مکس بورس پیش بینی بورس امروز | انتظارات موجود - مکس بورس

امروز روند حرکتی در بازار سهام را میتوان در دو نیمه ترسیم کرد؛ در نیمه‌ای از آن بازیگر اصلی حقوقی‌ها خواهند بود و در نیمه‌ای دیگر حقیقی‌ها تابع رفتار حقوقی‌ها بازیگری می‌کنند.

دنیای بورس | آخر هفته‌ای که گذشت پر بود از خبرهای حمایتی از بازار سرمایه، از یک سو رئیس سازمان بورس از این گفت که دولت به بازار سرمایه به عنوان یک فرصت و با دید مثبت نظاره می کند و از سوی دیگر خروجی جلسه قالیباف اصل با حقوقی‌های بازار سرمایه، بازارگردانی سهامداران عمده و حقوقی‌ها از امروز برای متعادل کردن روند شاخص کل بود. اما در کنار این موضوع نماینده‌های مجلس نیز در دو روز گذشته در شبکه‌های اجتماعی یا مصاحبه‌های خود، از این خبر دادند که روند بازار سرمایه را به دقت بررسی کرده و به دنبال حمایت از سهامداران خرد هستند.

اما با توجه به چالشی که بر سر راه عرضه صندوق پالایشی‌ها رخ داد، اعتماد مردم به حمایت‌های دولتی کمرنگ شد و بر سر عرضه حقوقی‌ها در نماد «شستا» در چهارشنبه دو هفته پیش، مردم اعتماد خود را به حمایت جدی و ادامه‌دار حقوقی‌ها از دست دادند. در نتیجه و با توجه به معاملات هفته گذشته انتظار نمی رود بازار امروز با صعود شاخص‌کل شروع شود، بلکه امید سهامداران به دو نیمه متفاوت است.

به عبارت ساده‌تر همانند بازی فوتبال، سهامداران در نیمه نخست معاملات امروز، رفتار حقوقی‌ها و سهامداران عمده را محک می‌زنند. اگر حمایت حقوقی‌ها روی تابلو به وضوح مشخص بوده و صف فروش‌ نمادهای لیدر بازار جمع شود، می توان انتظار داشت در نیمه دوم معاملات امروز روند بازار متعادل شده و برخی نمادها به محدوده مثبت باز گردند. با این حال ترس نوسان‌گیری حقوقی‌ها در روزهای آتی باعث می‌شود ورود مجدد و پرقدرت نقدینگی از سوی حقیقی‌ها به مرور در روزهای آتی و بعد از حصول اطمینان از حمایت سهامداران عمده صورت پذیرد.

از سوی دیگر این هفته روند معاملات در گروه پالایشی به شدت از سوی سهامداران رصد می‌شود چرا که تا این لحظه قیمت پایانی دو نماد «شپنا» و «شتران» به پایین تر از قیمتی رسیده است که مبنای محاسبه ۲۰ درصد تخفیف در صندوق «پالایش» است.

در واقع اگر نمادهای پالایشی نتوانند در هفته جاری خودی نشان داده و صعود مناسبی تجربه نکنند، استقبال از دومین صندوق دولتی پایین آمده و مردم ترجیح می دهند سرمایه خود را در نمادهای دیگر سرمایه گذاری کنند. در نتیجه انتظار می‌رود در وهله نخست اگر حقوقی‌ها و سهامداران عمده قصد جمع کردن صف فروش نمادهای مختلف را داشته باشند، پالایشی‌ها در صدر لیست آن‌ها باشد.

نکته مهم: دنیای اقتصاد نوشت: روز پنج‌شنبه طی جلسه‌ای که در سازمان بورس برگزار شد،‌ مقرر شد فرآیند جدید بازارگردانی با هدف افزایش رونق بازار و تسهیل نقدشوندگی آغاز شود. به گفته کارشناسان بازارگردان‌ها نقش مهمی در روند معاملات بازار سرمایه دارند و می‌توانند هم در بازار منفی و هم در بازار مثبت، تعادل را در بازار ایجاد کنند. آنچه مشهود است در بازار سرمایه ایران، بازارگردان قدرت کافی را برای ایجاد تعادل در روند معاملات ندارد. آن‌طور که کارشناسان می‌گویند حقوقی‌ها و سهامداران عمده بیشتر از این بازارگردان‌ها قدرت دارند و روی روند معاملات تاثیر بیشتری می‌گذارند. تزریق نقدینگی به این بازارگردان‌ها می‌تواند اهمیت این ارکان بازار سرمایه را بیش از پیش نشان دهد. اما باید به این نکته توجه کرد که باید به تمام سهم‌ها توجه کرد، نه فقط چند سهم بزرگ بازار.

 

نوسان سنگین در بازارهای جهانی

پایان هفته گذشته با نوسان سنگین در بازارهای جهانی همراه بود. اغلب بورس‌های مطرح در آمریکا و اروپا با افت محسوسی به کار خود پایان دادند. با افت شرکت‌های فناوری در بورس نیویورک، این بازار نیز در دو روز آخر هفته، قرمزپوش شد. بازار کامودیتی‌ها نیز از این نوسانات در امان نبود. هر بشکه نفت برنت با افت ۴ دلاری در میانه‌های کانال ۴۲ دلار به کار خود پایان داد. هر اونس طلا نیز از مرز ۲ هزار دلار با افت قابل توجهی به محدوده ۱۹۴۰ دلار بازگشت.

 فلزات پایه نیز افت سنگینی داشتند اما در نهایت برخی از آنها توانستند افت خود را جبران کنند به نحوی که مس با رشد ۳ درصدی در پایان معاملات روز گذشته به مرز ۶۷۷۹ دلار رسید. تحرکات سیاسی و آمارهای ناامیدکننده اقتصادی، بییشترین عامل در نوسانات بازارهای جهانی بوده است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 193 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 13 اکتبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.