مکس بورس پیش بینی بورس امروز | تقاضا پابرجا می‌ماند؟ - مکس بورس

در حالی که سناریوهای محتمل دوگانه‌ای برای روند تقاضا و عرضه در بازار سهام پیش بینی شده که با افزایش نرخ دلار از مرز ۳۰ هزار تومان باید در انتظار تحرکات بعدی بود.

دنیای بورس | در شرایطی که خبرهای دو روز گذشته حول درگذشت استاد محمدرضا شجریان بود و خبر مهمی در ابعاد داخلی که بر بازار سرمایه تاثیر بگذارد، منتشر نشد اما اعمال تحریم های جدید آمریکا  بر ۱۸ بانک، شاید بر روند معاملات گروه بانکی تاثیرگذار باشد.

سه روز آخر هفته گذشته با بهبود تقاضا و متعادل شدن بسیاری از نمادها همراه شد و در این مسیر شاخص کل توانست بار دیگر در کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی باقی بماند. در این مسیر ایجاد صف خرید بر روی نمادهای مطرح گروه بانک، خودرو، پالایش و محصولات شیمیایی، بیشترین کمک به رشد شاخص را داشت. با توجه به این که در ابعاد داخلی اتفاق تاثیرگذاری بر متغییرهای کلان اقتصاد رخ نداد، در نتیجه شرایط برای ادامه حرکت صعودی و عبور از مقاومت پیش رو در محدوده شاخص یک میلیون و ۵۴۵ هزار واحد، مهیا است اما اعمال تحریم های جدید علیه ۱۸ بانک ایرانی از سوی وزارت خزانه داری آمریکا شاید بتواند جو روانی بازار را تحت تاثیر قرار دهد.

 به گفته رئیس کل بانک مرکزی، تحریم های جدید آمریکا معافیت های قبلی دارو و کالاهای اساسی را لغو نکرده است و بانک های تحریم شده از طریق سوئیفت به کار تامین مالی کالاهای اساسی ادامه خواهند داد.رئیس اتاق بازرگانی ایران و سوئیس هم بر این نکته تاکید کرده است که سیستم بانکی ما پیش از این قفل شده بود و عملا به دلیل تحریم و FATF ارتباط آنچنانی با دنیای خارج نداشت بنابراین اعلام این خبر تاثیر آنچنانی نخواهد داشت.

با توجه به این موارد انتظار تاثیر قابل توجه در عملکرد بانک های مذکور نخواهد داشت (حتی برخی از آن ها در دیگر بانک ها ادغام شده و حالا وجود خارجی ندارند!) با این حال انتشار این خبر می تواند از دو سو جو روانی حاکم بر بازار را تحت تاثیر قرار دهد. نخست آنکه بر روند معاملات نمادهای بانک تاثیر گذاشته و به افزایش عرضه در این نمادها منجر شود. از سوی دیگر با توجه به افزایش تحریم ها احتمال افزایش تقاضا و در نتیجه رشد قیمت ارز در معاملات امروز وجود دارد.

 در دو روز گذشته نیز که بازارها تعطیل بودند، نرخ دلار در بازار غیر رسمی از مرز ۳۰ هزار تومان نیز فراتر رفت و باید دید بازارساز برای بازار ارز چه تدبیری اندیشیده است. با توجه به این موارد سهامداران امروز بیش از گذشته تحرکات گروه بانکی را تحت نظر دارند و در صورتی که موج عرضه ای ایجاد نشده یا تقاضا در گروه بانکی به حدی باشد که در برابر عرضه های احتمالی، توان مقاومت داشته باشد، می توان انتظار داشت روند هفته گذشته ادامه یابد.

 

پایان هفته رویایی بازارهای جهانی

رشد دسته جمعی قیمتها در بازارهای جهانی، پایان بخش معاملات هفته گذشته بود. قیمت هر بشکه نفت برنت در حالی که تا میانه های کانال ۴۳ دلار پیش رفته بود در نهایت در قیمت ۴۲٫۸ دلار به کار خود پایان داد. اعتصاب کارکنان نفتی نروژ و وقوع یک طوفان گرمسیری و مختل شدن بخشی از تولید آمریکا مهم ترین دلیل رشد طلای سیاه در معاملات آخر هفته بود.اوپک نیز در گزارش “دورنمای نفت جهان ۲۰۲۰” پیش بینی کرد که تقاضای جهانی برای نفت در اواخر دهه ۲۰۳۰ به پیک خود برسد و پس از آن رو به کاهش برود.

قیمت هر اونس طلا که در هفته های اخیر به کانال ۱۸۰۰ دلار سقوط کرده و در باز پس گیری کانال ۱۹۰۰ دلار ناموفق عمل کرده بود، روز گذشته با رشد نزدیک به ۶۰ دلار، تا مرز ۱۹۳۶ دلار بالا آمد. وضعیت بازار فلزات پایه نیز به همین منوال بود به گونه ای که مس با رشد ۱٫۵ درصدی به مرز ۶۷۸۰ دلار رسید. روی نیز با رشد نزدیک به ۲ درصد به محدوده ۲۴۳۰ دلار وارد شد. نقره نزدیک به ۶ درصد رشد داشت و آلومینیوم، پالادیوم و پلاتین نیز رشد چشمگیری داشتند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 179 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 20 ژانویه 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.