مکس بورس نقشه نیمروز بورس (یک مهر) - مکس بورس

بازار سهام امروز با هجوم خریداران به سهم‌های بزرگ‌تر و غول‌های فلزی، پتروشیمی و پالایشی رشد بیش از ۹۳۰۰ واحدی را به ثبت رساند و با این حساب شاخص کل مرز ۳۱۱ هزار واحدی خود را شکست. ارزش معاملات بورس در فاصله نیم ساعت به پایان جلسه معاملاتی روز دوشنبه، با عبور از ۲ هزار میلیارد تومان حاکی از دیکته قدرت نقدینگی بر تمامی عوامل دیگر است. آنچه در این میان اهمیت دارد این است که سرمایه‌گذاران چشم‌انداز مثبت سیاسی دارند و این نگرش می‌تواند مسیر حرکت پرشتاب شاخص را هموارتر کند.

دنیای بورس: پس از نوسان چند روزه شاخص کل بورس تهران در محدوده ۳۰۰ هزار واحدی و افت روز چهارشنبه این نماگر اصلی بورسی به زیر مرز روانی یاد شده، امروز با هجوم خریداران به سهم‌های بزرگ بورسی، علاوه بر رشد بیش از ۳ درصدی شاخص کل، ارزش معاملات نیز بار دیگر به بیش از ۲ هزار میلیارد تومان رسید. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که شاخص هم‌وزن نیز با شتابی کم‌تر، رشد روزانه بیش از ۲٫۵ درصدی را به ثبت رسانده‌است که بیانگر میل زایدالوصف سرمایه‌گذاران به خرید هرچه بیشتر سهام در معاملات امروز است.

بدون شک در چنین شرایطی، کم شدن سایه ریسک‌های غیرسیستماتیک یکی از عوامل اصلی چنین واکنشی از سوی یرکایه‌گذاران است. یکی از اصلی‌ترین ریسک‌های موجود در بازار سهام، ریسک‌های سیاسی‌ست. واکنش سرمایه‌گذاران در روز جاری نشان از انتظار آنها برای کم‌رنگ‌تر شدن این ریسک است. اخبار واصله از گوشه و کنار احتمال مذاکره و دیدار رئیس جمهور کشورمان با دونالد ترامپ را در حاشیه نشست سازمان ملل تقویت می‌کند که تاثیر بسزایی در آرامش خرید و هجوم خریداران دارد. هرچند اینگونه اخبار تا قبل از اجرایی شدن تاثیر خود را دارد و در عمل با دست‌اندازها و شرایط گوناگونی همراه است اما اگر نگاه فعالان بورسی به وقایع پیش‌رو تحت تاثیر رویدادهای منفی و اظهارنظرهای مخالف قرار نگیرد، انتظار می‌رود که حرکت پرشتاب شاخص طی روزهای آتی نیز ادامه داشته باشد.

برگ برنده جریان نقدینگی

موج خوشبینی با تکیه بر سودآوری‌ها گذشته و خاطرات خوش سهامداری فعالان بورسی طی ماه‌های اخیر و در نگاه بلندمدت‌تر، از ابتدای سال جاری؛ جریان پول را بیش از پیش به دروازه‌های بازار سهام هدایت می‌کند. ارزش معاملات خرد بورسی با حذف بلوک‌ها و اوراق به بیش از ۲ هزار میلیارد تومان رسیده‌است. ۷۹ نماد بورسی با آخرین قیمت منفی مواجه هستند و بیش از ۲۴۰ نماد بورسی قیمت پایانی مثبت دارند. تنها ۲ نماد بورسی با صف فروش مواجه هستند و بیش از ۱۱۰ نماد بورسی صف خریدی به ارزش مجموع ۳۵۰ میلیارد تومان دارند. عرضه این صف خرید‌ها می‌توانست رکورد ارزش معاملات روزانه تاریخی بورسی تهران را بشکند اما سهامداران با توجه به موج خوشبینی و قدرت صف‌های خرید شکل‌ گرفته علاقه‌ای به عرضه سهام خود در این قیمت‌ها ندارند. از طرفی برخی از این صف‌های خرید در نمادهایی تشکیل شده‌است که حرکت‌های پرشتابی را طی هفته‌های گذشته تجربه نکرده‌اند و بنابراین انتظار سهامداران آنها برای کسب بازدهی‌های بیشتر، عرضه‌ها را محدودتر از گذشته می‌کند.

بازگشایی ۱۰۰۰ واحدی فارس

نماد هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس که به دلیل برگزاری مجمع عمومی به طور فوق‌العاده و به منظور انتخاب اعضای هیئت مدیره متوقف شده‌بود، امروز بازگشایی شد و طی دو مرحله بازگشایی با محدودیت نوسانی ۵ درصدی، رشد ۶٫۵ درصدی قیمت پایانی را به همراه داشت و با این تفاسیر شاخص کل را بیش از ۱۰۷۰ واحد شارژ کرد. رشد قیمت زیرمجموعه‌های بورسی این هلدینگ طی روزهای اخیر از یک سو و رغبت ویژه امروز سرمایه‌گذاران به خرید سهام گروه پتروشیمی از سوی دیگر، از مهمترین دلایل ثبت چنین جهشی به شمار می‌آمد. ارزش معاملات صنعت شیمیایی امروز به ۳۲۰ میلیارد تومان رسید. رشد ۴٫۷ درصدی شاخص این صنعت در روز جاری به مدد تاثیر غیرقابل انکار بازگشایی نماد «فارس» و صف خرید در نمادهای «شاراک» ، «نوری» ، «پارس» ، «پترول» ، «وپترو» ، «جم» ، «جم‌پیلن» ، «شفن» و «شپدیس» محقق شد که در نوع خود یک رکورد برای بزرگترین صنعت بورسی کشور به شمار می‌رود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 127 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 1 ژانویه 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.