مکس بورس پیش بینی قیمت طلا: منتظر انفجار قیمت باشیم؟ - مکس بورس

تحلیلگران در هفته جاری نسبت به افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی امیدوارند. نظرسنجی ها نیز البته همین موضوع را تایید می کنند.

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از دنیای اقتصاد، در نظرسنجی جدیدکیتکو درخصوص روند هفتگی فلز زرد، هر دو گروه کارشناسان خبره وال‌استریت و سرمایه‌گذاران خرد مین‌استریت با وجود کاهش هفتگی قیمت طلا، به افزایش قیمت این فلز ارزشمند در هفته جاری خوش‌بین هستند.

کارشناسان وال‌استریت به اندازه هفته گذشته که ۸۰ درصد افزایش قیمت طلا را پیش‌بینی کرده بودند، خوش‌بین نبودند؛ با این حال اکثر کسانی که کاهش قیمت‌ها در هفته جاری را انتظار داشتند، اظهار کردند که روند قیمت طلا در بلندمدت مثبت است؛ اما احتمال دارد که روند تصحیح قیمت برای مدتی ادامه پیدا کند. در نسخه وال‌استریت نظرسنجی کیتکو، ۱۵ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۹ نفر معادل ۶۰ درصد به روند افزایشی قیمت طلا و پنج نفر معادل ۳۳ درصد به روند کاهشی قیمت این فلز رای دادند و یک نفر معادل هفت درصد نظری درخصوص تغییر محسوس بهای اونس نداشت.

در نسخه نظرسنجی مین‌استریت، ۱۷۵۰ معامله‌گر خرد شرکت کردند که از میان آنها، ۹۴۳ نفر معادل ۵۴ درصد افزایش قیمت طلا و ۵۰۵ نفر معادل ۲۹ درصد کاهش قیمت طلا در هفته جاری را پیش‌بینی کردند و ۳۰۲ نفر معادل ۱۷ درصد نظر به تغییر قیمت خاصی نداشتند.

در نظرسنجی هفته گذشته اکثر کارشناسان وال‌استریت و سرمایه‌گذاران مین‌استریت افزایش قیمت طلا را پیش‌بینی کرده بودند. بهای معاملات آتی هر اونس طلا در بازار نیویورک روز جمعه در ۱۷۰۰ دلار بسته شد، اما برای کل هفته حدود ۲ درصد کاهش نشان داد. البته بهای این معاملات در آوریل نیز ۱/ ۶ درصد افزایش داشت.

فیلیپ فلاین، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت «پرایس فیوچرز» از جمله کسانی بود که انتظار دارند قیمت طلا بهبود پیدا کند. وی گفت: عقب‌نشینی روز پنج‌شنبه طلا در هفته جاری به فراموشی سپرده می‌شود؛ زیرا توجه بازار مجددا به تدابیر محرک اقتصادی در سراسر جهان جلب خواهد شد.

شون لاسک، از مدیران شرکت «والش تریدینگ» نیز افزایش قیمت طلا را پیش‌بینی کرد و گفت: اگرچه قیمت‌ها احتمالا اندکی دیگر کاهش پیدا می‌کند اما وی انتظار دارد قیمت پایین‌تر به افزایش تقاضای خرید منجر شود و طلا در محدوده ۱۶۷۵ تا ۱۶۲۵ دلار از حمایت برخوردار است.  آدریان دی، مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی «آدریان دی» کاهش قیمت طلا را پیش‌بینی کرد؛ اما شخصا قصد فروش نداشت.

وی اظهار کرد: طلا پس از افزایش قیمت پرشتابی که از اواسط مارس داشت، تحت تاثیر بازگشایی اقتصادها که باعث خوش‌بینی بازارها شده، ممکن است کاهش پیدا کند. بازگشایی اقتصادها برای سهام مثبت و برای طلا در کوتاه‌مدت منفی است. با در نظر گرفتن عوامل بنیادی بسیار مثبت و روند صعودی اخیر طلا، فروش در هفته جاری اشتباه خواهد بود.

چارلی ندوس، استراتژیست ارشد بازار در شرکت «لاسال فیوچرز» پیش‌بینی کرد که طلا تحت تاثیر رشد شاخص دلار در هفته جاری نزول کرده و میانگین متحرک قیمت ۵۰ روزه خود را که در نزدیکی ۱۶۵۴ دلار قرار دارد، خواهد آزمود. کوین گریدی، رئیس شرکت «فونیکس فیوچرز» درباره روند قیمت طلا در هفته جاری نظر خنثی داشت و اظهار کرد گزارش‌ها درباره فروش طلای ونزوئلا از سوی بانک مرکزی انگلیس ممکن است بازار را تحت‌فشار قرار دهد اما من همچنان نسبت به طلا بسیار خوش‌بین هستم.

 

کلافگی در بازار ارز

در دومین روز هفته، دلار یک روز آرام دیگر را با چاشنی کاهش قیمت به پایان برد تا کلافگی نوسان‌گیران بیشتر از پیش شود. روز یکشنبه، شاخص بازار ارز ۲۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۱۶ هزار و ۱۰ تومان رسید. دلار در ابتدای هفته نیز با افت ۷۰ تومانی مواجه شده بود. به گفته فعالان، درست است که در روزهای اخیر خریداران، دست بالا را در معاملات ندارند، ولی فروشندگان نیز در مرز ۱۶ هزار تومانی احتیاط بیشتری می‌کنند و بی‌گدار به آب نمی‌زنند.

این مساله موجب شده است که در روزهای اخیر دامنه نوسانات محدودتر از قبل شود و هیجان خاصی در بازار به چشم نیاید. کاهش بیشتر حجم نوسانات و  ناتوانی برای عبور از دامنه ۱۵ هزار و ۵۰۰ تا ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومانی موجب کلافگی بسیاری از بازیگران بازار ارز شده است. بر اساس گفته‌های یکی از فعالان بازار، زمان‌هایی در بازار است که نوسانات محدودی وجود دارد و معامله‌گر سعی می‌کند از همان نوسانات محدود به سود خویش استفاده کند.

به گفته او، این موضوع اتفاقا بیشتر در زمان‌هایی رخ می‌دهد که بازارساز با رفتار خود در بازار سیگنالی به معامله‌گران ارسال می‌کند که با نوسان قیمت در یک دامنه مشخص مشکلی ندارد. در آن هنگام نوسان‌گیران تمام تلاش خود را می‌کنند که از طریق رفت و برگشت‌های قیمتی در آن دامنه خاص اقدام به سودگیری ‌کنند. در سال جاری نیز که بازار تقریبا چنین روندی داشته است و در یک دامنه مشخص نوسان می‌کند، بسیاری از فعالان انتظار داشتند که نوسان‌گیران از همان تاکتیک قدیمی برای کسب سود استفاده کنند؛ نوسان‌گیری در دامنه مجاز با ریسک و سود کم.

با این حال، وضعیت بازار ارز در سال جاری تفاوتی با دوره‌های قبل دارد و آن این است که معامله‌گران و نوسان گیران، همزمان با نوسانات محدود بازار ارز، سودهای شگفت‌انگیز بازار سهام را می‌بینند. این مساله موجب شده حتی برخی از بازیگران سنتی ارز تصور کنند که در حال ضرر هستند و بهتر است که سرمایه خود را به بازار سهام منتقل کنند. از طرفی چنین هراسی هم در میان آنها وجود دارد که ممکن است بازار سهام با تغییر مسیر مواجه شود و آنها را متضرر کند.

در واقع بر اساس صحبت‌های فعالان به نظر می‌رسد بازار ارز در وضعیتی قرار دارد که برخی از معامله‌گران سرمایه‌های خود را به سوی بورس سوق داده‌اند، ولی معامله‌گران محتاط‌‌تر به دنبال آن هستند که به شیوه‌های قدیمی از وضعیت فعلی بازار ارز سودهای محدودی کسب و به آن قناعت کنند؛ نوسان‌گیری با سود کم در بازاری که برای آنها شناخته شده است، کم‌خطرتر از ورود به بازاری است که از آن شناخت دقیقی ندارند.

اگر بپذیریم که چنین شرایطی بر بازار ارز حاکم است، باید این مساله را مدنظر قرار دهیم که در شرایط کنونی، وضعیت بازارها بیش از هر زمان دیگری به هم گره خورده است و تغییر در روند یک بازار می‌تواند دیگری را هم حتی تحت تاثیر قرار دهد.  به بیان دیگر، اگر وضعیت فعلی بازار سهام ادامه یابد، به احتمال زیاد در بازار ارز نیز اتفاق قابل توجه خاصی رخ نخواهد داد؛ ولی اگر وضعیت در بازار سهام تغییر کند، به احتمال زیاد موقعیت معامله‌گران ارزی نیز تا حدی دچار دگرگونی خواهد شد. در این مساله، مسلما خواست بازارساز نیز اهمیت زیادی دارد.

بازارساز ممکن است تصمیم بگیرد که در شرایط کمبود تقاضا، قیمت را در معرض عرضه زیاد قرار دهد، ولی با توجه به ماندگاری تحریم‌ها و ریسک‌هایی که در اقتصاد کشور وجود دارد، به نظر می‌رسد، چنین ریسکی توسط سیاست‌گذار صورت نخواهد گرفت. به نظر نمی‌رسد بازارساز در بازاری دست ببرد که به خودی خود در شرایط فعلی آرام است.  در روزی که دلار کاهشی شد، سکه یک افزایش جزئی را تجربه کرد.

روز یکشنبه فلز گرانبهای داخلی ۵ هزار تومان افزایش یافت و به بهای ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید. به گفته برخی فعالان، انتظار معامله‌گران برای افزایشی شدن طلای جهانی منجر به خرید احتیاطی سکه امامی شد.

 

احتمال جهش اونس طلا

برخی کارشناسان معتقدند بازار طلا این پتانسیل را دارد که بار دیگر جهشی بزرگ را تجربه کند؛ جهشی که چندین دهه از آخرین‌باری که روی داده، می‌گذرد.

 به گزارش سایت طلا، به گفته یک کارشناس اقتصادی بازار طلا، واقعیت بازار فلز زرد این است که هنوز، ‌امکان بالقوه بروز یک صعود چشمگیر وجود دارد. این روزها بسیاری از سرمایه‌گذاران هرگز پرش بزرگی را در بهای طلا تجربه نکردهاند. آخرین باری که بازار طلا یک صعود محسوس و فوق‌العاده را تجربه کرد، اواخر دهه ۱۹۷۰ بود. در آن دوره، طلا در کمتر از دو سال به چهار برابر قیمت خود رسید و اطلاع از این حقیقت که احتمالا این روزها نیز چنین شرایطی بار دیگر تکرار شود، یک فرصت طلایی است چرا که کمتر سرمایه‌گذاری از این امکان، آگاهی دارد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 270 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 15 نوامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.