مکس بورس کدام نمادها مورد پسند سهامداران بود؟ - مکس بورس

جابه‌جایی‌های هفتگی در حالی در اختیار سهامداران خرد قرار داشت که در این هفته خالص خرید حقیقی‌های بازار به ۹۰میلیارد تومان رسید. بازیگران بورس با بررسی هفتگی جابه‌جایی‌ها در بازار سهام به تحلیل نقل‌و انتقال‌ سهام پرداخته است.

دنیای بورس: بررسی روند خرید و فروش های صورت گرفته در هفته منتهی به ۲۲اسفندماه نشان از آن دارد که سهامداران عمده تنها در معاملات روز شنبه خالص خرید مثبتی را در کارنامه خود ثبت کردند و در مابقی روزها بیشتر از آنکه خریدار باشند، در نقش فروشنده ظاهر شدند؛ به طوریکه خالص خرید حقوقی در روز شنبه به ۶میلیارد و ۴۰۰میلیون تومان رسید.

در ادامه این روند نیز خریدهای سهامداران خرد در دیگر روزهای هفته قرارداشت؛ به طوریکه در روز یکشنبه حدود ۱۱میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد. این جابجایی ها در روز دوشنبه با حجم قابل توجهی روبه‌رو شد. به طوریکه ۶۵میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران خرد افزوده شد. این روند در روز سه شنبه با خالص خرید ۱٫۵میلیارد تومانی حقیقی همراه شد.

در نهایت روز چهارشنبه نیز معامله گران خرد به خریدهای خود با حجم بیش از ۱۹میلیارد تومانی ادامه دادند و به این ترتیب برآیند جابجایی ها در طول این هفته به انتقال ۹۰میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران خرد پایان یافت.

معاملات روز چهارشنبه

در معاملات روز چهارشنبه خالص خرید سهامداران خرد به بیش از ۱۹میلیارد تومان رسید. در این میان بیشترین خرید صورت گرفته از سوی حقیقی ها در نماد پتروشیمی پردیس بود؛ به طوریکه ۱۴میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان نقدینگی به پرتفوی معامله گران حقیقی «شپدیس» منتقل شد.

در ادامه این روند خریدهای پرحجم حقیقی‌های بازار در سهام بانک ملت قرار داشت؛ به طوریکه خالص خرید سهامداران خرد در این نماد به بیش از ۱۳میلیارد تومان رسید. به دنبال تقاضای بالا حقیقی ها در جمع آوری سهام مزبور، دو سهامدار عمده به عرضه سهم پرداختند.

بر این اساس ۱۵میلیون سهم «وبملت» توسط صندوق سرمايه گذاری يكم كارگزاری بانک كشاورزی و یک میلیون و ۵۰۰هزار سهم دیگر نیز از سوی صندوق سرمايه گذاری بازارگردانی ملت به فروش رفت.

در همین راستا صندوق سرمايه گذاری مشترک افق كارگزاری بانک خاورمیانه نیز به عنوان حقوقی فعال در بانک خاورمیانه اقدام به عرضه یک میلیون و ۷۰۰هزار سهم کرد. البته در گروه بانکی ، بانک پاسارگاد نیز شاهد جابه‌جایی بلوکی میان سهامداران عمده بود؛ به طوریکه امروز ۵۰۰میلیون سهم «وپاسار» معادل یک درصد از سهام مزبور توسط شركت مشاوره سرمايه گذاری سلين عرضه شد که در مقابل به پرتفوی شركت نوآوران دانش پژوه خاورميانه منتقل شد.

در میان دیگر جابه‌جایی های انجام شده در بازار امروز صندوق سرمايه گذاری گنجينه زرين شهر به عرضه‌های خود در نماد چادرملو ادامه داد و بیش از ۱۰میلیون سهم را واگذار کرد. این صندوق به عنوان حقوقی فعال در گل گهر نیز حدود ۶میلیون سهم «کگل» را در این بازار به فروش رساند.

این در حالی است که توسعه معادن و فلزات به عنوان دیگر نماد معدنی، شاهد خرید سهم از سوی سهامدار عمده بود. به طوریکه امروز ۴میلیون و ۵۰۰هزار سهم «ومعادن» را صندوق توسعه معادن وفلزات آرمان خریداری کرد.

در این بازار نمادهای پالایشی نیز عمدتا با واگذاری از سوی سهامدار عمده روبه‌رو شد. بر این اساس بانک رفاه کارگران ۱۵میلیون سهم پالایش نفت بندرعباس را به فروش رساند. در نماد پالایش نفت تهران نیز صندوق سرمايه گذاری گنجينه زرين شهر به واگذاری ۳میلیون و ۶۰۰هزار سهم پرداخت.

در میان نمادهای سیمانی نیز سیمان فارس و خوزستان با عرضه قابل توجهی از سوی سهامدار عمده مواجه شد؛ به طوریکه ۴۰میلیون سهم «سفارس» را سرمايه‌گذاری سيمان تامين فروخت.

 

 

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 33 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 4 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.