مکس بورس واشکافی حباب سهام « وآوا » - مکس بورس

طی روزهای گذشته به واشکافی حباب قیمتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری پرداخته شد. همان‌طور که اشاره شد با وجود این‌که تشخیص حباب در شرکت‌های سرمایه‌گذاری واقعا دشوار نیست اما به نظر می‌رسد بازار نسبت به تشخیص این حباب نیز با مشکل مواجه است. در این گزارش به واشکافی حباب وآوا پرداخته شده است.

دنیای بورس: پیش از این مطلب توصیه می‌شود مطلب با عنوان «حباب آشکار از دل مفاهیم ساده ارزش‌گذاری» در خصوص تشخیص حباب را مطالعه کنید.

 در مطلب گذشته به حباب وگستر پرداخته شد و برای آشنایی اولیه با نحوه محاسبه NAV (خالص ارزش دارایی‌های) شرکت‌های سرمایه‌گذاری به عنوان معیار اصلی برای ارزش‌گذاری این شرکت‌ها (حتی سود خالص محقق شده نیز زیرمجموعه این بخش قرار می‌گیرد) مطالعه مطلب پیشین توصیه می‌شود. 

 اما حباب وآوا، حتما در میان تحلیلگران شنیده‌اید که سرمایه‌گذاری آوا نوین حباب سنگین قیمتی را دارا است. حقوق صاحبان سهام آوانوین تا پایان آذر حدود ۷۲ میلیارد تومان بود، صورت‌های مالی ۹ ماهه. ارزش ایجادشده مازاد بر ارزش‌دفتری روی سرمایه‌گذاری‌های بورسی وآوا تا پایان بهمن ۳۴ میلیارد تومان است (عملکرد ماهانه بهمن). 

 طی دو ماه اخیر پس از ارائه صورت مالی ۹ ماهه وآوا حدود ۶ میلیارد تومان سود ناشی از فروش سرمایه‌گذاری‌ها شناسایی کرده است. در بررسی وآوا باید به بخش سرمایه‌گذاری غیربورسی نیز توجه شود. سرمایه‌گذاری‌های بورسی قیمت روز مشخصی دارند اما در سرمایه‌گذاری‌های غیربورسی با توجه به این موضوع که سهام شرکت‌ها در بازار معامله نمی‌شوند قیمت آن‌ها مشخص نیست. برای مثال تا قبل از امروز هر کسی می‌توانست برآوردی از قیمت زکوثر داشته باشد. وآوا نیز یک درصد از سهام زکوثر را در پرتفو خود دارد بر این اساس این عدد می‌توانست متفاوت باشد. 

 بهای تمام‌شده یا ارزش دفتری (به گزارش پیشین مراجعه کنید) زکوثر برای وآوا حدود ۳ میلیارد تومان است. آوانوین یک درصد از هلدینگ کشاورزی کوثر را مالک است و با احتساب ارزش امروز عرضه اولیه زکوثر، ۳۶۰۰ میلیارد تومان، این سهم برای وآوا حدود ۳۳ میلیارد تومان ارزش افزوده دارد. اگر میزان رشد قیمتی زکوثر در کنار ارزش روز سایر سرمایه‌گذاری‌های غیربورسی در نظر گرفته شود می‌توان تخمین خوشبیانه حدود ۸۰ میلیارد تومانی مازاد بر ارزش دفتری را برای این سرمایه‌گذاری‌ها در نظر گرفت.   

 بر این اساس خالص ارزش دارایی‌های وآوا از جمع حقوق صاحبان سهام ۷۲ میلیارد تومانی، مازاد ارزش دفتری سرمایه‌گذاری‌های بورسی ۳۴ میلیارد تومانی، سود فروش دارایی‌ها در دو ماه اخیر حدود ۶ میلیارد تومان، مازاد بر ارزش دفتری دارایی‌های غیربورسی ۸۰ میلیارد تومانی به دست می‌آید. بر این اساس خالص ارزش دارایی‌ها وآوا حدود ۱۹۲ میلیارد تومان به ازای هر سهم حدود ۳۲۰ تومان است. این در حالی است که این سهم در قیمت بیش از ۱۲۰۰ تومان معامله می‌شود. بر این اساس همان‌طور که اشاره شد ارزش واقعی هر سهم «وآوا» کمتر از سی درصد قیمت امروز بازار است و این موضوع باید مورد توجه معامله‌گران قرار گیرد. 

 بار دیگر تاکید می‌شود ۳۲۰ تومان به این معنا است که اگر کل دارایی‌های وآوا به فروش برسد و سود حاصل از آن میان سهام‌داران تقسیم شود به ازای هر سهم عددی کمتر از ۳۲۰ تومان به صاحبان سهم خواهد رسید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 238 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 29 نوامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.