مکس بورس پیش‌بینی نزول سهام در هفته اول دی ماه - مکس بورس

معاملات بورس تهران در هفته گذشته با افت ۵٫۶ درصدی شاخص کل به پایان رسید. این امر در شرایطی رخ داد که غالب کارشناسان و سهامداران حاضر در نظرسنجی «دنیای بورس» روند نزولی شاخص کل طی هفته جاری را ادامه‌دار ارزیابی کرده‌اند.

دنیای بورس: 

کارشناسان

صعودی: ۲۴ درصد کارشناسان شرکت‌کننده در نظر سنجی این هفته «دنیای بورس» روند شاخص کل را صعودی عنوان کرده‌اند.این کارشناسان معتقدند  پس از اصلاح سنگین هفته اخیر، قیمت سهام جایی برای ریزش بیشتر ندارد. تلاطم بازار نفت و دیگر بازارهای جهانی عوامل افت شدید قیمت‌ها در هفته گذشته بود، با این حال این بازارها نیز بعید است ریزش بیشتری را تجربه کنند. از سوی دیگر اصلاح قیمت سهام فرصت مناسبی را  به سهامداران برای خرید داده است. چرا که عوامل بنیادی علی رغم نگرانی‌ها در زمینه فروش و صادرات شرکت‌ها در کفه حمایت از سودآوری شرکت‌ها قرار دارند. موضوعی که در کنار کاهش التهابات در بازارهای موازی از جمله ارز و سکه می‌تواند منجر به افزایش تقاضای سهام و رشد قیمت‌ها شود. از سوی دیگر با آغاز انتشار گزارش‌های آذر ماه و نه ماهه شرکت‌ها که به نظر سطح مطلوبی از عملکرد شرکت‌ها را منعکس خواهند کرد، عامل دیگر بازگشت امید به معاملات باشد. از طرفی نیز این انتظار وجود دارد که دولت از اعمال فشار بر بازار ارز بکاهد، امری که با افزایش نرخ دلار موجب افزایش قیمت سهام خواهد شد.

 کم‌نوسان : ۲۴ درصد کارشناسان حاضر در نظرسنجی این هفته «دنیای بورس» معتقدند روند عمومی قیمت سهام در هفته جاری کم‌نوسان خواهد بود. این کارشناسان می‌گویند قیمت سهام در هفته اخیر اصلاح نسبتا قابل توجهی را تجربه کرده است و این موضوع امکان ریزش بیشتر قیمت سهام را با توجه به عوامل اثرگذار پیرامون بازار از جمله ثبات نرخ ارز  کاهش داده است. هر چند ابهامات و نگرانی‌ها در برخی زمینه‌ها نیز امکان حضور سهامداران در سمت خرید را کاهش می‌دهد. این کارشناسان می‌گویند فعالان بازار منتظر عملکرد ماهانه و ۹ ماهه شرکت‌ها هستند و از طرفی ابهامات و نگرانی‌ها از وضعیت تحریم‌ها و اثر آن بر شرکت‌ها وجود دارد. در نتیجه این شرایط به نظر می‌رسد معامله‌گران همچنان جوانب احتياط را داشته باشند و  در نتیجه قیمت‌ها نوسان اندکی را تجربه کنند.

نزولی: ۵۲  درصد کارشناسان شرکت‌کننده در نظرسنجی روند شاخص کل را نزولی عنوان کرده‌اند. به اعتقاد این افراد افت قیمت در بازار نفت و فلزات پایه، همچنان موجب عقب‌نشینی سهامداران از سمت خرید می‌شود و بر این اساس به نظر می‌رسد نماگر اصلی سهام نیز این هفته نیز در مسیر نزولی حرکت کند. علاوه بر این باید توجه داشت که پس از معاملات این هفته برخی افراد با نگرانی معاملات خود را آغاز می‌کنند تا افت قیمت بیشتری را متحمل نشوند چرا که قیمت‌ها به آستانه ضرر بسیاری از معامله‌گران نزدیک شده است. از سوی دیگر به نظر می‌رسد گزارش‌های عملکرد ماه کذشته شرکت‌ها نسبت به آبان‌ماه ضعیف‌تر باشد و این امر خود دیگر ضلع فشار بر قیمت سهام خواهد بود.

سهامداران

صعودی: ۳۹ درصد سهامداران حاضر در نظرسنجی، روند شاخص کل در هفته جاری را صعودی ارزیابی کرده‌اند. افت قیمت سهام و رسیدن آن‌ها به سطوح جذاب می‌تواند موجب افزایش تقاضا در معاملات شود.

کم‌نوسان: ۱۷ درصد سهامداران روند کم‌نوسانی را برای شاخص کل پیش‌بینی کرده‌اند. اخبار و نوسانات غیر قابل انتظار پیرامون بازار ارز فضای احتیاطی را پیش پای سهامداران قرار داده است و از سوی دیگر همچنان دلیل خاصی برای حضور سهامداران در سمت خرید وجود ندارد و بعید است گزارش‌های ماهانه و ۹ ماهه شرکت‌ها نیز بهانه را برای حضور در سمت تقاضا فراهم کند. پس ار افت سنگین  قیمت‌ها و رسیدن به این سطح، حالا سهامداران در جستجوی محرکی هستند و تا این محرک ایجاد نشود، روند شاخص کل کم نوسان خواهد بود.

نزولی: ۴۴ درصد از سهامداران معتقدند روند شاخص کل در هفته جاری نزولی است. به اعتقاد این سهامداران افت نرخ دلار و همچنین فضای منفی موجود در فضای بازار به عقب‌نشینی قیمت‌ها منجر خواهد شد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 139 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 5 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.