مکس بورس نگاهی به معاملات هفتگی فلزات‌پایه - مکس بورس

بازار فلزات پایه هفته نسبتا امیدوارکننده ای را پشت سرگذاشت و محصولات معاملاتی در این بازار توانستند با وجود افت قیمت روز جمعه، معاملات هفتگی را با افزایش قیمت به پایان ببرند. انتشار برخی آمار اقتصادی امیدوارکننده از اقتصاد چین در بهبود معاملات فلزات در این هفته نقش شایانی داشت.

در شروع معملات هفتگی فلزات پایه، قیمت ها به لطف عقب نشینی شاخص دلار سیری رو به رشد را تجربه  کردند. پس از افزایش قابل ملاحظه در هفته گذشته، شاخص دلار در شروع هفته زیر فشار ناشی از شناسایی سود قرار رفت و همین امر نیز به بهبود تقاضا برای فلزات منجر شد. همچنین افزایش سطح خرید تکنیکال در بازار فلزات نیز در بهبود قیمت ها تاثیرگذار بود.

در ادامه با انتشار شاخص مدیران خرید تولیدی چین  معاملات کمی تحریک شد. این شاخص در ماه اکتبر به ۵۱/۶ واحد رسید که این رقم کمی از پیش بینی ها پایین تر بود. با این وجود بالاتر بودن این شاخص از رقم ۵۰ واحد که نشانگر توسعه فعالیت های تولیدی به حساب می آید توانست از قیمت فلزات حمایت کند.

روز چهارشنبه نیز شاخص مدیران خرید تولیدی موسسه Caixin  منتشر شد. برخلاف شاخص مدیران خرید تولیدی ارائه شده از سوی اداره آمار ملی چین ،در محاسبه  شاخص مدیران خرید موسسه Caixin  داده های مربوط به شرکت های متوسط  و کوچک مورد استفاده قرار می گیرد  و بدین ترتیب این دو نماگر در کنار یکدیگر تصویر مناسبی از روند حاکم بر بخش تولیدی چین ارائه می‌کنند. قرار گرفتن شاخص مذکور در سطح ۵۱ واحد منطبق با پیش بینی ها بود.

در این میان روند رشد قیمت فلزات بیشتر محصولات معاملاتی در بازار فلزات پایه در اواخر هفته به تبع احیای دلار ایالات متحده زیر فشار قرار گرفت. با معرفی جروم پاول به عنوان گزینه نهایی رئیس جمهور آمریکا برای تصدی پست ریاست فدرا رزرو، بخشی از ابهامات پیش روی بازار جهانی ارز برداشته شد. در روز جمعه با اعلام کاهش نرخ بیکاری ایات متحده، دلار در برابر دیگر ارزهای مطرح جهان بیش از پیش تقویت شد. همچنین میزان مشاغل ایجاد شده در بخش غیرکشاورزی این کشور به ۲۶۱ هزار مورد رسید که با وجود پایین تر بودن از پیش بینی ها، رشد این رقم نسبت به ماه گذشته در حمایت از دلار تاثیرگذاربود.  رشد نسبتا ملموس شاخص دلار در روز جمعه منجر به کاهش تقاضا برای فلزات شد امری که قیمت بیشتر محصولات معاملاتی را به محدوده منفی کشاند.

همچنین افت ملموس موجودی انبار روی در بازار فلزات لندن نیز در حمایت از قیمت این محصول در هفته ای که گذشت تاثیر گذار بود. آلومینیوم و مس نیز در این هفته با کاهش موجودی انبار مواجه شدند و تنها میزان ذخایر سرب رشدی اندک را تجربه کرد.

در معاملات روز جمعه در بازار فلزت لندن هر تن مس برای تحویل در سه ماه آینده با افتی ۰/۵ درصدی به ۶۸۹۵ دلار رسید. این محصول نسبت به پایان هفته گذشته رشد قیمت ۰/۹ درصدی را تجربه کرده است.

روی در قرارداد مشابه ۱/۲ درصد ارزان شد و با رسیدن به ۳۲۱۹ دلار، رشد قیمت هفتگی ۱/۴ درصدی را تجربه کرد.

آلومینیوم با افزایش قیمتی ۰/۵ درصدی در روز جمعه در سطح ۲۱۸۵ دلار قرار گرفت. این محصول در هفته اخیر به میزان ۰/۸ درصد گران شده است.

در این میان سرب بدون تغییری ملموس به ۲۴۵۰ دلار رسید. این محصول رشد قیمتی ۰/۳ درصدی را در هفته ای که گذشت تجربه کرده است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 164 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 18 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.