مکس بورس پیش بینی بورس امروز | ادامه هیجان؟ - مکس بورس

آیا امروز بازار سهام همچون روز ابتدایی خود که طوفانی آغاز کرده بود، هیجانی دنبال میکند یا همچون برخی از یکشنبه ها در روز تعطیلی بازارهای جهانی با چالش چاله یکشنبه مواجه خواهد بود.

دنیای بورس | بازار این هفته را نیز طوفانی آغاز کرد و هیجان خرید، بارزترین مشخصه معاملات در روز شنبه بود. افزایش چند ده هزار واحدی شاخص کل در هر روز، دیگر نه تعجب‌آور است ونه ترسناک، گویی رشد ۳۰ تا ۴۰ هزار واحدی شاخص کل در هر روز، بخشی از فرآیند بازار سرمایه است. نکته قابل تامل این است که برای سهامدارانی که در عرض یکی دو سال اخیر پا به بورس گذاشته‌اند، صعود چند درصدی شاخص در هر روز عادی شده است و بیشتر از آنکه ریسک این بازار را درک کنند، طعم سودی که بازار برای آن‌ها به ارمغان آورده است را چشیده‌اند.

در چند ماه اخیر هر زمان بازار به سمت اصلاح رفته است، جریان نقدینگی و سرمایه‌هایی که هر روز به این بازار سرازیر می‌شود، آن اصلاح را سریع‌تر از انتظارها به پایان برده است. از اواخر اردیبهشت تا اواسط خرداد، شاخص کل درگیر اصلاح بود و خیلی از سهام نسبت به قله قیمتی خود، ۲۰ تا ۳۰ درصد افت داشتند.

با این حال جریان نقدینگی قطع نشد. در ماه جاری و تا پایان روز گذشته، بررسی ورود و خروج پول از بازار نشان می‌دهد نزدیک به ۷ هزار میلیارد تومان نقدینگی جدید وارد بورس شده است. نقدینگی که یا در دیگر بازارها راکد مانده یا در بانک‌‌ها سپرده‌گذاری شده بود. حالا این نقدینگی جدید حرف اول را در جهت دهی بازار بر عهده دارد. با تحرکی که در دیگر بازارها ایجاد شده، احتمال خروج پول بیشتری از بانک‌ها و تزریق آن به بازارهایی نظیر بورس، ارز و طلا وجود دارد.

 

تمرکز سهامداران روی معاملات نه هسته

روز گذشته برای اولین بار حداکثر حجم  و حداقل میزان تغییر در سفارش‌ها تغییر کرد و امروز فعالان بازار سرمایه با ذهنیت بهتری با این مسئله برخورد خواهند داشت. اعداد غیر رند با بورس خداحافظی کردند و کسی دیگر نمی‌تواند سفارش مخفی در سیستم قرار دهد. این تغییرات باعث شد سهامداران در معاملات روز گذشته دغدغه اختلال سامانه‌ها را نداشته و بیشتر روی روند قیمت‌ها و انتخاب سهام تمرکز کنند.

مجموعه اتفاقات ریز و درشتی که در زمینه سفارش‌گذاری در حال انجام است، شاید در ابتدا با مخالفت برخی از سهامداران مواجه شود، اما در بلندمدت روند بازارها را منطقی‌تر خواهد کرد. نمونه بارز آن اینکه این روزها سهامداران کمتر دغدغه سفارش‌های بدون پشتوانه مالی، سفارش یا فرمان ترس، سفارش‌های پشت سر هم، سفته‌بازی بازیگران در نمادهای کوچک و … هستند.

 

ادامه هیجان؟

در معاملات روز گذشته، تقاضا حرف اول را می‌زد. صف خرید بسیاری از نمادها تا پایان بازار پربرجا بود و خبری از عرضه حقوقی‌ها یا ذخیره سود گسترده نبود. اگر رخداد غیرمنتظره‌ای اتفاق نیفتد، امروز نیز صف خریدها به قوت خود باقی خواهد ماند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 272 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 13 سپتامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.