مکس بورس پنج ناگفته معاملات بورس (شنبه 20 مهر) - مکس بورس

شاخص کل بورس تهران امروز با پرواز بیش از ۹ هزار واحدی به مرز ۳۲۲ هزار واحدی رسید. سیگنال‌های مثبت از مذاکرات تجاری آمریکا و چین اقبال عمومی به سهام شرکتهای بزرگ جامانده از روند صعودی پرشتاب شاخص را رقم زد. قدرت‌نمایی محسوس تقاضا در گروه‌های بزرگ کالایی در کنار کاهش معنادار تمایل به فروش سهام از مهمترین رویدادهای امروز به شمار می‌آمد. در این گزارش با نگاهی دقیق‌تر به برخی رویدادهای مهم بازار امروز می‌پردازیم.

۱٫ قرمزپوشان روز سبز بورس

درست زمانی که قیمت سهام در بازار رشد پرقدرتی را تجربه می‌کند، برخی از سهم‌ها تحت تاثیر حرکت‌های پرشتاب در مسیر اصلاح قرار گرفته‌اند. نمادهای دارویی به طور ویژه در زمره گروه یاد شده هستند. یکی از نکات جالب توجه در معاملات امروز، توقف نماد معاملاتی «دزهراوی» به علت ریزش بیش از ۲۰ درصد قیمت در مدت زمان کوتاه است آن هم درست زمانی که سرمایه‌گذاران در کلیت بازار با رشد قیمت سهام خود مواجه هستند و شاخص کل رشد بیش از ۹ هزار واحدی را به ثبت رسانده‌است. لازم به ذکر است که پس از بازگشایی این نماد، باز هم شاهد تشکیل صف فروش بودیم و به نظر می‌رسد اصلاح در روند میان‌مدت اینگونه سهم‌ها ادامه داشته باشد.

۲٫ معامله‌گران تحت تاثیر فضای روزانه

پول مترصد برای ورود به سهام در صف‌های خرید، در آخرین دقایق معاملاتی امروز به بیش از ۴۳۰ میلیارد تومان رسید. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که ارزش صف فروش در روز سه شنبه و درست زمانی که شاخص کل در همین محدوده‌ها نوسان می‌کرد، بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان بود. این قیاس نشان می‌دهد که در روزهای اخیر بازار به شدت به روند معاملات روزانه وابسته است و دید سرمایه‌گذاران به شدت کوتاه‌مدت شده‌است. لذا ادعای گزافی نیست اگر فشار فروش‌ها و اصلاح بازار در روزهای آتی رخ دهد، بازهم شاهد بازگشت پرقدرت روند و رقابت برای فروش در پایین‌ترین قیمت‌های روزانه سهام باشیم.

۳٫ عقب‌نشینی فروشندگان

ارزش معاملات خرد امروز ۱۸۵۴ میلیارد تومان بود. این عدد در ساعات پایانی و با هجوم سرمایه‌گذاران به نمادهای بزرگ رشد زیادی داشت اما در کلیت امر و در دقایق ابتدایی، در حالی که هنوز به یک ساعت نخست معاملات روزانه نرسیده بودیم، شاخص کل با معاملاتی به ارزش ۵۰۰ میلیارد تومان، رشد بیش از ۶ هزار واحدی را تجربه کرد. برآیند این اطلاعات نشان می‌دهد که عدم حضور فروشندگان پرقدرت در فضای مثبت بازار پس از اصلاح چند روزه قیمت‌ها، با حجم نقدینگی معقولی به رشد قیمت‌ها منجر شده‌است. البته این روند پس از رشد پرسرعت دقایق نخست در یک جریان فرسایشی قرار گرفت تا اینکه نمادهای کامودیتی محور با فشار تقاضا شروع به خودنمایی کردند و رشد ۳ هزار واحدی شاخص در یک ساعت پایانی را شاهد بودیم.

۴٫ تمرکز بر نمادهای خاص

تمرکز معاملات بورسی بر چند نماد خاص در داد و ستدهای امروز قابل توجه بود. در حالی‌که ارزش معاملات خرد بورس در محدوده ۱۸۵۰ میلیارد تومانی قرار داشت، ۲۰ نماد با بیشترین ارزش معاملات روزانه، سهم ۷۰۸ میلیارد تومانی از این جابجایی‌ها را به خود اختصاص دادند که نزدیک به ۴۰ درصد خرید و فروش‌های روزانه را شامل می‌شد.

۵٫ موارد خاص «وبملت» و «بجهرم»

بررسی روند معاملاتی دو سهم پر رفت و آمد این روزهای بازار سهام در این مقطع زمانی خالی از لطف نیست. نخست سهام بانک ملت که در قیمت ۶۶۶ تومان (۱۰ درصد بالاتر از قیمت فعلی) در صف خرید قفل بود و از صف ۲۰۰ میلیون سهمی این نماد تنها عرضه ۱۲٫۸ میلیون سهمی را شاهد بودیم و اکنون در قیمت‌های پایین‌تر به زحمت شاهد تقویت تقاضا در این نماد هستیم. اخبار مربوط به دریافتی حاصل از غرامت، سرمایه‌گذاران این سهم را با تردید زیادی مواجه کرده‌است و بازار داغ گمانه‌زنی‌ها عنان نماد «وبملت» را به دست گرفته‌است. نماد دومی که بررسی می‌کنیم، نماد شرکت توسعه مولد نیروگاهی جهرم است. این نماد که در روزهای ابتدایی مهرماه در قیمت ۱۹۹ تومان به ازای هر سهم عرضه اولیه شد، پس از رسیدن به سقف قیمت ۲۹۳ تومانی (بازدهی ۴۷ درصدی) در مدار اصلاح قرار گرفت و با عرضه سنگین دو روز کاری را در صف فروش سپری کرد. اما امروز شاهد بازگشت روند و تشکیل صف خرید نسبتا قدرتمند در این نماد بودیم. آن هم در قیمت‌هایی که روز کاری گذشته در صف فروش قفل بود و فروشندگان برای خروج از این سهم رقابت فشرده‌ای داشتند. لازم به ذکر است معاملات این سهم به علت حجم بالای عرضه و تقاضای همزمان و فشار به هسته معاملاتی به صورت مجاز محفوظ انجام می‌پذیرد و بعد از ساعات کاری تخصیص‌ها صورت می‌پذیرد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 62 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 30 دسامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.