مکس بورس نقشه نیمروز بورس یکشنبه(9 دی) - مکس بورس

شاخص سهام  به روند صعودی خود در معاملات امروز ادامه داد و با رشد حدود ۶۰۰ واحدی، کانال ۱۶۱ هزار واحد را پس از ۹ روز کاری برای بار دیگر تصاحب کرد؛ با این تفاوت که در جریان دادوستدهای امروز گروهی از نمادها وارد طیف تقاضا و گروهی از این میدان به در شدند. سومین صعود پی‌درپی نماگر بازار در حالی رخ داد که گروه بانک‌ها در پی شکنندگی تقاضا و فشار عرضه در سهام پالایشی و دیگر سهام گروه‌های اصلی مجددا مورد استقبال شمار کثیری از بورس‌بازان قرار گرفتند.

دنیای بورس: دادوستدهای امروز با غلبه تقاضای عمومی بر عرضه سهام آغاز شد و دماسنج بازار رفته‌رفته مرز ۱۶۱ هزار واحدی را تصاحب کرد و در میانه این کانال آرام گرفت. اما قدرت تقاضا به حدی نبود که بتواند این روند صعودی را تداوم بخشد. به نظر می‌رسد دلیل اصلی فروکش میل خرید را باید در اخبار پیرامون سهام گروه پالایشی جست‌وجو کرد. برابر نمونه‌های تاریخی، تقاضای کل سهام در بورس تهران متاثر از جریان جمعی حاکم بر بازار است و طبعا انتشار خبر منفی در عقب‌نشاندن تقاضای عمومی هم‌گروهی‌ها و توقف مسیر دیگر صنایع اثر خواهد گذاشت. اتفاقی که امروز با خبر افزایش قیمت خرید مواد اولیه برای روانکاران معاملات دیگر صنایع را تحت تاثیر قرار داد.

گسترش فشار عرضه در پالایشی‌ها

نماد «شنفت» در مهمترین رویداد امروز بورس تهران، با شفاف‌سازی در خصوص تغییر مبنای قیمت‌گذاری مواد اولیه خریدنی معاملات هم‌گروهی‌ها را تحت‌الشعاع قرار داد و به‌تدریج این موج منفی به سایر گروه‌های کالایی سرایت کرد و از قدرت تقاضا کاست. در این شفاف‌سازی که پیش از آغاز معاملات امروز روی سامانه کدال قرار گرفت، اعلام شد که اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومانی برای فروش لوبکات با نرخ ۴۲۰۰ تومانی دلار در ۵ ماهه پایانی سال ۹۷ در مقایسه با تقاضای ۴ پالایشگاه تولیدکننده روانکار کافی نبوده و همین امر منجر به خرید با نرخ‌های محاسبه‌شده با نرخ ارز نیمایی خواهد شد. موضوعی که موجب فشار عرضه در نمادهای وابسته و به طور خاص نماد «شسپا» شد. نماد «شسپا» پس از شفاف‌سازی و حذف دامنه نوسان ۵ درصدی، با ریزش بیش از ۶ درصدی قیمت به جمع اثرگذارترین نمادها بر شاخص پیوست.

البته اثر منفی این رویداد تنها به فشار عرضه در سهام پالایشی محدود نشد بلکه روند قیمت در سایر گروه‌های کالایی را هم متاثر کرد؛ به طوری که در نیمه دوم معاملات شاهد عقبگرد تقاضا و منفی‌شدن آخرین قیمت‌ها در بسیاری از سهام گروه فلزی-معدنی و پتروشیمی بودیم. اگرچه نماد فولاد مبارکه جایگاه خود را در صدر فهرست نمادهای حامی شاخص حفظ کرد، اما نماد ملی مس ایران که در آغاز معاملات روند متعادلی را داشت و در مقاطعی رشد قیمت سهم را تجربه کرد، به تدریج تحت فشار عرضه بیشترین اثر منفی را روی شاخص بر جا گذاشت. در دیگر سهام گروه فلزات نیز تقریبا چنین الگویی غالب شد و عمدتا در نیمه دوم معاملات از سقف روزانه فاصله گرفتند. همراهی نسبی قیمت در سهام غیرمرتبط با خبر افزایش قیمت لوبکات، یک بار دیگر الگوی توده‌وار معاملات بورس تهران را عیان کرد.

هجوم تقاضا در جبهه بانکی-خودرویی

در نقطه مقابل، با شکنندگی تقاضا در سهام گروه پالایشی موجی از تردید و دودلی به معاملات سایر صنایع کالایی راه یافت و در نتیجه، تقاضا در این گروه‌ها عقب‌نشینی کرد. همزمان با این اتفاق، بار دیگر سهام بانک‌ها با استقبال نسبتا چشمگیر معامله‌گران همراه شدند. در میان نمادهای این گروه، بانک تجارت گوی سبقت را در جذب نقدینگی از سایر نمادها ربود و با تداوم صف خرید در کنار نماد بانک ملت اثر مثبت حدود ۱۸۰ واحدی را در رشد شاخص بر جا گذاشتند.

همین الگو با تاخیر در سهام گروه خودرویی و با شدت کمتری تکرار شد. در ساعت پایانی معاملات امروز نمادهای خودرویی به‌یکباره با رشد تقاضا مواجه شدند و  بسیاری از نمادهای این گروه از کف قیمت روزانه فاصله گرفتند و وارد محدوده مثبت شدند. شرایط به گونه‌ای پیش رفت که چندین نماد این گروه صف خرید را تجربه کردند و لیدر این گروه یعنی «خساپا» نیز تا آستانه صف رفت.

ضعف جبهه کالایی‌ها را می‌توان یکی از عوامل اثر گذار در تقویت تقاضای سهام بانک‌ها و سپس خودرویی‌ها دانست که به‌رغم فروشندگان بالقوه با رشد دفعی و دسته‌جمعی قیمت سهم مواجه شدند. 

یکه‌تازی کاغذسازان

از دیگر نمادهای مورد توجه بازار می‌توان به کاغذسازان بورسی اشاره کرد که طی روزهای اخیر مورد توجه خاص بازار هستند. نماد «چکارن» در این گروه همچنان با سرعت قابل توجهی در حال جهش قیمت است. در نقطه مقابل، تاثیر فضای عمومی بازار در نمادهای غذایی‌ها هم خودنمایی کرد. بسیاری از نمادهای این گروه که در ابتدای معاملات کار خود را با صف خرید آغاز کردند رفته‌رفته تحت فشار عرضه قرار گرفتند و در نبود تقاضای موثر به دامنه منفی قیمت فروافتادند. از موارد قابل ذکر، می‌توان نماد «غبشهر» را مثال زد که پس از رونمایی از عملکرد قابل قبول در آذر و تجربه صف طولانی خرید طی روز گذشته، امروز تا محدوده منفی قیمت هم پایین آمد که به نظر می‌رسد بیشتر ناشی از فضای عمومی حاکم بر بازار بوده است.

 

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 126 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 5 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.