مکس بورس یک گام تا رکود اقتصاد جهانی - مکس بورس

جان کمپ تحلیل‌گر بازار جهانی رویترز در آخرین مقاله خود به بررسی نشانه‌های رکود در اقتصاد جهانی پرداخته است. به گفته وی حجم مبادلات تجاری در سطح جهان برای نخستین بار بعد از بحران اقتصادی در حال کاهش است و اقتصاد جهانی تنها یک گام دیگر تا منطقه رکود فاصله دارد. در این مقاله به نشانه‌های بروز فاز جدیدی از رکود در اقتصاد دنیا پرداخته شده است.

دنیای بورس: روز گذشته خبرگزاری رویترز مقاله‌ای در خصوص احتمال ورود اقتصاد جهانی به محدوده رکود منتشر کرد. در این مقاله به سیگنال‌های پرداخته شده است که در یک سال گذشته زنگ هشدار را برای معامله‌گران به صدا در آورده‌ و شرایط را به سبقه تاریخی بحران اقتصادی نزدیک کرده‌اند. 

بر اساس داده‌های اداره تحلیل سیاست‌گذاری اقتصادی هلند حجم مبادلات تجاری بین‌المللی در سه ماه دسامبر، ژانویه و فوریه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۰٫۸ درصد افت کرده است.

مبادلات تجاری برای نخستین بار پس از سه ماهه چهارم سال ۲۰۰۹ (زمانی که اقتصاد جهانی هنوز پس لرزه‌های بحران اقتصادی را سپری نکرده بود) در حال عقب‌نشینی است. (ناظر تجارت جهانی، ۲۵ آوریل)

شاخص سهام «KOSPI-100» کره‌جنوبی که شدیدا تحت تاثیر نمادهای وابسته به مبادلات تجاری نوسان می‌کند، بیش از یک سال است که سیگنال ضعف مفرط به بازار جهانی مخابره می‌کند.

فرودگاه بین‌المللی هنگ‌کنگ به عنوان بزرگترین قطب ترانزیت محموله‌های باری در جهان گزارش داده است که حجم محموله‌های این فرودگاه در سه ماهه نخست ۲۰۱۹ نسبت به سال قبل بیش از ۵ درصد کاهش داشته است.

در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۹ حجم محموله‌های بارگیری شده در بندر لانگ بیچ آمریکا به عنوان یکی از مهم‌ترین قطب‌های حمل‌ونقل بار بین آمریکا و کشورهای آسیایی به میزان ۷ درصد افت کرده است.

در بازار داخلی آمریکا از سرعت رشد بارگیری کامیون‌ها کاسته شده و حجم انتقال بار با استفاده از سیستم ریلی در سه ماه ابتدایی سال جاری میلادی افت کرده است.

بر اساس تحقیق مدیران خرید جهانی بانک جی‌پی‌مورگان و بنا بر گزارش تولیدکنندگان، حجم سفارشات صادراتی برای هفتمین ماه متوالی رو به نقصان گذاشته است که از سال ۲۰۱۲ بی‌سابقه است.

تا به این لحظه از شتاب افتادن رشد اقتصاد جهانی در صنایع تولیدی و حمل‌و‌نقل مشاهده می‌شود و دلیل آن بروز بین‌المللی این بخش‌ها در مقایسه سرویس‌های درون کشوری است.

افزایش نرخ بهره، تقویت شاخص دلار و افزایش بی‌رویه قیمت نفت در سال ۲۰۱۷ و ابتدای ۲۰۱۸ مانع از گسترش بیشت اقتصاد جهانی شدند. سیاست مداران نیز با تکیه بر تعرفه‌ها، تحریم‌ها و موانع سرمایه‌گذاری‌های مرتبط با امنیت ملی باعث شدند تا چشم‌انداز اقتصادی مکدر شود.تمدید تعطیلی دولت فدرال تا رسیدن به رکورد تاریخی در ایالات متحده و فرآینده گنگ برگزیت در بریتانیا سردرگمی و عدم قطعیت را در بین فعالان اقتصادی گسترش داده است.

در نتیجه معامله‌گران برای اتخاذ تعهد بلندمدت ریسک‌پذیر تردید می‌کنند و با کند کردن سرعت رشد سرمایه بر رشد جهانی اثر می‌گذارد.

اقتصاد یک سیستم پیچیده است که بازخوردهای مثبت و منفی این مکانیزم برای گسترش نوسان تولید می‌کند که شامل فراوانی اقتصادی، رشد پایدار، رشد ضعیف و رکود است. گسترش اقتصاد جهانی مستلزم شتابی است که شوک‌های اقتصادی را پشت سر گذاشته و مانع از شکل‌گیری فاز رکودی شود. با این حال پس از آنکه شتاب رشد اقتصاد تلطیف شود، ریسک‌های پنهان سیستم خودنمایی میکنند و می‌توانند وضعیت رکودی به بار آورند.

کند شدن کنونی رشد اقتصاد جهانی این خطر را به وجد آورده است که با بروز یک شوک اقتصادی جدی و با یک تصمیم غلط سیاسی وارد فاز رکودی می‌شویم.

رشد کنونی بازارهای سهام در سطح جهان و افت اندک تقعر اوراق قرضه آمریکا این ذهنیت را در مردم به وجود آورده است که در سال جاری با اختلاف اندک از رکود اقتصادی عبور کرده‌ایم. معامله‌گران نعتقدند تداوم قدرتمنی هزینه‌های مشتریان و رشد بخش سرویس‌های داخلی می‌تواند مشکلات سرمایه‌گذاری، تولید و تجارت را مرتفع کند. با این حال اقتصاد جهانی به طرز نگران‌کننده‌ای در وضعیت ایستا قرار دارد. برای ادامه یافتن توسعه اقتصاد جهانی باید تمامی مقدمات از جمله شرایط مالی با ثبات، افزایش اعتماد سرمایه‌گذاری، سیاست‌های مالی مناسب، قیمت نفت متعادل و سیاست‌گذاری‌های حرفه‌ای اقتصادی رعایت شوند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 106 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 3 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.