مکس بورس چرا تعداد مبتلایان کرونا دوباره افزایش یافت | کرونا چند نفر را بیکار کرد - مکس بورس

آمار مبتلایان کرونا در این چند اخیر همانطور که پیش بینی شده بود، روندی افزایشی به خود گرفته است. وزارت بهداشت همچنان به شهروندان توصیه دارند که در خانه بمانند.

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از وبدا، سخنگوی وزارت بهداشت گفته است از دیروز تا امروز ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ و براساس معیار‌های قطعی تشخیصی هزار و ۴۸۵ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد.

کیانوش جهانپور گفت: مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۱۰۳ هزار و ۱۳۵ نفر رسید.

وی ادامه داد: متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۶۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۴۸۶ نفر رسید. آقای دکتر جهانپور گفت: خوشبختانه تا کنون ۸۲ هزار و ۷۴۴ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده اند.

وی افزود: ۲ هزار و ۷۲۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. آقای دکتر جهانپور گفت: تا کنون ۵۴۴ هزار و ۷۰۲ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، تاکنون  ۳ میلیون و ۸۳۶ هزار و ۸۱۹ نفر در جهان به بیماری کرونا مبتلا شده اند. ۲۶۵ هزار و ۳۶۶ نفر در مبارزه با ویروس کووید ۱۹ جان خود را از دست داده اند و یک میلیون و ۳۰۸ هزار و ۲۰۱ نفر نیز بهبود یافته اند.

 

روحانی: اجرای طرح غربالگری وزارت بهداشت باید تداوم یابد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، حسن روحانی در جلسه روسای کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا گفته ارائه خدمات به اتباع خارجی مبتلا به کرونا در ایران، باید همچنان ادامه یابد.

رئیس جمهور همچنین لزوم توجه ویژه به آموزش و یادگیری دانش آموزان از طریق روش های مجازی را مورد تاکید قرار داد و به وزیر آموزش و پرورش دستور داد سازوکارهای لازم  ایجاد شود تا دانش آموزان بتوانند اشکالات درسی خود را توسط معلمان به صورت حضوری رفع کنند.

وی همچنین گفت که ضروری است ارزیابی دقیقی از روش های متنوع آموزشی و مجموعه تلاش هایی که از اسفندماه سال گذشته تاکنون توسط معلمان و دانش آموزان در زمینه آموزش انجام شده است، به عمل آید.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این جلسه گزارش آمایش مناطق سفید، زرد و قرمز در کشور را ارائه کرد که براساس آن روند بهبودی بیماران در حال افزایش و نسبت درگذشتگان به مبتلایان بیماری کرونا در کشور همچنان کاهشی است که بیانگر توفیق وزارت بهداشت در غربالگری و شناسایی در مراحل ابتدایی بیماری با همکاری بسیار خوب مردم است.

در این گزارش، تاکید شده که در صورت استمرار شعار “در خانه بمانیم” و رعایت دقیق دستور العمل های بهداشتی در همه زمینه ها و بخش ها،  در آینده بر مناطق سفید کشور افزوده خواهد شد.

همچنین در این گزارش موضوع بازگشایی برخی از کسب و کارها و فعالیت های جدید در مناطق سفید مورد بررسی قرار گرفت.

در ادامه این جلسه، گزارش وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از روند دروس دانشگاهی که از طریق شبکه مجازی تدریس می شود مطرح شد و رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت افزایش کیفیت تدریس در دروس نظری گفت: باید برای دروس آزمایشگاهی و کارگاهی و فعال شدن آموزش تکمیلی دانشگاه ها، پیشنهادات لازم به جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا ارائه شود.

وزیر راه و شهرسازی نیز گزارشی از آخرین وضعیت حمل و نقل بین شهری با رعایت پروتکل های بهداشتی و همچنین اقدامات انجام شده شامل تبادل تجاری در ۱۱ پایانه مرزی جاده ای با رعایت پروتکل های بهداشتی، ارائه شد.

در این گزارش تصریح شده که تبادلات تجاری در پایانه های مرزی با کشورهای آذربایجان و ترکیه در حال انجام است و با رایزنی انجام شده، تبادلات تجاری در پایانه های ریلی سرخس و اینچه برون نیز با توافقات حاصله بزودی از سر گرفته خواهد شد.

براساس این گزارش، کالاهای اساسی موجود در بنادر نسبت به سال گذشته ۶۳ درصد افزایش دارد و میزان خروج از بندر با قطار نسبت به سال گذشته ۲.۵ برابر شده است.

 

مردم، درمان سایر بیماری‌ها غیر از کرونا را از سر بگیرند

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مردم در ماه‌های اخیر از ترس ابتلا به کرونا، سایر بیماری‌های خود را پیگیری نمی‌کنند و این موجب بروز عواقب خطرناک و افزایش هزینه‌های درمان می‌شود.

ایرج حریرچی در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما در بیمارستان امام خمینی (ره) گفت: مردم باید به نظام بیمارستانی کشور اطمینان کنند، زیرا جا‌هایی که اکنون پذیرش انجام می‌شود کاملا ایمن است و نباید درمان بیماری‌های قلبی، سرطان، دیابت یا واکسیناسیون کودکان را به خاطر ترس از کرونا به تعویق بیندازند.

وی گفت: در داخل اتاق‌های عمل بیمارستان‌ها هیچ ویروسی وجود ندارد و تمام تجهیزات کاملا عاری از میکروب (استریل) می‌شود، از طرفی تهویه هوای اتاق‌ها به صورت فشار مثبت است یعنی هوا هر لحظه به بیرون رانده می‌شود.

دکتر حریرچی افزود: اگر مردم درمان سایر بیماری‌ها را به تعویق بیندازند مرحله بیماری بالا می‌رود و موفقیت درمان کاهش می‌یابد از طرفی هزینه‌های درمان هم افزایش خواهد یافت.

معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به افزایش آمار مبتلایان جدید به کرونا در روز‌های اخیر گفت: علت افزایش در برخی استان‌ها نظیر خوزستان این است که شروع همه گیری در این استان‌ها دیرتر اتفاق افتاده است، اما درمجموع تعداد مبتلایان جدید در کشور روندی نزولی دارد.

آقای حریرچی افزود: نوع بیماریابی ما هم تغییر کرده است و افراد کم علامت و بی علامت شناسایی می‌شوند و همچنین افرادی هم که تماس نزدیک با بیماران داشته اند آزمایش می‌شوند، در صورتی که در ماه‌های گذشته این موارد بررسی نمی‌شدند و ما فقط بیماران بستری در بیمارستان‌ها را آزمایش می‌کردیم، اما اکنون افراد کم علامت هم کشف و در همان مرحله نخست بیماری، جداسازی (ایزوله) می‌شوند.

 

میانگین سنی فوت شدگان کرونا در تهران اعلام شد

علیرضا زالی، ضمن تقدیر از تلاش‌های ارزنده مجمع خیرین کشور به ویژه در بحران کرونا، گفت: کارنامه ارزنده مجمع خیرین کشور به ویژه در بحران شیوع کرونا بسیار درخشان است. با دلالت منطقی، سازنده و عالمانه مجمع خیرین کشور شاهد تحقق برنامه‌های بسیار مترقی در حوزه پیشگیری، حمایت، درمان و ابعاد لجستیکی در مقابله با بیماری کووید ۱۹ هستیم.

وی با اشاره به اقدامات عظیم و سعی بلیغ مجمع خیرین کشور، مستندسازی اقدامات صورت گرفته در کشور را ضروری برشمرد تا یک آرشیو مدون و مستند در ذیل مجمع خیرین ایجاد شود که در سال‌های بعد به عنوان یک مستند ارزنده برای فرهنگ سازی نوین در عرصه خدمت رسانی به مردم مورد بهره برداری قرار گیرد.

زالی در ادامه با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای مقابله با کرونا از همکاری و تلاش‌های استانداری و فرمانداری تهران در راستای اجرایی شدن و نهادینه سازی مصوبات ستاد کرونا قدردانی کرد و دستاوردهای حاصل را بدون همکاری آنان ابتر برشمرد.

وی با تاکید بر این مطلب که تهران شرایط کاملاً متفاوتی نسبت به سایر استان‌ها و شهرها دارد گفت: تا زمانی که بیماری کرونا در تهران به کنترل درنیاید حتی اگر در همه استان‌ها و شهرهای کشور به حد قابل قبولی از کنترل نسبی بیماری دست یابیم باز هم کار ناقص خواهد بود و بیماری کنترل نمی‌شود.

زالی با اشاره به شرایط ویژه تهران، این استان و شهر را نیازمند توجه ویژه‌تر دانست و به جمعیت بالا، چگالی بالای حضور سکنه تهران نسبت به همه استان‌ها، محاط بودن تمام استان تهران با حاشیه شهر (مناطقی که از نظر سیستم‌های اجرایی، زیرساختی و بهداشتی و درمانی، اقتصادی، سیاسی، و اجتماعی در اقل استاندارد قرار دارند)، فقدان مراکز بهداشتی و درمانی در برخی از نقاط حاشیه شهر، ۱۸-۱۳ درصدی سکونت غیر رسمی، بالاترین تعداد اتباع، یک میلیون نفر جمعیت شناور روزانه، آسیب‌های اجتماعی مختلف اشاره کرد.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به کارنامه درخشان حوزه بهداشت و درمان استان تهران در بحران کرونا به ارائه گزارشی در خصوص اقدامات صورت گرفته در این راستا پرداخت و افزود: میانگین سنی متوفیان کرونا در تهران ۷۱ سال است که نسبت به میانگین کشوری بالاتر قرار دارد. رنج سنی مراجعان نیز بین ۴۹ تا ۵۵ سال است که این امر حاکی از تلاش مؤثر و کارآمد کادر درمان است.

وی با بیان این مطلب که ۶۸ درصد بیماران فوتی در تهران حتماً یک بیماری زمینه‌ای داشته اند، شایع‌ترین علل زمینه‌ای را پرفشاری خون، دیابت، قلب، چاقی و چاقی برشمرد.

زالی با ذکر این مطلب که تهران همچنان شهر آلوده و قرمز تلقی می‌شود گفت: در تهران همچنان با موارد جدید ابتلاء به کرونا مواجه هستیم بنابراین هنوز در موج اول بیماری مستغرق هستیم و بیماری فروکش نکرده است. متأسفانه شتابی که در رهاسازی و بازگشایی‌ها رخ داد موجب شد بخش زیادی از الگوهای ما تغییر یابد.

وی با تاکید بر این مطلب که در تهران نباید حساسیت مردم و مسئولان کاهش یابد خاطرنشان کرد: روزهای اخیر شاهد روند رو به افزایش آمار کشوری بیماران نسبت به هفته گذشته هستیم اما این الگو را در تهران مشاهده نمی‌کنیم که این موضوع به دلیل این است که فعالیت‌های مدنی و کاری در تهران با یک هفته تأخیر شروع شد و ما نیز ممکن است در روزهای آتی شاهد تغییرات آماری باشیم.

به گفته فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، در این بحران شاهد اتفاقات خوب نیز بودیم همچون همبستگی اجتماعی بی نظیری که در بین آحاد جامعه شکل گرفت و مصادیق بارز و نماد برجسته آن را در جهاد مومنانه شاهد هستیم وبا ذکر خاطراتی در این خصوص بر ضرورت فرهنگ سازی این موضوع تاکید کرد تا تقویت شده و به یک ملکه اجتماعی تبدیل شود.

وی با اشاره به فرهنگ سازی نوینی که در کشور با همت خیرین در حوزه‌های مختلف صورت گرفته است خواستار حمایت و مشارکت مجمع تا پایان کرونا شد.

زالی در ادامه سخنان خود ایجاد یک پردیس متمرکز برای دانشگاه را یک اولویت و ضرورتی اجتناب ناپذیر برشمرد و به بیان توضیحاتی در خصوص طرح‌ها، برنامه ریزی ها، اقدامات صورت گرفته و چالش‌های موجود در این راستا پرداخت.

در ادامه نشست اعضای حاضر به بحث و بررسی در خصوص موضوعات مختلف از جمله پروژه عمرانی پردیس متمرکز دانشگاه و طرح‌ها و برنامه ریزی های انجام شده، مستندسازی وقایع بهداشتی و درمانی کرونا و…، پرداختند و تصمیماتی نیز اتخاذ شد.

 

حدود ۴ هزار نفر در اثر کرونا ، کار خود را از دست داده اند

مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد گفته است: حدود ۴ هزار نفر از اول اسفند تاکنون با شیوع کرونا، کار خود را از دست داده اند که ما موظف به حمایت از آنها هستیم.  به گزارش خبرگزاری صداوسیما، آقای آشنا در گفتگوی تلویزیونی گفت: از سالن های تئاتر خصوصی حمایت می کنیم. وی افزود برای پیشگیری از تعدیل نیروها، از ۲۴ سالن خصوصی تهران و سالن های خصوصی شهرستان ها حمایت می کنیم.

 

احتمال شیوع مجدد بیماری کرونا همچنان پابرجاست

ایرنا نوشت:عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درخصوص اینکه روند افزایشی تعداد بیماران در چند روز اخیر می‌تواند،‌ نگران کننده باشد، گفت: هرچند تغییرات دو یا سه روز برای قضاوت زود است، اما نگرانی در مورد دور جدید شیوع احتمالی بیماری در کشور همچنان پابرجاست.

دکتر مسعود یونسیان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اگرچه باید هوشیار باشیم و هرگونه افزایش را رصد کنیم، اما صرفا نگاه به تعداد موارد تست مثبت در سطح ملی برای تصمیم گیری کافی نیست و باید اولا در سطح استان ها ببینیم اوضاع چگونه است و ثانیا تعداد مراجعات و تعداد موارد بالینی (مشکوک) را هم به دقت رصد کنیم. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا سیر صعودی بیماری در روزهای اخیر مربوط به رهگیری بیشتر است یا نشان دهنده موج دوم است، گفت: اطلاعات کافی در این زمینه ندارم. مسئولان ستاد کشوری با عنایت به روند تعداد تست هایی که انجام می شود، بهتر می توانند در این زمینه قضاوت کنند.

یونسیان در پاسخ به این سوال که طرح تقسیم بندی کشور به مناطق سفید، زرد و قرمز را چگونه ارزیابی می کنید نیز اظهار داشت: به نظرم در نهایت اجرای چنین الگوهایی اجتناب ناپذیر است، فقط موضوع بر سر زمان اجرای این الگوهاست چراکه اینگونه طرح ها باید در زمان مناسب اجرایی شوند. 

متخصص اپیدمیولوژی ادامه داد: تا زمانی که همه موارد مثبت اعم از سرپایی و بستری را جداسازی موثر نکنیم و همچنین افراد مبتلا را به طور کامل شناسایی نکنیم و قرنطینه سازی مناسب انجام ندهیم، هرگونه کاهش محدودیت ها می تواند خطرناک باشد. 

این اپیدمیولوژیست ادامه داد: در نهایت، من از منطق انتخاب این مناطق و نسبت های مورد اشاره در این زمینه و همچنین تقسیم بندی مناطق اطلاع دقیق ندارم، اما امیدوارم این کار سبب شیوع بیشتری بیماری نشود.

یونسیان در پاسخ به این سوال که طرح فاصله گذاری اجتماعی هوشمند را چگونه ارزیابی می کنید، افزود: توصیه کلی کارشناسان برای فاصله گذاری، همین است که الگوی واحدی با شدت یکسان برای همه گروه ها ممکن است لازم نباشد، خواه اسم آن را هوشمند بگذاریم یا هدفمند یا هر اسم دیگر. 

وی تاکید کرد: باید افراد حساس (از نظر احتمال و شدت ابتلا)، گروه هایی که مواجهه بیشتری دارند و مناطقی را که احتمال ابتلا بیشتر است، به دقت شناسایی کرد و محدودیت های شدیدتری برای آنها در نظر گرفت.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 275 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 5 اکتبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.