مکس بورس ۹ شرکت در صف انتشار عرضه اولیه/ هر عرضه اولیه را نخرید! - مکس بورس

  • خودروسازی فردا- صفحه خبر- بالای تیتر مطلب
  • فونیکس- مدیران خودرو- صفحه خبر- بالای تیتر مطلب
  • پارمیس
۰ نفر

مکس بورس بررسی می‌کند؛

۹ شرکت در صف انتشار عرضه اولیه/ هر عرضه اولیه را نخرید!

۱۸ دی ۱۴۰۲، ۱۶:۲۶

کد خبر:
۸۱۸۴۶۲

۹ شرکت در صف انتشار عرضه اولیه/ هر عرضه اولیه را نخرید!

شرکت‌هایی که در مسیر ورود به بازارهای بورسی قرار می‌گیرند، برای افزایش رشد و توسعه کسب‌ و کار خود نیازمند سرمایه هستند؛ بنابراین با وارد شدن به بازار بورس و عرضه بخشی از سهام خود به عنوان IPO، به تأمین سرمایه مورد نیاز خود می‌پردازند.

مکس بورس – رجا ابوطالبی:  این‌که بگوییم شرکت‌ها به واسطه عبور از مراحل مشخص و ارائه مدارک از جمله گزارش‌ها و صورت‌های مالی، با هر قیمتی توجیه خرید دارد، اساسا گزاره اشتباهی‌ است؛ چراکه رویکردهای یکپارچه ارزشگذاری سهام نظیر رویکرد تنزیل جریانات نقدی (DCF) و رویکرد خالص ارزش روز دارایی‌ها (NAV)، بسته به متغیرهای ورودی، خروجی‌های مختلفی را گزارش خواهند کرد؛ حتی شرایط کلی بازار نیز، می‌تواند بازدهی انتظاری آن عرضه‌ها را تحت تاثیر قرار دهد.

جدول زیر عرضه‌های اولیه امسال را به تفکیک بازدهی و تعداد روزهای معاملاتی آن‌ها را نشان می‌دهد. پر واضح است که همه عرضه اولیه‌ها طبق یک الگو مشخص صعودی حرکت نکرده و حتی در بعضی نمادها ۲۲ درصد سرمایه سهامداران از بین رفته است. در نقطه مقابل بمولد، شرکت نیان الکترونیک با ۱۲۵ درصد بازدهی خودنمایی می‌کند.

۹ شرکت در صف انتشار عرضه اولیه/ هر عرضه اولیه را نخرید!

همان‌طور که مشخص است ۳ نماد شهر، نیان و کتوسعه به فاصله ۱۵ روز از یکدیگر روانه بازار شده‌اند که سرنوشت هر کدام تا به امروز کاملا متفاوت از یکدیگر رقم خورده‌؛ به این معنا که شرایط کلی حاکم بر بازار برای هر ۳ نماد تقریبا مشابه بوده است. حتی روش عرضه نیان و کتوسعه همان روشی است که منتقدان بسیار زیادی نیز دارد. (ترکیبی) تنها عاملی که می تواند تفاوت در بازدهی این ۳ نماد را نمایش دهد، ارزش‌گذاری آن‌ها بوده و بس!

طبق گفته محمود گودرزی، مدیرعامل بورس تهران، تا پایان سال قطعا ۲ عرضه اولیه در بازار بورس خواهیم داشت. همچنین با پیگیری‌های صورت گرفته مکس بورس ، ۷ شرکت از طریق فرابورس تمام مراحل عرضه را پشت‌سر گذاشته و بنا به شرایط و جو کلی بازار، آماده انتشار خواهند بود. انتظار می‌رود علاقه مندان بعد از بررسی نماد آماده عرضه، چه از طریق تحلیل شخصی و چه از طریق گزارش‌های ارزشگذار شرکت مربوطه، اقدام به خرید و فروش کرده تا بازدهی مطلوبی را کسب کنند! نه بازدهی‌های منفی و حتی ۳۰ درصدی آن‌هم بعد از ۷ ماه!


journalist
رجا ابوطالبی

برچسب‌ها

  • بازارسرمایه
  • عرضه اولیه

  • داراماینر
  • مدیران خودور ام وی ام(صفحه خبر-میان مطلب)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.






captcha

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 149 views بار دسته بندی : اخبار بورس تاريخ : 8 ژانویه 2024 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.