مکس بورس کرونا در ایران | هشدار: تهران دوباره قرمز شد - مکس بورس

سخنگوی وزارت بهداشت از رکوردشکنی دوباره کرونا در ایران خبر داد. در همین حال وزیر بهداشت نیز گفته است درباره واکسن کرونا از کشورهای مدعی عقب نیستیم اما نمی‌خواهیم حرف‌های توهم‌آمیز بزنیم.

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از وبدا، سیما سادات لاری گفت از دیروز تا امروز ۷ مرداد ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۶۶۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و هزار و ۶۸۷ نفر از آنها بستری شدند.

وی با بیان اینکه مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲۹۶ هزار و ۲۷۳ نفر رسیده، افزود: خوشبختانه تاکنون ۲۵۷ هزار و ۱۹ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

خانم لاری گفت:  ۳۹۰۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. سخنگوی وزارت بهداشت  ادامه داد: تاکنون دو میلیون و ۳۸۰ هزار و ۱۲۲ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

وی گفت: استانهای تهران، مازندران، گلستان، فارس، آذربایجان شرقی، اردبیل، اصفهان، البرز، ایلام، خراسان رضوی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، لرستان و هرمزگان در وضعیت قرمز قرار دارند.

خانم لاری افزود: همچنین استانهای آذربایجان غربی، خوزستان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، زنجان، همدان، کهگیلویه و بویر احمد، مرکزی، یزد، گیلان و قم هم در وضعیت هشدار قرار دارند.

افزایش رعایت اصول بهداشتی در زندان ها: سخنگوی وزارت بهداشت همچنین  با بیان این که بازرسی‌ها برای رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در زندان‌ها افزایش یافته، گفت: استفاده از ماسک توسط زندانی‌ها از ۵۶ به ۷۰ درصد و توسط کارکنان و سرباز‌ها از ۹۲ به ۹۷ درصد رسیده است.

خانم لاری درباره وضعیت اجرای پروتکل‌های بهداشتی در زندان‌ها بیان کرد: بازرسی‌ها برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در زندان‌ها افزایش یافته و آموزش زندانی‌ها، کارکنان و سرباز‌ها در زمینه بیماری کووید ۱۹ در هر بازدید انجام می‌شود. همچنین الزامات سلامت محیط و کار به همه زندان‌ها از طریق دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شده است. وی ادامه داد: به صورت روزانه ۵۸ هزار و ۵۰۰ کلرسنجی توسط کارشناس رابط، ۶۲۰ نمونه برداری میکروبی آب با مشارکت سازمان زندان‌ها انجام می‌شود.

معاون وزیر بهداشت گفت: بیش از ۲۰۰ واحد و کارگاه تولیدی در زندان‌ها وجود دارد که در بازه زمانی شیوع ویروس کرونا، هزار و ۵۴۲ مورد بازرسی از زندان‌ها انجام شده است. همچنین در سه ماهه نخست امسال ۳۰۱ بازرسی انجام شده است. ۷۹ درصد کارگاه‌ها تا پایان سال ۹۸ دارای وضعیت بهداشتی و ایمنی مطلوب بودند.

وی افزود: گندزدایی محیط بر اساس پروتکل‌های ابلاغی حداقل روزی دو بار انجام می‌شود و از اسفند ۹۸ تا تیر ۹۹ تعداد دو هزار و ۶۵۰ دستگاه تهویه در زندان‌ها نصب شده است. خانم لاری اظهار کرد: درصد رعایت بهداشت عمومی و نظافت در زندان‌ها از ۸۵ درصد به ۹۳ درصد، استفاده از ماسک توسط زندانی‌ها از ۵۶ به ۷۰ درصد و توسط کارکنان و سرباز‌ها از ۹۲ به ۹۷ درصد رسیده است.

 

در ساخت واکسن کرونا از کشورهای مدعی عقب نیستیم

سعید نمکی در جلسه کمیته کشوری مشورتی کووید۱۹ که با حضور تعدادی از مسئولین این وزارتخانه در ساختمان وزارت بهداشت برگزار شد با بیان این‌که خبرهای خوشی از واکسن کرونا داریم گفت: نمی‌خواهیم حرف‌های توهم‌آمیز بزنیم و نمی‌خواهیم بگوییم که تا پاییز واکسن به دست مردم می‌رسد، امروز فقط می‌توانیم بگوییم در ساخت واکسن از خیلی افراد دنیا که مدعی ساخت واکسن هستند عقب نیستیم اما چند سوال در خصوص واکسن مطرح است، اول اینکه باید ببینیم واکسن چه‌قدر روی کرونا موثر است، دوم آنکه باید بررسی شود که تزریق واکسن چقدر باید استمرار داشته باشد و ایمنی ناشی از واکسن چقدر استمرار دارد، آیا مانند واکسن آنفلوانزا می‌توانیم بگوییم سالی یکبار تزریق شود یا خیر؟

وی افزود: هنوز نمیدانیم که این واکسن باید ایمنی هومورال یا ایمنی سلولی یا هر دو را تقویت کند، هیچکس نتوانسته در دنیا به این سؤالات پاسخ بدهد، ما هنوز نمی‌دانیم واکسنی که ساخته خواهد شد چقدر ایمنی ایجاد می‌کند و تا چه مدت ایمنی‌زاست؛ زیرا در واکسن آنفلوانزا ۳۰ تا ۴۰ درصد ایمنی بخشی وجود دارد و باید دید آیا کرونا هم همینطور است یا خیر. همچنین باید جهش‌های ویروس کرونا برای ساخت واکسن مورد بررسی قرار بگیرند.

دکتر نمکی ادامه داد: واکسن‌سازی کار تیمی است و استان‌ها باید اطلاعات خود را تبادل کنند تا بتوانیم جزو اولین کشورها در پیشرفت ساخت واکسن اعلام وجود کنیم.

وی با بیان این‌که یک راه طولانی در پیش داریم گفت: امیدواریم بتوانیم تأثیر ویروس بر سایر قسمت‌های مختلف کشور را مدیریت کنیم. امیدوارم که با یک گفتمان چندسویه بتوانیم موارد را به نحو احسن مدیریت کنیم.

آقای نمکی با اشاره به اینکه اگر چه در دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی معلمان برجسته‌ای حضور دارند، اما تمام دانشمندان و علم مملکت در تهران نیست گفت: استفاده از ظرفیت‌های استان ها، می‌تواند ما را به رسیدن به پاسخ خیلی از پرسش‌های مربوط به ویروس کووید ۱۹ کمک کند.

وی ادامه داد: در ۳۰ سال گذشته تنها یک ایستگاه بررسی مالاریا در ایرانشهر و در ارومیه و کردستان مراکزی برای بررسی برخی از بیماری‌ها وجود داشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی به قدری کم تجربه بودند که نمی‌توانستیم روی آن‌ها حساب کنیم.

وی افزود: خوشبختانه اکنون در گناباد، سبزوار، بم، جهرم، فسا، شوشتر و هرنقطه‌ای از کشور دانشمندان برجسته‌ای حضور دارند که هرکدام می‌توانند در محور‌های جداگانه پاسخگوی خیلی از سؤالات علمی در خصوص بیماری کرونا باشند.

آقای دکتر نمکی گفت: باید علاوه بر دانشگاه‌های علوم پزشکی، در دانشگاه‌های غیر علوم پزشکی نیز به دنبال افراد نخبه باشیم، زیرا کرونا یک عامل بیماری زای چند وجهی است و وقتی ما دچار همه گیری و دنیا دچار همه گیری جهانی شد، باید به ابعاد مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی آن پرداخته شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی و دانشکده‌های آن‌ها افراد متخصص را شناسایی و معرفی کنند و با برگزاری جلسات و تشکیل تیم‌های مختلف در کلان شهرها، افراد نخبه و برجسته را به وزارتخانه معرفی کنند تا بتوانیم یک پارلمان از علماء در رشته‌های مختلف مؤثر بر کنترل، مدیریت و مهار بیماری کرونا را در سطح کشور و وزرات بهداشت درمان و آموزش پزشکی داشته باشیم.

آقای دکتر سعید نمکی کووید ۱۹ را یک ویروس بسیار پیچیده دانست و بیان کرد: بشریت مدت‌ها باید با این ویروس دست و پنجه نرم کند و ما باید خودمان را برای یک راه پیچیده آماده کنیم.

وی افزود: همواره تأکید داشته ام که هرکس ادعا کند که این ویروس را خوب شناخته و درمان آن را به طور کامل یافته است و یا مدل‌های همه گیری شناسی (اپیدمیولوژی) طراحی کرده که منطبق به واقعیت است و هرشخص دیگری که فکر کند که به بهترین مدل درمان بیماری دست یافته است، نشانه دانشمندی نیست، بلکه این نشانه نوعی توٌهم است؛ زیرا این ویروس به مراتب پیچیده‌تر از این است که بتوان ۱۰۰ درصد روی آن قضاوت کرد.

دکتر نمکی گفت: به همه همکاران توصیه کرده ام که در صورت اظهار نظر درباره این ویروس، داروی مؤثر بر آن و دستورالعمل‌های درمانی آن، باید از واژه‌های «احتمالا» و «تا امروز» تأکید و استفاده کنند.

تشخیص تاثیر هر دارو بر کرونا یک ماه زمان می برد: وزیر بهداشت: هر کس فکر کند که بهترین روش درمان و بیماریابی را یافته و اگر در آینده با همین روش ادامه بدهد موفق خواهد بود، نشان‌دهنده توهم اوست.

دکتر نمکی با تاکید بر اینکه  یک ماه زمان برای تشخیص تاثیر دارو بر کرونا لازم است، افزود: باید خودمان را برای یک راه سنگلاخی در آینده آماده کنیم. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطر نشان کرد: باید یک ماه صبر کرد تا بدانیم این ویروس شترگاوپلنگ تحت تاثیر کدام دارو قرار خواهد گرفت.

آقای نمکی گفت: من تعجب می‌کنم که گاهی می‌گویند یک داروی گیاهی یا شیوه درمانی یافته‌اند که حتماً کرونا را درمان می‌کند، این تفکر نوعی توهم است.

با وجود برخی کاستی ها اما دستاوردهای بزرگی داشتیم: وزیر بهداشت همچنین گفت: با وجود مشکل ها و کاستی های موجود در کشور و غافلگیری در رابطه با ویروس کرونا، خوشبختانه در مرحله اول با کمک همکارانمان در استان ها، دستاوردهای قابل توجهی در عرصه های بین المللی داشته ایم.

دکتر نمکی افزود: کاهش ۳۰ درصدی فوت و ۲۵ درصدی ابتلا حرکت بسیار بزرگی بود که به همت و همکاری همکاران در استان ها اتفاق افتاد.

وی با اشاره به شناخت علمی از شاخص های آنتی ژنیک و اپی توپ های ویروس کرونا، گفت: برای من کاملاً مشخص بود که با پدیده بسیار پیچیده روبرو هستیم و این پدیده ممکن است با تمام پدیده های قبلی متفاوت باشد.

وزیر بهداشت تصریح کرد: کاملاً مشخص بود که این ویروس با اجدادش تفاوت های ساختاری دارد و برخورد با آن برخورد ویژه ای را می طلبد لذا همه باید چشمهایمان را لحظه به لحظه بازتر و خودمان را برای هر دگرگونی و تحولی درباره این ویروس آماده تر کنیم تا بتوانیم برای آینده مقابله با این ویروس با روش متفاوت از موارد قبلی برخورد کنیم.

ویروس کرونا، شتر گاو پلنگ است: دکتر نمکی ماهیت کرونا را شتر، گاو، پلنگی توصیف کرد و گفت: این نخستین واژه ای است که من برای این ویروس به کار برده ام زیرا هم قابلیت گاز گرفتن، لگد زدن، دریدن و شاخ زدن دارد و هم می تواند هر لحظه از این ابزارها و ابزارهای دیگر استفاده کند.

وی افزود: از این رو نیازمند کمک و همراهی ملی بودیم و توانستیم به لطف خدا و حمایت های مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و به ویژه مردم در عرصه برون بخشی و بین بخشی به یک وفاق ملی عظیم دست پیدا کنیم.

وزیر بهداشت گفت: با آن که از روز اول مشتاق بودیم این بود که بتوانیم در درون نظام سلامت از ابزار برجسته علمی دانشمندان این رشته در دانشگاه های علوم پزشکی کشور بهترین بهره را ببریم.

دکتر نمکی  همچنین با تاکید بر اینکه دانشگاههای علوم پزشکی باید از دانش متخصصان طب گیاهی  استفاده کنند ، گفت : در عین حال باید مراقب باشیم که مردم فریب برخی شارلاتانیسم های این حوزه را که فلان شربت یا داروی گیاهی تجویز می کنند، نخورند.

بررسی تازه ترین دستاوردهای علمی مقابله با کرونا : در این نشست که با حضور معاونان وزیر ، روسای دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور و تعدادی از متخصصان عضو کمیته علمی مشورتی مقابله با کرونا برگزار شد، آخرین وضعیت شیوع کرونا در استان ها و همچنین تازه ترین دستاوردهای علمی و تحقیقات پزشکی در خصوص مقابله با ویروس کرونا  بررسی شد.

برای مقابله با کرونا در استان‌های کشور نمی‌توان یک تصمیم واحد گرفت: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اقلیم پهناور گفت: نمی‌توان برای همه استان‌ها به یک صورت تصمیم گیری کرد، زیرا در هر استان تغییرات ژنتیک، رفتار‌های اجتماعی، تغذیه، دانایی و نادانی‌های متفاوت از ریشه‌های این بیماری وجود دارد که باید روی آن کار تحقیقاتی شود و دستاورد‌های آن به اشتراک گذاشته شود.

دکتر سعید نمکی افزود: شک ندارم که قوم ترکمن با قوم بلوچ و عرب و دیگر اقوام سرزمین نسبت به ویروس و دستورالعمل‌های درمانی واکنش‌های متفاوتی دارند، به همین علت اگر دانشمندان رشته‌های مختلف در همه استان‌ها به این بیماری بپردازند، دستاورد‌های آن‌ها به این اقلیم پهناور برای انتخاب مناسب‌ترین شیوه برخورد با این بیماری کمک زیادی خواهد کرد.

وی تأکید کرد: دانشمندان بدانند که این کار به یک رشته و تخصص محدود نمی‌شود و باید بدانیم که این یک کار تیمی است و بدون شک بدون یک کار تیمی امکان مدیریت بیماری وجود ندارد.

آقای دکتر نمکی در بخش دیگری به انجام تحقیقات بر دستورالعمل‌های درمانی و ایمنی زایی تأکید کرد و افزود: موتاسیون ویروس را جدی بگیریم و استان‌ها نمونه‌های استانی را به صورت متوالی زیر نظر داشته باشند که آیا این ویروس همان ویروس قبلی است یا اتفاقات جدیدی در آن روی داده است.

وی افزود: این کار برای ما بسیار اهمیت دارد، زیرا باید بدانیم که خود را در فصل پاییز و زمستان برای چه شرایطی آماده می‌کنیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از آغاز به کار دستگاه MGS در دانشگاه علوم پزشکی تهران خبر داد و گفت: این دانشگاه آماده گرفتن نمونه‌ها و بررسی موتاسیون‌های ریز است و همکاران در این کمیته در استان‌ها لحظه به لحظه موتاسیون ویروس را رصد کنند.

آقای دکتر نمکی با تأکید بر اینکه نباید در روز‌های آینده در سیاه چاله‌ای که آن را ندیده ایم بیفتیم و حق چنین خطایی را نداریم بیان کرد: ما باید با آمادگی کامل این ویروس را رصد کنیم و نخستین تغییرات را گزارش دهیم؛ زیرا ممکن است با کوچکترین تغییر در این ویروس، مجبور به تصمیم گیری جدید و سنگین در عرصه ملی شویم.

وی گفت: ما باید همچون سایر کشورها، طب گیاهی و سنتی را جدی بگیریم، ولی نباید خودمان را دست عطاری‌ها و شارلاتان‌های این حوزه دهیم؛ زیرا آن‌ها مردم را با یک دمنوش فریب می‌دهند.

آقای دکتر نمکی با اشاره به اینکه کمیته‌ها باید تأثیر کرونا بر سایر بیماری‌های کشور را بررسی کنند گفت: باید به این نتیجه برسیم که کرونا، روی سایر بیماری‌های واگیردار و غیر واگیردار چه تأثیری دارد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: کمیته‌ها در استان‌ها مناطق بدون کرونا را برای مردم مشخص کنند تا زنان باردار و خانواده‌های دارای نوزاد بدون دغدغه به درمانگاه‌ها و پایگاه‌های سلامت مراجعه کنند و به آن‌ها خدمات ارائه شود.

آقای دکتر نمکی با اشاره به اینکه در آینده پدیده غم انگیزی به نام تخریب بهداشت روان را بر اثر ایزولاسیون‌ها خواهیم داشت گفت: کمیته‌های استانی باید رصد کنند که کرونا چقدر در بهداشت روان مردم و روابط اجتماعی تأثیر گذاشته است.

وی معیشت و سلامت مردم را مسأله مهمی دانست و افزود: باید اقتصاددانان و متخصصان علوم اجتماعی جمع شوند تا چگونگی معیشت و اقتصاد را در کنار هم مدیریت کنیم.

آقای دکتر نمکی به ماه محرم و عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) نیز اشاره و عنوان کرد: همه ما از کودکی در روضه‌ها بوده ایم و با عشق امام حسین (ع) بزرگ شده ایم، اما باید امسال چگونگی برگزار کردن مراسم‌ها را بررسی کنیم تا علاوه بر احترام به عزای حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، سلامت نیز که به عنوان یک توصیه بزرگ دینی مطرح شده است هم رعایت شود و کمترین آسیب را در نظام سلامت داشته باشیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به کمیته‌ها و نخبگان استان‌ها تأکید کرد دستاورد‌های بین المللی درباره مقابله با کووید ۱۹ را بررسی کنند، زیرا امروز بدون ارتباط جهانی و تبادل اطلاعات بین المللی امکان مقابله با ویروس کرونا وجود ندارد.

 

حریرچی : کرونا تهران را هم قرمز کرد

معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: امروز تهران هم به جمع ۲۶ استان دارای وضع قرمز کشور پیوست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، دکتر ایرج حریرچی در استودیو خبر ۲۱ شبکه اول سیما درباره آمار فزاینده مبتلایان به کرونا افزود: حدود یک ماه زمان نیاز است تا اثر پویش من ماسک می‌زنم را بتوانیم در جامعه مشاهده کنیم.

وی ادامه داد: تاکنون شاهد کاهش مراسم عزا و عروسی نبوده ایم فقط آمار استفاده از ماسک بر روی ۶۰ درصد جامعه باقی مانده است.

دکتر حریرچی تصریح کرد: در حال حاضر فقط ۵ استان کشور با جمعیت حدود ۱۰ میلیون نفر در وضع قرمز نیستند بلکه در شرایط فعلی از مجموع ۸۳ میلیون نفر جمعیت کشور حدود ۷۳ میلیون نفر در وضع قرمز رنگ بسر می‌برند.

وی از پیشنهاد اعمال محدودیت‌های ترافیکی به ستاد ملی کرونا خبر داد و افزود: از آنجا که بیشتر محدودیت‌ها تاثیر مستقیم بر معیشت مردم دارد نیازمند احتیاط در اجرا می‌باشد، اما اگر آمار مرگ و میر و بستری افزایش داشته باشد دولت مجبور به اعمال تعطیلات بیشتری خواهد شد کما اینکه سطوح شغلی ۳ و ۴ در تهران مانند اماکن ورزشی، تالار‌ها و آریشگاه‌های زنانه تعطیل می‌باشد.

معاون کل وزیر بهداشت گفت: از آنجا که هنوز آمار مبتلا‌های بستری افزایشی است احتمال می‌رود آمار مرگ و میر هم به مدت ۲ هفته رو به افزایش باشد.

دکتر حریرچی با بیان اینکه آمار فوتی‌های کل کشور در یک سال حدود هزار نفر می‌باشد افزود: شمار ۲۳۵ فوتی امروز کشور به علت کرونا حدوداً یک پنجم فوتی‌های عادی سالانه بوده و این آمار یک نوع هشدار و آماده باش اجتماعی است که ما باید رفتار بهداشتی اجتماعی خود را تغییر دهیم و بخصوص مراقب بچه‌ها و جوانان باشیم.

وی درباره تصمیم‌های اعمال محدودیت‌های مناسبت‌های مذهبی و عزاداری در ماه محرم نیز گفت: در جلسه‌ای که امروز با حضور وزیر بهداشت و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در وزارت بهداشت برگزار شد اصل جلسه به پیشگیری از ابتلا به کرونا بنا شده بود، زیرا طبق دستورات اسلامی حفظ جان مسلمین از اوجب واجبات است.

معاون کل وزیر بهداشت ادامه داد: اصل هر گونه تجمع مغایر با مقررات بهداشتی است به این علت برپایی مراسم و مناسبت‌های باشکوه عزاداری مانند سال‌های قبل اصلا امکان ندارد و شدنی نیست.

دکتر حریرچی افزود: درباره بیرون رفتن دسته‌های عزاداری تصمیم بر لغو این گونه عزاداری می‌باشد همچنین عزاداری و تجمعات در فضای بسته هم ممکن نخواهد بود.

وی تصریح کرد: آندسته از کسانی که اظهار نظر می‌کنند بهتر است صبر کنند و منتظر فرمایشات مقام معظم رهبری بمانند و خواهش می‌کنیم از مقام معظم رهبری و سایر مراجع داغتر نباشند و شکوه این مناسبات مذهبی را با رعایت کامل شعور و شور و در شان کامل مسلمین برگزار کنند.

معاون کل وزیر بهداشت ادامه داد: نظارت به اجرای درست و دقیق این تصمیم‌ها جدی خواهد بود، اما ناظران اصلی ما، خود افراد و حاضران در اینگونه اجتماعات هستند.

دکتر حریرچی درباره مراسم عید قربان هم گفت: از هموطنان اهل تسنن چه در جنوب و چه در شمال کشور درخواست می‌کنم از برپایی مراسم نماز جماعت باشکوه مانند سال‌های قبل و مراسم قربانی کردن‌های دسته جمعی پرهیز کنند و گرنه همان بلایی که عید فطر بر سرمان آمد دوباره تکرار خواهد شد.

 

از ۴۵۷ شهرستان،تنها ۳۷ شهرستان وضع سفید دارند

معاون وزیر بهداشت گفت: از تعداد ۴۵۷ شهرستان کشور، تنها ۳۷ شهرستان در وضع سفید ۱۰۵ شهرستان در وضع زرد و مابقی هم در وضع نارنجی و قزمز کرونائی قرار گرفته اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، دکتر علیرضا رئیسی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه دو سیما افزود: با میزان بستری‌های امروز، تهران هم در وضع قرمز قرار گرفت.

وی افزود: مناطقی که سفید اعلام می‌شود بدین معنا نیست که در آن منطقه خطر وجود ندارد، چون هنوز میزان شیوع بیماری به مرحله خطر و تغییر رنگ نرسیده است.

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه هیچ رنگی ثابت نیست گفت: از مناطقی که سفید اعلام شده اند بیشتر باید ترسید، چون نشان دهنده این است که موج بیماری هنوز به آنجا نرسیده است.

وی افزود: در مناطقی که قرمز اعلام می‌شود به ازای هر یکصد هزار نفر، روزانه ۳ نفر به بالا بستری می‌شوند و میانگین بستری برای بیماران بین ۶ تا ۷ روز است و این شرایط بدون احتساب بخش ویژه (ICU) می‌باشد.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه تاکنون درباره تخت‌های بستری مشکلی نداشته ایم ادامه داد: اگر وضع قرمز در چند هفته ادامه پیدا کند قطعی، آسیب بسیاری به نظام سلامت وارد می‌کند.

وی درباره شیوع برنامه‌های عزاداری محرم هم گفت: همه ایرانیان، شیعیان و آزادگان دنیا عاشق امام حسین (ع) هستند و این مراسم‌ها جزو مردمی‌ترین مراسم‌ها در کشور است، ولی چند نکته را باید از دیدگاه بهداشت و سلامت در نظر گرفت.

آقای علیرضا رئیسی با اشاره به اینکه هر گونه تجمعی خطر ابتلا را بالا می‌برد ادامه داد: در محیط‌های سر پوشیده که تهویه مناسب نداشته باشد می‌تواند خطر ابتلا را بالا ببرد و براساس مقررات جدید، تنها ۲۵ درصد جمعیت سابق می‌توانند در یک محیط حضور داشته باشند و همچنین هر چقدر زمان حضور طولانی‌تر باشد می‌تواند خطر ابتلا به بیماری را بالاتر ببرد.

وی درباره برگزاری مراسم عزاداری در فضای باز هم گفت: در فضای باز میزان ابتلای بیماری کمتر است، ولی تراکم جمعیت می‌تواند خطرآفرین باشد و اگر عزاداری کنترل شده و در دسته‌های بسیار کم بدون پیاده روی باشد می‌تواند تا حدودی سلامت عاشقان امام حسین (ع) را تضمین کنیم.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: بر اساس مقررات بهداشتی با راه اندازی دسته‌های عزاداری مخالف هستیم و همچنین با حضور تماشاگران و تجمع دسته‌های عزاداری در یک مکان هم موافق نیستیم.

وی درباره موضوع توزیع نذورات و پذیرایی هم افزود: در این جمع ها، پذیرایی نباید انجام شود و در بخش نذورات هم می‌توان آن را خام و خشک در اختیار نیازمندان قرار دهیم و توصیه می‌کنیم غذا در هیئت‌ها به هیچ وجه توزیع نشود.

دکتر رئیسی ادامه داد: باشکوه برگزار کردن مراسم عزاداری به معنای تجمع نیست و طرح هر خانه یک حسینیه را اجرا کنیم.

وی درباره قربانی کردن در ایام محرم نیز گفت: هر سال یکی از دغدغه‌های مهم فصل گرما در کشور، شیوع بسیاری از بیماری‌های روده‌ای است لذا توصیه می‌کنیم حتماً برای ذبح دام، از دام‌های تایید شده توسط سازمان دامپزشکی استفاده شود.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: کرونا موجب تغییر سبک زندگی همه دنیا شده و مراسم امسال محرم، متفاوت با سال گذشته است و نیازمند خلاقیت هستیم و باید از فضای مجازی استفاده کنیم.

معاون وزیر بهداشت گفت: پس از اجباری شدن استفاده از ماسک در جامعه از ۱۵ تیرماه، آمار استفاده کنندگان از ماسک به ۶۸ درصد و در اداره‌های دولتی به ۸۴ درصد رسیده است.

دکتر رئیسی  افزود: نتیجه استفاده از ماسک حدود یکماه بعد نمایان می‌شود.

معاون وزیر بهداشت آمار مرگ و میر فعلی را نتیجه یکماه گذشته دانست که میزان بستری بسیار بالا بود که این نتیجه درگیر شدن استان‌های خوزستان، کرمانشاه، کردستان، هرمزگان و بوشهر با شیوع کرونا بوده است، اما این استان‌ها در حال حاضر سیر نزولی ابتلا به کرونا را طی می‌کنند.

وی گفت: اکنون وضع استان‌های فارس و خراسان نگران کننده می‌باشد و میزان بستری بالا رفته است.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره رعایت دستور العمل‌ها توسط مردم افزود: براساس ارزیابی ها، در اردیبهشت حدود ۸۰ درصد مردم این دستورالعمل‌ها را رعایت کردند و در خرداد به میزان ۲۰ درصد رسید و درحال حاضر با رشد بسیار خوبی در حدود ۷۶ درصد هستیم.

دکتر رئیسی درباره برگزاری کنکور نیز گفت: یک گزینه به تعویق انداختن کنکور است، ولی اگر کنکور در پاییز برگزار شود آنفولانزا هم به شرایط کرونا اضافه خواهد شد و اگر از این تاریخ عبور کنیم احتمال برگزار نشدن آن وجود دارد.

وی افزود: درحال حاضر برگزاری کنکور در تاریخ اعلام شده و در ۴ روز برگزار خواهد شد.

معاون وزیر بهداشت با قدردانی از تیم درمان و تدابیر اتخاذ شده در این بخش هم گفت: درحال حاضر با مجوز‌های استخدامی، قرار است نیرو‌های جدید وارد شوند و پرداخت مطالبات هم در حال انجام است.

وی درباره کاهش ابتلا و تعداد مرگ و میر نیز افزود: این یک ویروس ناشناخته است و در بسیاری از کشورها، مجدد شعله ور شده است و هیچ داروی مشخصی ندارد و تا زمان کشف واکسن هیچ راهی جز رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی نداریم.

دکتر محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو نیز در ارتباط تصویری با این برنامه درباره قیمت دو داروی رمدسیویر و فاویپیراویر گفت: با مقایسه قیمت داخلی این دو دارو با نرخی که در دنیا عرضه می‌شود متوجه تفاوت قیمت و ارزانی ان و رعایت حقوق مصرف کننده و بیمار بعنوان مقوله اصلی مدنظر وزارت بهداشت خواهیم شد.

وی افزود: این یک داروی جدید است و با توجه به شرایط خاصی که وجود دارد در دنیا تولید و عرضه می‌شود و ما توانستیم در زمان کوتاه این دارو‌ها را با قیمت بسیار پایین‌تر از قیمت‌های بین المللی تولید کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه در حال حاضر این دارو‌ها با هماهنگی وزارت بهداشت، محدود در اختیار بیمارستان‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی قرار گرفته است گفت: این دارو‌ها بعنوان درمان قطعی بیماری نیست و انتظار داریم دقت لازم در تجویز دارو‌ها بعمل بیاید.

دکتر شانه ساز ادامه داد: این دارو، قطعی داروی بیمارستانی است و نباید در فضای خارج از بیمارستان تجویز و استفاده شود و همچنین این یک داروی ضد ویروس است و مصرف بی رویه آن موجب مقاومت ویروسی در بدن می‌شود و با نظر روسای دانشکده‌های علوم پزشکی و تحت نظارت معاونت غذا و دارو، این دارو کاملا کنترل شده در اختیار بیمارستان‌ها قرار گرفته است.

وی از مردم و مصرف کنندگان درخواست کرد با تجویز این دارو‌ها، از تهیه آن از بازار سیاه از جمله بازار ناصر خسرو خودداری کنند بدلیل اینکه بر اساس گزارشها، دارویی که در بازار سیاه عرضه شده رمدسیویر نبوده و تنها یک آنتی بیوتیک بسیار معمولی و قدیمی بوده که با قیمت نجومی توسط افراد سودجو در اختیار مردم قرار گرفته است.

وی درباره داروی آزیترومایسین هم گفت: این دارو، جزو دارو‌های تولید داخل می‌باشد و در حال حاضر موجود است و کمبودی در این باره نداریم.

رئیس سازمان غذا دارو درباره تولید واکسن کرونا در کشور افزود: بدلیل پیچیدگی ساختار این ویروس، تهیه واکسن با مشکلاتی همراه است و نمی‌توان انتظار داشت تولید واکسن به سادگی انجام شود و کشور‌های زیادی در زمینه تولید واکسن فعالیت می‌کنند و در ایران هم پا به پای کشور‌های پیشرو قدم بر می‌داریم.

وی ادامه داد: در حال حاضر یک رقابت برای دسترسی سریع‌تر به فناوری تولید این دارو در دنیا وجود دارد و ما از کشور‌های دیگر عقب نیستیم و سابقه تحریم‌ها نشان داد که دشمنان ما رفتار انسانی درستی ندارند و تصمیم داریم در داخل کشور این نیاز را برطرف کنیم و امیدواریم جزو اولین کشور‌هایی باشیم که واکسن را تولید می‌کنیم.

دکتر مهرناز اسدی فوق تخصص بیماری‌های ریه و تنفسی و مسئول ICU بیمارستان امام خمینی (ره) نیز در ارتباط تصویری با این برنامه گفت: ما همچنان مانند ماه‌های گذشته البته پرکار‌تر و کمی خسته‌تر مشغول خدمت رسانی به مردم هستیم و درصد اشغال تخت‌ها همچنان بالاست.

وی درباره علائم بیماری کرونا در شنوایی افزود: این ویروس بیشتر در عصب بویایی تاثیرگذار است و کاهش شنوایی می‌تواند عوامل متعددی را شامل شود.

دکتر اسدی درباره مبتلا شدن کودکان به کرونا نیز گفت: تصور اینکه کودکان را مصون از بیماری کرونا بدانیم نادرست است، ولی بواسطه اینکه بسیاری از بیماری‌های زمینه‌ای با افزایش سن، شیوع پیدا می‌کند بنابراین میزان درگیری منطقی کرونای شدید باید در کودکان کمتر باشد.

وی افزود: تعدادی از کودکان که بیماری زمینه‌ای دارند یا در خانواده‌هایی هستند که بیماری‌های قلبی و عروقی، فشار خون و دیابت در آن‌ها زیاد باشد احتمال ابتلا به کرونای متوسط و شدید در آن‌ها وجود دارد و کودکان جزو گروه‌هایی هستند که می‌توانند موجب انتقال ویروس کرونا باشند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 249 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 23 آگوست 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.