مکس بورس ۱۰ هزار واحد تا ابرکانال ۷۰۰ واحد | بازدهی ۳۵ درصدی بورس در فروردین ۹۹ - مکس بورس

شاخص بورس همچنان در مسیر رکوردزنی به ابرکانال ۷۰۰ هزار واحد نزدیک شد. اما دلیل رشد سهام در بازار امروز چه بود.

دنیای بورس | رالی صعودی پرشتاب سهام همچنان ادامه دارد و امروز نیز با وجود اوج گرفتن عرضه‌ها همچنان شاهد ادامه رشد قیمت سهام هستیم. شاخص کل بورس تهران آخرین روز فروردین ۹۹ را با رشد ۲۱ هزار واحدی دنبال می‌کند. شاخص به ۶۹۰ هزار واحد رسیده است.

 فشار فروش بعضا در سهام اوج گرفته و این موضوع در مقطعی عقب‌نشینی برخی از نمادها را به دنبال داشت. با این حال تا این لحظه همچنان قدرت تقاضا بر عرضه‌سهام غلبه کرده است. در این خصوص طی نیمه نخست معاملات بورس تهران ارزش خرد معاملات سهام از ۴۵۰۰ میلیارد تومان فراتر رفته است.

 با این شرایط احتمالا رکورد عجیبی را برای ارزش معاملات امروز بورس شاهد باشیم. «شبندر»، «وبملت»، «شیران» و «های وب« و در ادامه دیگر نمادهای بزرگ پالایشی در میان نمادهای با بیشترین ارزش معاملات قرار دارند. با وجود عرضه‌های گسترده در این نمادها اما همچنان قدرت قابل توجه تقاضا صف خرید در سقف قیمتی سهام را حفظ کرده است.

 موج وقفه معاملاتی نمادها پس از رشدهای ۲۰ درصدی یا توقف سهام به منظور برگزاری کنفرانس مطبوعاتی پس از رشد ۵۰ درصد افزایش یافته است. قدرت نقدینگی پس از عبور از عرضه اولیه شستا در حال خودنمایی است و مانعی را در برابر خود برای ادامه رشد قیمتی نمی‌بیند. گرچه که از منظر ارزش‌گذاری سهام از خطوط قرمز خود عبور کرده‌اند اما قدرت تقاضا تا جایی پیش رفته است که عرضه‌های گسترده سهام‌داران درصدی نیز بعضا توان مقابله با هجوم تقاضا را ندارد.

 بازدهی بورس تهران از ابتدای سال ۹۹ به ۳۵ درصد رسیده است. طبیعتا همین موضوع با جذب تعداد بیشتری از سرمایه‌گذاران سایر بازارها می‌تواند بر قدرت صعود بورس بیافزاید. رویای کسب سودهای رویایی در بورس، سرمایه‌گذاران سایر بازارها را به سمت خود می‌خواند و همین موضوع در کنار فضای ملتهب اقتصاد می‌تواند شارژ نقدینگی را به سمت سهام ادامه‌دار کند.

 

تشدید فشار فروش سهام | ارزش معاملات خرد ۱۲ هزار میلیارد تومان

همان‌طور که اشاره شد انتظار برای اوج‌گیری ارزش معاملات سهام و ثبت رکوردهای عجیب در معاملات امروز وجود دارد. با تشدید فشار فروش در معاملات امروز سهام ارزش معاملات خرد بورس تهران به حدود ۹ هزار میلیارد تومان رسید. شاخص کل بورس در سطح ۶۹۰ هزار واحدی قرار گرفته است و پس از یک دوره رالی پرشتاب معامله‌گران در صدد شناسایی سود برآمده‌اند.

البته همچنان صف خرید سنگین در برخی از نمادها را شاهد هستیم اما به صورت مشخص اوج‌گیری فشار عرضه و شیوع هیجان فروش در بازار مشاهده می‌شود. ارزش معاملات خرد در کل بازار سهام کشور به حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان رسیده است؛ چیزی در حدود نیم‌درصد از کل نقدینگی کشور.

در این شرایط برخی اوج‌گیری ارزش معاملات را نشانه‌ای برای آغاز اصلاح و موج شناسایی سود می‌دانند. در این میان بهانه اصلاح نیز افت نرخ دلار در بازار آزاد مطرح می‌شود. اما برخی این حجم از نقدینگی را حامی ادامه صعود افسارگسیخته سهام مطرح می‌کنند. واقعا نمی‌توان تحلیل دقیقی از وضعیت کنونی داشت و معامله‌گران ریسک‌های موجود را نیز پس از رشدهای پرشتاب اخیر در نظر بگیرند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 254 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 19 نوامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.