اطلاعاتی که با انتشار صورت‌های مالی سالانه روز‌به‌روز بر عمق آن افزوده می‌شود را می‌توان در معاملات بخش عمده‌ای از بازار دید. اهمیت این گزارش‌ها توام با برگزاری مجامع  و تقسیم سود بیش از پیش بر قدرت تقاضا افزوده است. از طرفی، تغییر معادلات بازار ارز و سیگنال‌های ارسالی از سیاست‌گذار که غالبا معطوف به عقب‌نشینی از عرضه دلار ارزان بوده نیز دامنه تقاضا در بازار سهام را گسترش داده است. مجموعه این شرایط که بخش عمده آن برآمده از موج افسارگسیخته تورم است، به ناچار سهام را به فرصتی جذاب برای سرمایه‌گذاری بدل کرده و بر جریان ورودی سرمایه‌های خرد به بازار را استمرار بخشیده است. البته صعود فراگیر قیمت‌ها را نمی‌توان صرفا در تقویت جریان اطلاعاتی در بازار سهام خلاصه کرد بلکه وضع متقابل بازارهای رقیب، از جمله پول، ارز و سکه و مسکن نیز در رشد ادامه‌دار شاخص بورس موثر ارزیابی می‌َشود.

واقعیت این است که بازار سهام با وجود صعود تقریبا مستمر در سال جدید در مقایسه با مهمترین رقیب خود یعنی بازار ارز  به اصطلاح اهالی بورسی عضو جامانده از موج تورمی یک سال اخیر شناخته می‌شود. از این رو، طبیعی است که پول‌های سرگردان در شرایط فعلی که بسیاری از سهم‌ها قابلیت رشد دارند، جذب این بازار شوند. با وجود این، سبزپوشی سهام و رشد فراگیر قیمت صنایع در تطمیع سرمایه‌گذاران، به‌خصوص اهالی تازه‌وارد سهام هم ایفاگر نقشی است که می‌تواند در سوء‌گیری افراد و بروز خطای رفتاری تاثیرگذار باشد. اقتصاددانان مالی برآنند که بازار صعودی در عین جذابیت شرایطی را به وجود می‌آورد که افراد بسیاری از اطلاعات موثر بر سهام را نادیده می‌گیرند و با پیوستن توده‌وار خود به صف‌های خرید در موج دسته‌جمعی حل می‌شوند. در چنین وضعیتی که همه سهم‌ها با هم در مسیر صعودی قرار دارند دشواری انتخاب چندان به چشم نمی‌آید، اما پس از فرونشستن گرد و غبار حاصل از ازدحام دسته‌جمعی کیفیت سودآوری و وضع بنیادی سهم می‌تواند حائل و عاملی برای پیشگیری از زیان و سرمایه‌گذاری بلندمدت باشد.

پالایشی‌ها پیشتاز کالایی‌ها

یکی از ویژگی‌های خاص معاملات امروز  بازگشتن سهام پالایشی در صدر گروه‌های اثرگذار است. این گروه ضمن جذب بیشترین سهم از جریان نقدینگی، در تمام نمادها با صف خرید کار خود را دنبال می‌کند. در دیگر گروه‌های کالایی هم شاهد افزایش سفارش‌های خرید و غلبه عمومی تقاضا بر عرضه هستیم اما شدت این تقاضا در گروه پالایشی با گروه‌های هم‌سنخ خود قابل قیاس نیست. به نظر می‌رسد خبر گشایش‌‌های ارزی اخیر و رشد نرخ ارز در سامانه نیما و بازتاب آن در صورت‌های مالی سال گذشته موجب تحریک تقاضا در این گروه شده است. از طرفی، برآوردهای افزایشی از حاشیه سود فرآورده‌های نفتی خاصه بنزین نیز موضوعی که در بین اهالی بورسی به عنوان عامل رشد حداکثری قیمت در تمام نمادهای پالایشی ارزیابی می‌شود.

حیات خلوت صنعت ۱۰۰۰ میلیارد تومانی

نمادهای گروه کاشی و سرامیک امروز تماما در صف خرید قفل شده‌اند. خبر کسب مجوز افزایش ۲۰ درصدی نرخ طی روزهای گذشته بار دیگر سرمایه‌گذاران را به سمت سهام کوچک گروه کاشی و سرامیک سوق داده است. شاخص این صنعت در بورس تهران نیز روز گذشته با رسیدن به سطح ۴۵۶ واحدی به سقف تاریخی خود نزدیک شد؛ امروز با ثبت رشد ۱۳۰ واحدی (۲٫۸۵ درصد) علاوه بر شکستن این مرز با تداوم قدرت خریداران و عقب‌نشینی فروشندگان همراه است. علاوه بر تاثیر خبر افزایش نرخ محصولات کاشی و سرامیک، ساختار سهام این گروه به لحاظ ترکیب سهامداری و نیم نگاه سرمایه‌گذاران به دارایی‌های ثابت برخی شرکت‌ها، از عوامل اصلی استقبال معامله‌گران طی روزهای اخیر به شمار می‌آید.

فردا؛ موعد عرضه اولیه «تاصیکو»

فردا قرار است ۱۰ درصد سهام هلدینگ سرمایه‌گذاری صدر تامین (معادل ۲ میلیارد سهم) در نماد «تاصیکو» قیمت پایه ۲۰۵ تا ۲۲۰ تومان عرضه شود. در اطلاعیه عرضه منتشر شده توسط سازمان بورس اوراق بهادار تهران، حداکثر سهمیه هر کد حقیقی و حقوقی ۷۰۰۰ سهم در نظر گرفته شده است. با توجه به میزان مشارکت تقریبی بیش از ۳۵۰ هزار کد بورسی در عرضه اولیه‌های اخیر و عرضه ۲ میلیارد سهم، انتظار می‌رود تخصیص بیش از ۵۰۰۰ سهم به هر کد صورت پذیرد. در این حالت با توجه به سقف قیمت عرضه، هر کد بورسی نیازمند تامین نقدینگی بین ۱ تا ۱٫۵ میلیون تومان است که با توجه به حجم گردش قابل توجه نقدینگی در این روزها در بورس تهران امکان برهم خوردن تعادل معاملات با این عرضه اولیه کم ارزیابی می‌شود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 96 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 3 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.