مکس بورس یکه‌تازی سهامداران حقیقی‌ با خرید سهام پالایشی - مکس بورس

سهامداران خرد بازار در حالی معاملات نخستین روز کاری هفته را با خالص خرید مثبت آغاز کردند که برای دهمین روز متوالی، تغییر مالکیت در اختیار معامله‌گران حقیقی قرار گرفت.

دنیای بورس: در روز شنبه بیش از ۱۳ میلیون سهم به ارزش تقریبی ۲۳ میلیارد تومان در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد. البته بخش عمده‌ای از خریدها در نمادهای زیرمجموعه گروه‌ فرآورده‌های نفتی بود؛ به‌طوری‌که خالص خرید حقیقی‌ها در این گروه به ۱۷٫۸ میلیارد تومان رسید. در ادامه دادوستدها نیز سهامداران خرد به خرید سهام گروه خودرویی تمایل نشان داده و در مجموع ۳٫۵ میلیارد تومان نقدینگی را از محل خرید سهام خودرویی به پرتفوی خود منتقل کردند.

الف) گروه محصول‌های پالایشی: همانطور که عنوان شد در صدر خرید معامله‌گران حقیقی، تمایل به جمع‌آوری سهام پالایشی‌ها قرار داشت. در این میان پالایش نفت بندرعباس بیشترین خرید را تجربه کرد که با خالص خرید بیش از ۱۵میلیارد تومانی حقیقی‌ها همراه بود.

نماد معاملاتی پالایش نفت اصفهان از دیگر نمادهایی بود که مورد توجه سهامداران خرد قرار گرفت. خالص خرید  ۳ میلیارد تومانی در کارنامه حقیقی‌های «شپنا» ثبت شد. در این میان سرمايه‌گذاري تدبيرگران آتيه ايرانيان به عنوان سهامدار عمده در «شپنا» اقدام به عرضه بیش از ۱۴میلیون سهم کرد.

ب) بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: در آن سوی بازار اما نمادهای زیرمجموعه گروه بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری مورد توجه سهامداران عمده قرار گرفتند و خالص خرید ۳/۵ میلیارد تومانی را ثبت کردند. در میان نمادهای این گروه نیز  بانک پاسارگاد در صدر خرید معامله‌گران حقوقی قرار داشت؛ به‌طوری که خالص خرید این گروه از معامله‌گران در «وپاسار» بالغ بر ۵/۴۲ میلیون سهم به ارزش حدود ۵/۵ میلیارد تومان بود.

نماد معاملاتی بانک ملت از دیگر نمادهای مورد توجه حقوقی‌ها در معاملات روز ‌شنبه بود. خالص خرید حقیقی‌ها در این نماد نیز به حدود ۲ میلیارد تومان رسید. بیش از ۴میلیون سهم توسط صندوق سرمايه‌گذاري بازارگرداني ملت خریداری شد. این در حالی است که بانک تجارت با عرضه ۱۲میلیون سهم از سوی صندوق سرمايه‌گذاری بازارگرداني تجارت ايران عرضه شد.

صنعتي سپاهان و ۱٫۵میلیون سهم نیز توسط سرمايه‌گذاري تامين آتيه مسكن خریداری شد.

ج) گروه محصول‌های شیمیایی: رصد خرید و فروش‌های صورت گرفته در نمادهای شیمیایی نیز نشان از آن دارد که گسترش نفت و گاز پارسيان ، عرضه سنگین را از سوی سهامدار عمده تجربه کرد. بر این اساس سرمايه‌گذاري غدیر حدود ۲٫۵درصد یعنی معادل یک میلیارد سهم «پارسان» را عرضه کرد. همچنین در این گروه، گروه سرمايه‌گذاري آتيه دماوند به عنوان سهامدار عمده در صنایع شیمیایی ایران، ۱۰۰هزار سهم را به فروش رساند.

د) شرکت‌های خودوریی: همانطور که عنوان شد سهامداران عمده خریدهای پرحجمی در نمادهای گروه خودرو داشتند. در این میان پارس خودرو عرضه سنگینی را از سوی سهامدارن عمده تجربه کرد. به‌طوری‌که امروز نیز عرضه سهام «خپارس» برای سومین روز متوالی ادامه یافت. سایپا نیز  ۲۲۵میلیون سهم  را واگذار کرد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 150 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 5 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.