مکس بورس هیجان بورسی روی موج شایعات - مکس بورس

موجی امروز معاملات امروز تهران را درگیر خود ساخت و بعضا عنوان می‌شود که علت تشدید ناگهانی فشار فروش در سهام همین شایعات بوده است. چند نکته کلی و مهم درباره معاملات در کنار چند مورد کاملا قابل توجه از معاملات امروز در ادامه مطرح می‌شود.

دنیای بورس: قرنطینه تهران تا این لحظه کاملا تکذیب شده است و به صورت کلی نیز احتمالا مسیر رفت و آمد بین شهری به صورت محسوسی کنترل شود وگرنه اگر بنا بر قرنطینه باشد ابتدا باید شهرهای کوچک مدنظر قرار گیرد بعد به بزرگترین و پرجمعیت‌ترین شهر کشور برسیم. این موضوع به این معنا نیست که تهران قرنطینه می‌شود یا خیر که تا این لحظه خبر قرنطینه تکذیب شده است. محدودیت رفت و آمد بین شهرهای مختلف در شرایطی که همچنان افراد بسیاری نسبت به ریسک‌ سنگین ویروس کرونا تفهیم نشده‌اند به خصوص با نزدیک شدن به ایام تعطیلات عید کاملا منطقی است. 

 نکته دوم به سیگنال‌های ترسناک از بازار جهانی بازمی‌گردد. بر اساس اخبار موجود تنها ۱۱ مورد به تعداد افراد مبتلا به کرونا در چین پیدا شده است که نشان از کنترل این بیماری در چین دارد. این خبر بسیار امیدوارکننده نه‌تنها برای بازارهای مالی بلکه برای وضعیت عمومی سلامت جهان است. اما فعلا مهم‌تر از چین برای اقتصاد جهانی وضعیت دیگر کشور مانند ایتالیا است که میزان مرگ ناشی از این بیماری به صورت چشم‌گیر بالا بوده و بعد از اهمال دولت‌های اروپایی و آمریکا در مقابله با این ویروس حالا شاهد اثرات سنگین آن بر این کشورها هستیم. 

 بسیاری از کشورها طی همین چند روز اخیر بحران ویروس کرونا را جدی گرفته و اثرات آن در تعطیلی مراکز مختلف عمومی به منظور جلوگیری از شیوع ویروس را شاهد هستیم. بر این اساس باید منتظر ماند که آیا این کشورهای در ظاهر جهان اول (با توجه به سرسری گرفتن بیماری کوید۱۹ که به تشدید این بیماری در سراسر جهان شده است) تا چه زمانی درگیر این ویروس هستند. 

 این ریسک برای کشور ما نیز بسیار جدی است و امیدواریم همه هم‌وطنان با ریسک سنگین ناشی از کرونا آشنا شده باشند. اما در خصوص اثر اقتصادی و مالی در چند هفته گذشته به اثر فلج‌کننده کرونا بر اقتصاد جهانی اشاره شده بود این موضوع برای اقتصاد ایران آن‌ هم طی تحمیل تحریم‌های سنگین بر اقتصاد کشور قطعا قابل توجه است. در کنار این موضوع ایران از افت قیمت نفت و کالاهای پایه نیز متضرر می‌شود و مجرای صادراتی کشور نیز تضعیف می‌شود. البته در عین حال سمت تقاضا بیشتر به سمت کالاهای اساسی کشیده می‌شود و طبیعتا به کسادی کلی بازار و فضای اقتصاد کشور و سایر کشورهای درگیر ختم می‌شود. بر این اساس وضعیت اقتصاد کشور مستعد التهاب بیشتری حتی نسبت به گذشته است و امیدواریم به سلامت این دوره سخت نیز عبور کنیم. 

 اما به صورت کلی باید گفت که سیگنال‌های تورمی یکی پس از دیگری در حال انتشار است و این موضوع کاملا نگران‌کننده. بعد از بودجه، سیگنال رشد نقدینگی، کاهش درآمد ارزی و حالا نیز اثر شدید کرونا که به رکود انجامیده می‌تواند از این طریق با ضربه تجارت داخلی و خارجی کشور فضا بستر را برای تورم آتی فراهم کند طبیعتا نگرانی از وضعیت آتی نرخ تورم نیز وجود دارد. البته کارشناسان تحلیل‌های مختلفی را مطرح می‌کنند که بعضا دقیقا خلاف انتظارات تورمی را می‌رساند. 

 به هر حال اگر بنا بر تورم و التهاب بیشتر بازار ارز در هفته‌ها و ماه‌های آتی باشد باید گفت نگه داشتن ریال چندان منطقی نیست. اما در عین حال رسیدن به نرخ‌های بالاتر دلار نیازمند تغییرات عجیب در متغیرهای اقتصادی است. در چنین شرایطی شاید اصلاح بورس تهران به روزهای بعد نیز کشیده شود اما به صورت کلی فضای کنونی مانند وضعیت یک سال اخیر بار دیگر می‌تواند بورس را به مقصد نقدینگی سرگردان تبدیل کند حتی اگر سهام در واقعیت‌های بنیادی و ساختاری ارزنده نباشند.  

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 280 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 28 نوامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.