مکس بورس چهار گزارش | کارنامه یکساله بورس به روایت دولت - مکس بورس

عملکرد یکساله سازمان بورس و اوراق بهادار ایران از رشد بیش از ۴ برابری ارزش معاملات بورس کشور در یک سال گذشته حکایت دارد. در این میان اما توصیه فعالان بازار سرمایه به سهامداران چیست.

به گزارش «دنیای بورس»، محسن علیزاده، عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس در تحلیل دلایل نوسان هفته گذشته بازار بورس و نگرانی ایجاد شده برای سهامداران خرد، تصریح کرد: سلب اعتماد مردم از بازار از جمله دلایل نوسان شاخص بورس بود که در پی اظهارات غیرکارشناسی مسئولان به وجود آمد، همچنین دلیل دیگر، عرضه و فروش سهام، حقوقی‌ها است که سبب شد؛ حقیقی‌ها یا همان سهام‌داران خرد نیز اقدام به فروش سهام‌های خود کنند.

نماینده مردم سپیدان و بیضاء در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عمده سهام‌داران خرد دانش کافی برای حضور در بازار سرمایه را ندارند و این مهم دلیلی دیگر برای نوسان بازار سرمایه است، افزود: بار‌ها پیشنهاد شده قبل از صدور کد بورسی دانش افراد برای حضور در بازار بورس سنجش شود، چراکه متاسفانه بسیاری از سهامداران دانش کافی را ندارند و آموزش‌های رسانه ملی و دیگر رسانه‌ها ناکافی است.

عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس، اظهارنظر‌های ضد و نقیض از سوی برخی مسئولان را سم مهلک بازار بورس دانست و گفت: مسئولان در هر جایگاهی نباید در مورد مسئله‌ای -که در آن مسئولیتی ندارند- اظهارنظر غیرکارشناسی کنند البته این نشان از سوءمدیریت در کشور است.

وی پیشنهاد تشکیل یک شبکه مجزا جهت آموزش بورس در رسانه ملی را داد و دلیل مثبت شدن شاخص بورس در چند روز اخیر را تصمیمات خوب وزارت اقتصاد و استفاده از نظرات کارشناسان و اقتصاددانان دانست.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، بازگشت حقوقی‌ها به بازار سرمایه را دلیل دیگر سبز شدن شاخص‌ها در بورس عنوان کرد و افزود: افزایش سقف اعتباری کارگزاری‌ها و مکلف شدن برخی از صندوق‌ها به خریداری سهام عدالت از دیگر دلایل جلب اعتماد مردم و سبز شدن شاخص بورس است.

دو عامل حذف بزرگترین سیگنال تصمیم گیری در بازار سهام ایران

محمودرضا خواجه نصیری، نایب رئیس هیات مدیره بورس تهران با بیان اینکه نقدشوندگی، اصل کارایی بازار و موجب اطمینان و ثبات است به ایرنا گفت: نگرانی سهامداران از عدم نقدشوندگی و ماندن در صف های خرید و فروش، جدی و به جا بوده ولی ضمن پذیرش نوسان قیمت ، نباید صرفا روندهای یک سویه را مدنظر داشته اند. 

وی ادامه داد: تصمیم‌ به حضور در صف‌های خرید و فروش نیاز به تحلیل عمیق توسط سرمایه گذاران دارد اما در بورس ایران به جای اینکه یک تصمیم منتج و معلول از یک تحلیل عمیق باشد، علت تصمیم است و قطعا این علت با تغییر وضعیت صف‌ها اعتبار را از دست می‌دهد و سردرگمی را افزایش می‌دهد.

مدیرعامل تامین سرمایه تمدن افزود:براساس تحقیقات دانشگاهی، رفتار توده‌واری اشخاص حقیقی و حقوقی در بازار ایران بسیار زیاده بوده و “صف” تبدیل به بزرگترین سیگنال تحلیل و تصمیم گیری در بورس ایران شده است. در این میان دو تصمیم همزمان و شامل استقرار بازارگردانی قوی سهام و افزایش دامنه نوسان و حجم مبنا می تواند بورس را از اتکا به صف رها کند .

خواجه نصیری افزود: تلاش هفته گذشته حقوقی ها برای حمایت از بورس اگر به شکل بازارگردانی و پذیرش مسئولیت حفظ نقدشوندگی سهام در درازمدت باشد می تواند برای همیشه سایه قفل شدن صف های خرید یا فروش و کاهش قدرت عکس العمل پذیری را برطرف و موجب فراهم کردن کسب سود در ازای هزینه سرمایه‌گذاران برای دانش، زمان و انرژی شود.

سهامداران دچار هیجان‌های فضای مجازی نشوند

همچنین بهنام بهزاد فر، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما؛​ درباره رفتار سهام داران در مواجهه با نوسانات بازار سرمایه گفت: در هفته‌های اخیر بازار سرمایه نسبت به گذشته روند صعودی خود را طی نکرده است و این طبیعی است، چون بازار نیاز به استراحت قیمت‌ها دارد. علاوه بر بازار سرمایه سایر بازار‌های موازی، چون سکه، دلار و مسکن هم در رکود به سر می‌برند.

کارشناس بازار سرمایه با توصیه به سهام داران بر جلوگیری از رفتار هیجانی در بازار سرمایه گفت: سهام داران از ایستادن در صف‌های فروش خودداری کنند افراد حقیقی و حقوقی بازار بر اساس برنامه مدونی که برای خرید و فروش سهام در نظر گرفته بودند پایبند باشند و اسیر فضای مجازی نشوند.

آقای بهزاد فر بیان کرد: سهام داران سهام شرکت‌هایی را در بازار خریداری کنند که همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند و با خرید سهام این شرکت‌ها باعث رونق تولید می‌شوند پس باید به این شرکت‌ها اعتماد کرد.
وی افزود: در سایر کشور‌ها به بازار سرمایه دید بلند مدت نگاه می‌کنند و این دیدگاه در همه جای دنیا جواب داده است، سعی کنیم از این اصول برای سرمایه گذاری استفاده کنیم.

رشد ۴ برابری بورس در یک سال

عملکرد یکساله سازمان بورس و اوراق بهادار ایران از رشد بیش از ۴ برابری ارزش معاملات بورس کشور طی یک سال گذشته حکایت دارد.

آمار وزارت امور اقتصادی و دارایی از عملکرد بورس نشان می‌دهد ارزش معاملات بورس در ۱۲ ماهه منتهی به ۳۱ تیر سال ۱۳۹۸ رقم ۴، ۹۷ میلیارد تومان بوده است که در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۳۱ تیر امسال به رقم ۲۲,۶۴ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

شاخص کل بورس تهران به عنوان مهم‏ترین نماگر بازار سرمایه از رقم ۲۶۶,۱۲۷ در پایان مرداد ۱۳۹۸ در ۸ مرداد ۱۳۹۹ به رقم ۱,۹۰۴,۳۲۴ واحد افزایش یافته است.

بر اساس شاخص‌های آماری بازار سرمایه، ضریب نفوذ کد‌های بورسی افزایش قابل توجهی یافته است به نحوی که تعداد کد‌های سهامداری بورس، از ۹,۰۸۶,۴۲۴ در ۳۱ مرداد سال ۱۳۹۸ به ۱۵,۲۵۱,۳۴۴ تا تاریخ ۸ مرداد سال ۱۳۹۹ افزایش داشته است که با احتساب کد معاملاتی مشمولان سهام عدالت، بالغ بر بیش از ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار کد است.

همچنین ارزش مانده اوراق بهادار اسلامی منتشره تا ۳۱ مرداد سال ۹۸ مبلغ ۹۶ هزار میلیارد تومان بوده که این رقم تا پایان تیر سال ۱۳۹۹ به ۲,۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

تدوین و تصویب دستورالعمل اجرایی نحوه حضور و اعمال حق رأی به صورت الکترونیکی در مجامع عمومی شرکت‌های ثبت‌شده نزد سازمان، راه‌اندازی سامانه الکترونیکی پذیرش در بورس ها، بازرسی جامع امنیت اطلاعات شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات بر خط بازار سرمایه، جرم یابی رایانه‌ای و رسیدگی به تخلفات سایبری در حوزه بازار سرمایه، از اقدامات صورت گرفته در یک سال اخیر در بازار سرمایه است.

بر اساس این گزارش با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از طریق طرح تأمین مالی جمعی خیرخواهانه در اسفند ۱۳۹۸ به مشارکت ۱۱۰ میلیارد ریالی در خرید گواهی نیکوکاری مقابله با کرونا منجر شد.

به گفته مسئولان بورس از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی جدید وارد این بازار شده که کارشناسان معتقدند باید برای باقی ماندن این نقدینگی در بازار سرمایه برنامه ریزی دقیق صورت گیرد بطوری که علاوه بر بانک‌ها بازار سرمایه بتواند به عنوان یکی از ابزار‌های اصلی برای تأمین نقدینگی شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی شناخته شود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 200 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 13 اکتبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.