مکس بورس نقطه تعادل در خرید و فروش معاملات سهام - مکس بورس

معاملات روز دوشنبه با تعادل در خرید و فروش‌های بازیگران همراه شد. به این ترتیب در نهایت یک میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد.

دنیای بورس: امروز معامله‌گران همچنان به جمع‌آوری سهام گروه پتروشيمی سرمایه‌گذاری ايرانيان تمایل نشان داده و بیشترین خرید را در این نماد داشتند؛ به طوریکه در نهایت حدود ۱۵میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقیقی‌های «پترول» منتقل شد. اما همچنان صف خرید سنگین ۷۹میلیون سهمی برای این نماد باقی ماند.

در مقابل سهامداران عمده بیشترین حمایت را از سهام مس شهید باهنر داشتند که این روند با خالص خرید بیش از ۱۳میلیارد تومانی آن‌ها همراه شد. در این میان یک سهامدار حقیقی که مالک بیش از یک درصدی سهام «فباهنر» است، اقدام به عرضه ۱۵میلیون سهم مزبور کرد.

الف) بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: رصد خرید و فروش‌های صورت گرفته در نمادهای بانکی نشان از آن دارد که بانک ملت بیشترین حمایت از سوی سهامدار عمده را تجربه کرد. بر این اساس خالص خرید حقوقی‌ها در نماد «وبملت» به بیش از ۱۰میلیارد تومان رسید. در این راستا ۵۰۰هزار سهم مزبور از سوی صندوق سرمايه‌گذاری يكم كارگزاری بانک كشاورزی خریداری شد.

در مقابل بانک پاسارگارد در کانون توجه سهامداران خرد قرار گرفت؛ به طوریکه خریدهای حقیقی‌ها سبب شد ۸٫۵ میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی آن‌ها منتقل شود. در این میان به دنبال تقاضای بالای معامله گران برای خرید سهام «وپاسار»، سرمايه‌گذاری خوارزمی به عنوان سهامدار عمده، به عرضه سنگین ۱۲۰میلیون سهمی پرداخت. این حقوقی در معاملات روز یکشنبه نیز ۵۰میلیون سهم «وپاسار» را به فروش رسانده بود.

بانک خاورمیانه نیز دیگر نماد بانکی بود که از حمایت سهامدار عمده برخوردار شد. به طوریکه شركت سرمايه گذاری سمند بهمراه شركت سام الكترونيک در مجموع بیش از ۲میلیون سهم «وخاور» را به فروش رساندند.

ب) شرکت‌های معدنی: در میان نمادهای معدنی نیز گل گهر با خرید و فروش هایی از سوی سهامداران عمده روبه‌رو شد. در حالی صندوق سرمايه گذاری گنجينه زرين شهر اقدام به عرضه ۱۴میلیون سهم «کگل» کرد که در مقابل سرمايه‌گذاری توسعه معادن وفلزات به حمایت از سهم پرداخت و بیش از ۵۰هزار سهم را جمع آوری کرد. همچنین «ومعادن» به عنوان سهامدار عمده در نماد توسعه معدنی و صنعتی صبانور نیز به خرید سهم پرداخت و ۶۰هزار سهم «کنور» را به پرتفوی خود افزود. اما خود نماد سرمايه‌گذاری توسعه معادن وفلزات با عرضه از سوی سهامدار عمده مواجه شد. بر این اساس بیش از ۳میلیون سهم مزبور توسط صندوق توسعه معادن وفلزات آرمان به فروش رفت.

در همین راستا شركت مهندسی كاوه پوشش بناساز نیز به عنوان حقوقی فعال در نماد معدنی دماوند، حدود ۲هزار سهم را خریداری کرد.

ج) شرکت‌های خودرویی: نمادهای خودرویی نیز تغییر مالکیت‌های متعددی را در بازار امروز تجربه کردند؛ در این بازار ایران خودرو با عرضه ۲میلیون سهم از سوی گروه مالی بانک پارسيان مواجه شد. در مقابل گروه بهمن، خرید ۴میلیون سهم از سوی سهامدار حقیقی بالای یک درصدی را تجربه کرد.

در این بازار سرمايه‌گذاری سمند نیز به عنوان سهامدار عمده در نماد محورسازان ‌ايران‌خودرو به عرضه‌های خود در این نماد ادامه داد و امروز نیز ۵میلیون سهم دیگر را واگذار کرد. این در حالی است که سایپا از حمایت و خرید ۱٫۵میلیون سهم از سوی سرمايه‌گذاری گروه صنعتی رنا برخوردار شد.

د) شرکت‌های پالایشی: نمادهای پالایشی نیز شاهد عرضه سهم از سوی سهامداران عمده بودند؛ امروز صندوق سرمايه‌گذاری گنجينه زرين شهر به عنوان سهامدار عمده در نمادهای پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت تهران و پالایش نفت تبریز به عرضه سهم پرداخت. بر این اساس ۷میلیون سهم «شبندر» ، ۱٫۵میلیون سهم «شبریز» و ۱۰میلیون سهم «شتران» را واگذار کرد.

همچنین سرمايه‌گذاری تدبيرگران آتيه ايرانيان نیز به عنوان سهامدار عمده در نماد پالایش نفت اصفهان به عرضه‌های خود در این نماد ادامه داد و امروز نیز ۸میلیون سهم دیگر را از پرتفوی خود خارج کرد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 229 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 4 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.