مکس بورس نقشه نیمروز بورس (یک دی) - مکس بورس

در اولین روز معاملات بورسی در فصل زمستان، نیم ساعت مانده به پایان معاملات، شاخص کل سهام افت بیش از هزار واحد را تجربه می‌کند و به کانال ۱۵۴ هزار واحدی بازگشته است. افت ۵ درصدی قیمت نفت در کنار نزول قیمت دیگر کالاهای پایه در معاملات پایانی هفته گذشته و در مدت زمان بسته بودن بورس تهران، انتظار برای ادامه روند نزولی سهام را ایجاد کرده بود. با این حال محدودیت عرضه با نزدیک شدن به کف‌ بنیادی شاخص می‌تواند نشانه‌ای از پایان هیجان از جنس فروش باشد.

دنیای بورس: شاخص کل سهام معاملات این جلسه را نیز مطابق با روند هفته پیش آغاز کرد: رشد محدود در داد و ستدهای ابتدایی و قرار گرفتن در مسیر نزولی در ادامه معاملات. بیشترین فشار بر نماگر کل بازار از ناحیه نمادهای بزرگ پالایشی وارد آمده است. جایی که ریزش قابل‌توجه قیمت نفت فضای روانی این گروه را متاثر ساخته و در نبود برآوردی قابل‌اتکا از میزان سودآوری این صنایع و سنجش ارزشمندی سهام در قیاس با سود شرکت‌ها فشار فروش همچنان ادامه دارد.

بدین ترتیب ۳ نماد «شبندر»، «شپنا» و «شتران» از جمله نمادهای با بیشترین اثر منفی بر تغییرات شاخص‌اند. البته در این فهرست ۲ هلدینگ بزرگ «فارس» و «پارسان» نیز دیده می‌شوند که در روند قیمتی نماد «پارسان» نیز روند افت قیمت سهام پالایشی را می‌توان در نقش پررنگ‌ترین علت دید.

بازگشت بانک‌ها و خودرویی‌ها به کانون توجه

با تداوم روند کند و فرسایشی معاملات مجددا گروه بانک‌ها و خودرویی‌ها محل تمرکز سهامداران با دید کوتاه‌مدت قرار گرفته است. در جلسه معاملاتی امروز بیشترین ارزش معاملات در گروه بانک‌ها جریان دارد و شاخص این گروه رشد ۲٫۲۴ درصدی را تجربه می‌کند.

تمامی نمادهای گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری، امروز بر مدار مثبت معامله می‌شوند. با این حال معاملات آتی شاخص این گروه افت ملایمی را نسبت به جلسه پیشین تجربه می‌کند.

خودروسازان نیز پس از افت‌های قیمتی پایان هفته امروز را با مثبت ملایمی پشت سر می‌گذارند. همچنان انتظار برای تعیین تکلیف قیمت خودروها به چشم می‌خورد. با این حال رکود بازار خودرو در پی آزادسازی قیمت و خروج دلالان از بازار از جمله نگرانی‌های سهامداران این گروه است. شاخص گروه خودرو و قطعه‌سازان در این جلسه رشد یک درصدی را تجربه می‌کند؛ در عین حال شاخص آتی این گروه با سررسید اسفند ماه افت ۴٫۵ درصدی نسبت به معاملات چهارشنبه را تجربه می‌کند.

مقاومت «فولاد» بعد از روند نزولی ۱۰ روزه

طی ۱۰ جلسه معاملاتی اخیر «فولاد» افت متوالی و مداوم قیمت را تجربه کرده است و برآیند تغییرات این ۱۰ جلسه افت ۱۵ درصدی قیمت این سهم را از میانه آذر ماه رقم زده است. در جلسه امروز اکثر داد و ستدهای این سهم، با حضور پررنگ خریداران حقوقی، در محدوده مثبت ملایم انجام شده است و قیمت پایانی آن توانسته در مقابل ادامه ریزش مقاومت کند.

طی دو هفته اخیر قیمت محصولات فولادی در بازارهای چینی با رشد محسوس همراه بوده و توانسته روند نزولی را قطع کند. با این حال تاثیر این مساله بر روند محصولات صادراتی کشور همچنان با ابهام روبروست و در این رابطه باید منتظر بود تا گزارش‌های ماهانه آذر ماه منتشر شود و داده‌های قطعی‌تری از نرخ فروش محصولات بدست دهد. در عین حال رکود بورس کالایی نیز در روند قیمت سهام این گروه کاملا موثر بوده است.

طی ماه اخیر و با قرار گرفتن نرخ دلار در مسیر اصلاح، شاهد عقب‌نشینی جدی تقاضا به خصوص در رابطه با محصولات فلزی در بورس کالا بودیم. در چنین شرایطی توفیق در فروش صادراتی این شرکت ها اهمیت به‌سزایی دارد و از این منظر گزارش‌های آذر ماهی حائز اهمیت فراوان است.

پراکندگی در روند قیمتی امروز نمادهای فلزی چشمگیر است و در حالی که اکثر نمادهای بزرگ این گروه تغییرات نسبتا محدودی را تجربه می‌کنند صف‌های خرید و فروش در نمادهای کوچک‌تر جلب توجه می‌کند. طی داد و ستدهای امروز سهام شاخص این گروه با افت ۰٫۵ درصدی مواجه شده است و شاخص آتی فلزات با سررسید اسفند ماه و با نماد «جفلز۷۱۲» طی کمتر از ۲۰ معامله با افت ۴٫۳ درصدی در قیمت پایانی مواجه شده است.

نشانه‌ها و راهنماهای آینده سهام

ارزش معاملات خرد بورس امروز ۲۳۶ میلیارد تومان و میزان تغییر مالکیت از سهامداران حقیقی به حقوقی نیز ۲۶ میلیارد تومان بوده است.

محدود شدن ارزش معاملات و همچین میزان تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی اگر چه به خودی خود نشانه‌ای از تغییر جهت محسوس بورس در آینده‌ای نزدیک نیست با این حال می‌تواند این گمانه را بیش از پیش تقویت کند که دوران فروش هیجانی سهام به انتهای دوباره‌ای نزدیک می‌شود. پیش از این نیز تاکید شده بود که تحلیلگران با نگاهی محافظه‌کارانه سطح ۱۵۴ هزار واحدی شاخص را به عنوان کف بنیادی این نماگر ارزیابی می‌کنند.

بازگشت سهام به روند صعودی پس از رفت و بازگشت‌های اخیر نیازمند محرک‌های قوی‌تری‌است. در این بین بی‌تردید تغییر جهت در بازارهای جهانی می‌تواند از قوی‌ترین انگیزاننده‌ها باشد. اما با تیره‌تر‌‌شدن چشم‌انداز حصول توافق در روزهای نزدیک باید امیدواری‌ها را به حفظ سطوح حداقلی عملکرد شرکت‌ها در آخرین ماه پاییز و همین‌طور بازه ۹ ماهه منوط کرد.

طی روزهای آینده گزارش عملکرد شرکت‌ها در آخرین ماه پاییز منتشر خواهد شد و در صورت مطلوب بودن این گزارش‌ها می‌توان انتظار داشت که حفظ سطوح فعلی قیمت برای نمادهای مربوطه تا حدود زیادی تسهیل شود و از فشار فروش بر آن‌ها کاسته شود. با این حال معیار سنجش مطلوبیت عملکرد شرکت‌ها در آذر ماه کدام است؟ «دنیای بورس» در ادامه نکات کلیدی در گزارش ماهانه برخی شرکت‌ها را مورد تاکید قرار می‌دهد و دنبال کردن این مطالب را به مخاطبین توصیه می‌کند.

انتظار می‌رود گزارش‌های ۹ ماهه تا پایان ماه جاری منتشر شوند؛ در این بین عناصر برآورد بهای تمام‌شده بسیاری از صنایع روشن شده است و گزارش‌های ماهانه می‌تواند داده کافی جهت برآورد سود را مهیا نماید.

در این رابطه نیز پیگیری ارقام سود پیش‌بینی شده از اجماع تحلیلگران توصیه می‌شود. نسبت‌های قیمت به درآمدی برخی از سهام طی بازه اخیر به پایین‌تر از سطوح حتی ۳ مرتبه‌ای نزول کرده است و در این شرایط امکان تکرار سودآوری می‌تواند شرط کافی برای رشد محسوس قیمت سهام باشد. از این منظر مرور این گزارش نیز می‌تواند سهامداران را یاری کند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 58 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 5 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.