مکس بورس کاهش خوش‌بینی به صعود بورس - مکس بورس

از نگاه کارشناسان، بازار سهام کماکان تحت تاثیر تحولات داخلی و خارجی شرایط تداوم رشد را دارد. رشد نرخ ارز، نظارت دقیق بانک‌مرکزی بر سپردههای بانکی و سطوح بالای قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی از مواردیست که همچنان در جهت‌گیری مثبت آن‌ها اثرگذار بوده است. با این وجود عواملی چون اصلاح قیمت‌ها در بازارهای جهانی و تسویه اعتبارات کارگزاری‌ها در تعدیل نگاه کارشناسان نسبت به هفته‌های قبل اثر داشته است.

کارشناسان

صعودی: ۶۰ درصد از کارشناسان کماکان احتمال رشد شاخص را می‌دهند. از نگاه آن‌ها در بخش اقتصاد کلان تحولات کنونی به نفع بازار سهام است. ارز که در هفته‌های اخیر مسیر صعودی را در پیش گرفته است، می‌تواند بر روند فعالیت بسیاری از صنایع بورسی اثرات مثبت داشته باشد. از سوی دیگر کاهش نرخ سود بانکی به ۱۵ درصد که این روزها از سوی بانک‌مرکزی با جدیت زیادی دنبال می‌شود، نیز می‌تواند توجهات به بورس را بسیار افزایش دهد. البته در این خصوص اما و اگرهای بسیاری وجود دارد و بسیاری در کاهش واقعی نرخ سود تردید دارند. در کنار این موارد، کماکان برخی از کارشناسان بیان می‌کنند قیمت فلزات پایه در بازارجهانی می‌تواند اثر مثبتی بر روند فعالیت صنایع معدنی – فلزی داشته باشد. رشد قیمتی کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی از عواملی است که ماه‌هاست در رشد شاخص اثر داشته است؛ کارشناسان این احتمال را می‌دهند در صورت تداوم رشدهای پیشین شاهد اثرات مثبت بر روند شاخص کل بورس باشیم.

کم نوسان: حدود ۳۲ درصد از کارشناسان احتمال رفتار آرام بورس را محتمل می‌دانند. از نگاه رای‌دهندگان به این گزینه، سطوح قیمتی کنونی در بسیاری از نمادها از ارزش ذاتی بسیار بالاتر است و احتمال اینکه در میان‌مدت این قیمت‌ها اصلاح شود بسیار است، در کنار این موضوع اصلاح قیمتی در بازارهای جهانی نیز محتمل است. موضوعی که اثرات مستقیم آن در معاملات روز چهارشنبه هفته پیشین به خوبی مشهود بود. از نظر این گروه کارشناسان اصلاح بازار جهانی می‌تواند روند کم نوسانی را برای بورس به دنبال داشته باشد.

نزولی : ۸ درصد از کارشناسان احتمال نزول شاخص را طی هفته جاری محتمل می‌دانند، این گروه در توضیح این انتخاب بیان می‌کنند پایان سال مالی کارگزاری‌ها و تسویه اعتبارات آن‌ها که عمدتا در ۳۱ شهریور صورت می‌گیرد در کنار ادامه اصلاح قیمتی بازار جهانی به عنوان عامل فشار بر قیمت سهام عنوان می‌کنند. از سوی دیگر افت حجم و ارزش معاملات طی روزهای اخیر یکی از نشانه‌هایی است که می‌تواند  احتمال شناسایی سود در سطوح کنونی را میان سهامداران افزایش دهد.

سهامداران:

صعودی: ۷۶ درصد ازسهامداران با نگاهی خوشبینانه در حالی احتمال رشد شاخص را طی هفته جاری قوی می‌دانند که این گروه نظارت بانک مرکزی بر نرخ سود سپرده بانک‌ها را مهم‌ترین عامل خوش اقبالی بورس می‌دانند. این گروه بیان می‌کنند طی سال‌های اخیر سود سپرده در بازار پول، بزرگ‌ترین رقیب بازار سهام بوده است. در این راستا کاهش نرخ سپرده‌ها می‌تواند فضایی را ایجاد کند که نگاه‌ها به بورس جذاب‌تر از قبل شود. از سوی دیگر این گروه از ارزندگی قیمت‌ها در برخی صنایع صحبت می‌کنند. به گفته آن‌ها بازگشایی نماد شرکت سایپا بعد از توقف بیش از صد روزه، فضا را برای رشد دیگر نمادهای گروه خودرو فراهم کرده است. از این رو نیز این احتمال وجود دارد که گروه‌هایی نظیر خودرویی‌ها مورد توجه سهامداران قرار گیرد.

کم‌نوسان: ۱۲ درصد از سهامداران احتمال حرکت آرام بورس را طی هفته جاری داده‌اند. این گروه در این مورد با اجماع نظر همراه کارشناسان از مواردی نظیر اصلاح قیمت‌ها در بازارهای جهانی صحبت می‌کنند.

نزولی: در این دوره از نظرسنجی «دنیای بورس»، میزان آرا کم‌نوسان و نزولی میان سهامداران برابر است. سهامداران در این بخش اعتماد چندانی به کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی ندارند و سیاست‌های جدید در این خصوص را شکست خورده می دانند. به گفته آن‌ها بارها بحث کاهش نرخ سود سپرده مطرح شده است، این در حالیست که دیده شده در اجرا بسیاری از بانک‌ها از این موضوع سرپیچی کرده‌اند. از سوی دیگر این گروه تسویه اعتبارات بسیاری از کارگزاری‌ها را مهم ارزیابی می‌کنند ، موضوعی که می‌تواند کاهش ارزش معاملات بازار سهام را به همراه داشته باشد.

نکته: با توجه به آنکه ریزش قیمت‌های جهانی در روز پایانی هفته انجام شد، ممکن است برخی نظرات پیش از این رویداد ثبت شده باشد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 254 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 18 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.