مکس بورس تحلیل بنیادی بجهرم - مکس بورس

تحلیل بنیادی بجهرم

در مطلب حال حاضر به تحلیل بنیادی توسعه مولد نیروگاهی جهرم با نماد بجهرم میپردازیم.عمده توجه ما در ارائه این گزارش بر مبنای داده های بنیادی و ارزش گذاری نماد خواهد بود .چنانچه به هر دلیلی مایل به خواندن مطلب طولانی نمیباشید به نتیجه کلی تحلیل در انتهای مطلب مراجعه کنید.

از ابتدا یادآوری میشود که نماد عرضه اولیه بجهرم با استفاده از نرم افزار اختصاصی تحلیل بنیادی پرشین بورس نیز بررسی گردید و نتایج گزارش به همراه ارزش گذاری هر سهم بجهرم به انتهای مطلب حال حاضر نیز افزوده شد.همچنین فایل pdf تحلیل بنیادی نرم افزار اختصاصی پرشین بورس از کانال تلگرام پرشین بورس نیز منتشر میگردد.با ما همراه باشید.

معرفی مختصر شرکت توسعه مولد نیروگاهی جهرم

شرکت توسعه مولد نیروگاهی جهرم (سهامی عام) با نام شرکت زرین کالای مبین در تاریخ ۱۳۹۰/۰۶/۲۲ به صورت شرکت سهامی خاص در ادره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسید.متعاقب انتقال دارایی های نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم به بانک های سپه ، تجارت ، پست بانک و گروه مالی ملت (موضوع قراردادهای واگذاری نیروگاه به بانک ها بابت رد دیون دولتی از طریق سازمان خصوصی سازی) و تعیین این شرکت به عنوان مالک نیروگاه از طرف بانک های مذکور ، نسبت به تحویل نیروگاه از شرکت برق منطقه ای فارس اقدام و با انعقاد قرارداد فروش برق ایران از اول فروردین ۹۴ ، بهره برداری از شش فاز گازی ۱۵۹ مگاوات و تکمیل سه واحد بخار آن را بر عهده گرفته است.

نام شرکت در سال ۹۴ از زرین کالای مبین به توسعه مولد نیروگاهی جهرم تغییر یافت.این شرکت به عنوان شرکتی غیر دولتی و مالک یکی از نیروگاه های بزرگ کشور فعالیت موثری در این صنعت داشته و مسئولیت تامین این نیاز حیاتی را در منطقه مرکز و جنوب کشور بر عهده دراد.این شرکت در افق چشم انداز خود ، حضور مقتدر و اثر گذار در صنعت تولید برق نیروگاهی در منطقه جنوب را ترسیم نموده است.

موضوع فعالیت اصلی

موضوع فعالیت شرکت طبق ماده ۲ اساسنامه عبارت است از:

طرح و احداث و بهره برداری نیروگاه ها و تولید ، توزیع ، خرید و فروش انرژی برق

سرمایه گذاری در خرید نیروگاه ها

تامین مالی ، احداث ، راه اندازی ، بهره برداری ، تعمیر و نگهداری نیروگاه

صادرات و واردات برق مطابق قوانین و مقررات

شرکت در مناقصه های داخلی و خارجی ، پروژه های احداث نیروگاه های تولید برق و اجرای آن ها

موضوع فعالیت فرعی

سرمایه گذاری و مشارکت در سایر شرکت ها ، موسسات و بنگاه ها و ایجاد و تاسیس شرکت های جدید در داخل و یا خارج از کشور به تنهایی و یا با مشارکت اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی

انجام کلیه فعالیت های تجاری و بازرگانی و خدمات فنی و مهندسی و سایر خدمات ، واردات کالا ، و خدمات نیروگاهی

استفاده از خدمات کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی از جمله پیمانکاران ، مشاوران ، شرکت ها ، کارخانجات سازنده و وارد کنندگان تجهیزات و ماشین آلات داخلی و خارجی نیروگاه

 

سهامداران عمده بجهرم

 

تحلیل بنیادی بجهرم

 

عملکرد مالی بجهرم

 

تحلیل بنیادی بجهرم

 

شرکت توسعه مولد نیروگاهی جهرم متولی اداره نیروگاه جهرم است . فعالیت های این شرکت دو محور اصلی زیر است.

-بهره برداری و فروش انرژی شش واحد گازی و دو واحد بخار

-تکمیل احداث یک واحد بخار

فرایند تولید انرژی الکتریکی در واحدهای گازی

هوای اتمسفر پس از عبور از طبقات فیلترینگ محفظه ووردی وارد کمپرسور شده و توسط ان فشرده میشود.هوای پرفشار به داخل محفظه های احتراق هدایت و در آنجا با سوخت ( گاز یا گازوییل) مخلوط و در حضور جرقه احتراق صورت میگیرد.گازهای داغ حاصل از احتراق وارد توربین شده ان را میچرخاند.ژنراتور با توربین هم محور است و به همراه آن میچرخد و اترژی جنبشی دورانی توربین ؤا به اترژی الکتریکی تبدیل میکند.گازهای داغ پس از عبور از توربین به اتمسفر تخلیه میشوند

 

فرایند

فرایند تولید انرژی در سیکل ترکیبی:گازهای داغ خروجی از توربین گاز بجای تخلیه به اتمسفر به یک بویلر بازیافت هدایت شده و صرف تولید بخار خشک میشود. این بخار نیز یک توربین بخار را تغذیه میکند.ژنراتوری که با توربین هم محور است و به همراه آن میچرخد انرژی جنبشی دورانی توربین را به انرزی الکتریکی تبدیل میکند.استفاده از سیکل ترکیبی ضمن افزایش قدرت و بهره نیروگاه آثار زیست محیطی قابل توجهی دارد.

نمونه سیکل ترکیبی در تصویر ذیل

تحلیل بنیادی بجهرم

اطلاعات فروش برق

فروش شرکت بر اساس اعلام قیمت محصول از جانب شرکت برق و مبتنی بر محاسبه و تخمین روشمند و بررسی و پذیرش آن توسط بازار مبتنی بر معیارهای رقابتی است.

نحوه قیمت گذاری برق

قیمت گذاری برق به صورت رقابتی و تحت چهارچوب های هیات تنظیم بازار برق شرکت مدیریت شبکه برق ایران میباشد.قیمت برق تولیدی نیروگاه پس از ورود شرکت در بورس انرژی بر اساس عرضه و تقاضا و در چهارچوب قوانین و مقررات بورس انرژی و سایر قوانین و مقررات ناظر بر تجارت برق ایران کشف خواهد شد.

 

نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم به ظرفیت ۱۴۴۴ مگاوات( باتوجه به ارتقا واحد گازی G11) در دو فاز در حال احداث میباشد که عملیات اجرایی فاز اول ان شامل ۶ واحد گازی ۱۵۹ مگاواتی V94.2  محصول مشترک توگای ایران (مپنا) و زیمنس آلمان در سال ۱۳۸۳ آغاز و در سال ۱۳۸۸ به اتمام رسیده است.بخش گازی نیروگاه جهرم به دیلیل آنکه کلیه مراحل طراحی ، نصب و راه اندازی نیروگاه بدست متخصصین ایرانی انجام شده و در سال ۱۳۸۷ به عنوان طرح برتر ملی معرفی گردیده است.عملیات اجرایی فاز دوم نیروگاه شامل سه واحد بخار سیکل ترکیبی ۱۶۰ مگاواتی محصول مشترک شرکت توگای ایران ( مپنا) ، زیمنس آلمان و دوسان کره جنوبی اواخر سال ۱۳۸۸ آغاز و واحد بخار در خرداد۱۳۹۷ به بهره برداری رسیده است .همچنین واحد دوم بخار  نیز در تاریخ ۱۳۹۸/۰۲/۱۴ به شبکه سراسری پارالل گردید.(پارالل ،  سنکرون یا اتصال واحد به شبکه)

 

بر اساس پیش بینی های بعمل آمده واحد سوم بخار نیروگاه نیز تا پایان سال ۱۳۹۸ به بهره برداری رسیده و تولید تجاری برق آن نیز از ابتدای سال ۱۳۹۹ آغاز خواهد شد.لازم به ذکر است در حال حاضر انتقال انرژی الکتریکی تولیدی نیروگاه به شبمه سراسری برق کشور از طریق پست بلافصل ۲۳۰ کیلو ولت صورت میگرد .

در حال حاضر شرکت با تولید برقی در حدود ۱۰۰۰ مگاوات در ساعت در مدار است. شرکت در حال تبدیل واحدهای گاری خود به سیکل ترکیبی است.

 

استراژی و سیاست های آتی در راستای اهداف کلان شرکت در زمینه های زیر طراحی گردیده است.

۱-افزایش طرفیت تولید و راندمان نیروگاه جهرم با حفظ کیفیت زیست محیطی موجود از طریق احداث واحدهای بخار و تبدیل نیروگاه به سیکل ترکیبی

۲- کاهش اثرات زیست محیطی تولید برق با بهینه سازی مستمر مصرف سوخت و سایر سیستم های موجود و پیگیری های استفاده از منابع انرژی تجدید پذیر

۳-افزایش سهم بازار تولید برق در منطقه جنوب غرب کشور

۴- عرضه بخشی از سهام شرکت در بازار دوم بورس

۵-افزایش ارزش سهام شرکت در بازار سرمایه

۶-نفوذ در بازار برق با عقد قراردادهای دوجانبه فروش انرژی تولیدی بخش بخار

۷-پیگیری جدی وصول مطالبات

اولویت های شرکت

تکمیل یک واحد بخار سیکل ترکیبی به ظرفیت ۱۶۰ مگاوات و به شرح تصویر زیر

 

تحلیل بنیادی بجهرم

 

ریسک تامین مواد خام و سوخت

ریسک تامین مواد خام هنگامی بوجود میاید که نیروگاه قادر به تامین مواد خام و سوخت مورد نیاز برای بهره برداری نباشد یا مواد با کیفیت  یا کمیت پایین تری نسبت به مقدار مورد نیاز وجود داشته باشد.همچنین ممکن است که شرکت این مواد را با قیمت بالاتری بدست آورد .این ریسک سب کارکرد پایین نیروگاه نسبت به ظرفیت محاسبه شده شده ، کاهش سود و افزایش هزینه بدلیل نیاز به منابع اضافی گردد.

ریسک عملکردی: هنگامی بوجود میاید که نیروگاه کار میکند اما بازده آن به لحاظ تکنیکی در هنگام آزمایش بعد از تکمیل ف کمتر از مقدار استاندارد است.

ریسک عدم افزایش نرخ برق:عدم افزایش مناسب نرخ برق میتواند سودآوری نیروگاه را تحت تاثیر قرار دهد.

عدم پرداخت مطالبات از سوی شرکت سهامی مدیریت شبکه برق ایران

در صورتی که شرکت سهامی مدیریت شبکه برق ایران به تعهدات خود عمل نکند ، سوداوری شرکت دچار مشکل خواهد شد.

ریسک نرخ بهره : هرگونه افزایش در نرخ بهره میتواند بر روی بزاپرداخت بدهی های شرکت تاثیر داشته باشد و باعث افزایش هزینه ها گردد.

ریسک تورم : این ریسک هنگامی ایجاد میشود که نوسانات قیمت در معرض افزایش ناگهانی قرار گیرد اما مقدار افزایش در درآمدها برابر با این افزایش نباشد.

 

ریسک ناشی از تعرفه برق

صنعت برق به عنوان یکی از صنایع بزرگ و استراتژیک در جهت ارایه خدمات انرژی الکتریکی به کشور انجام وظیفه مینماید.نگاه دولت ها در این صنعت تامین اهداف ملی و پایدار میباشد.صنعت برق در راستای اهداف خود متحمل هزینه هایی همچون هزینه های تامین برق (تولید ، انتقال و توزیع) و همچنین هزینه های توسعه ای میباشد که بر اساس تئوری های اقتصادی و الگوهای توسعه ای این هزینه ها میبایستی توسط استفاده کنندگان از این خدمات به نسبت سهم هزینه تحمیل شده به سیستم پوشش داده شود.طی سالیان گذشته به دلیل شرایط سیاسی و اجتماعی حاکم بر کشور و برخورداری کشور از منابع اولیه انرژی ، نسبت تاثیرگذاری اهداف سیاسی و اجتماعی بر عوامل اقتصادی افزایش یافته و صنعت برق را با مشکلات فراوان مواجه نموده است.مصوبات و

 

محدودیت های اعمال شده از سوی نهادهای قانون گذار بر روابط اقتصادی حاکم گردیده است ، در نتیجه هزینه های سرمایه گذاری در توسعه بخش های تولید ، انتقال و توزیع برق کمتر مورد توجه قرار گرفته است .ادامه این روند باعث ایجاد شکافی روزافزون بین قیمت تمام شده هر کیلو وات ساعت برق تحویلی به مشترکین و متوسط نرخ فزوش برق میشود.قیمت تمام شده برق حساسیت و پیچیدگی خاصی دارد.مسایل مربوط به صنعت برق به دلیل هم زمانی عرضه و تقاضا به دیگر صنایع تفاوت کلی دارد.به عبارت یگر نحوه مصرف مشترکین به عرضه برق جهت داده و قیمت تمام شده انرژی برق را تحت تاثیر قرار میدهد.در ایارن در سال های اخیر به دلیل رکود نسبی اقتصادی در بخش صنعت ، سهم مصرف انرژی این بخش کاهش یافته و در مقابل به دلیل رشد جمعیت ، سهم مصرف انرژی خانگی افزایش یافته است. این امر باعث افزایش اختلال مصرف در ساعات اوج بار و کم باری شده است که این موضوع به نوبه خود باعث افزایش هزینه های سرمایه گذاری و قیمت تمام شده برق شده است.

 

عملکرد مالی بجهرم

بر اساس گزارش حسابرسی نشده توسعه مولد نيروگاهی جهرم در دوره ۳ ماهه منتهی به ۱۳۹۸/۰۳/۳۱ به ازای هر سهم ۲ ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل تغییری نداشته است.این شرکت براساس عملکرد ۳ ماهه برای سال مالی منتهی به ۱۳۹۸/۱۲/۲۹ مبلغ ۵۰٫۵۷۴ میلیون ریال سود خالص محقق کرده است.

 

بر اساس گزارش حسابرسی شده توسعه مولد نيروگاهی جهرم در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۱۳۹۷/۱۲/۲۹ به ازای هر سهم ۱۷ ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۱% رشد داشته است.این شرکت براساس عملکرد ۱۲ ماهه برای سال مالی منتهی به ۱۳۹۷/۱۲/۲۹ مبلغ ۴۰۱٫۴۴۶ میلیون ریال سود خالص محقق کرده است.

 

با توجه به پیچیدگی و بزرگی این شرکت معظم ، روش ارزش گذاری کاملا قابل اعتماد و دقیق به معنای واقعی کلمه مقدور نیست. مفروضات تحلیل از موارد پیش بینی شرکت یا موارد محاسبه تحلیل گران وبسایت لحاظ گردید.ارزش دفتری هر سهم ۱۱۰۰ ریال تعیین میگردد.نسبت قیمت به سود با توجه به نوع صنعت و اندازه شرکت و سود محقق شده ، نامناسب برای ارزش گذاری است .

 

ناو محاسبه شده برای شرکت با ناو به ازای هر سهم محاسبه شده اعلامی در فایل امیدنامه تفاوت فاحش دارد. میانگین ارزش برآوردی تحلیل گران وبسایت مبلغ ۱۴۲۵ ریال به ازای هر سهم است.لیکن در این قیمت بجهرم مورد استقبال بازار سرمایه قرار خواهد گرفت.زمزمه تغییر قیمت برق جدی است و این افزایش نرخ ، تغییرات بااهمیتی برای چنین نیروگاه معظمی در پی خواهد داشت لیکن باعث تغییرات بنیادی بزرگ نخواهد بود زیرا ارزش گذاری نرخ برق دستوری است.

 

تحلیل بنیادی بجهرم

فایل PDF تحلیل بنیادی بجهرم بهمراه مفروضات تحلیل در لینک زیر

financial-report-at-4 مهر ۱۳۹۸-for-بجهرم

 

تصویر ارزش گذاری هر سهم بجهرم

 

تحلیل بنیادی بجهرم

فایل گزارش عملکرد ماهیانه شش ماهه شرکت در نرم افزار مقایسه ای تولید و فروش وبسایت پرشین بورس

chart-report-for-productمقایسه مبلغ فروش-for-بجهرم

 

تصویر نمودار مقایسه ای مبالغ فروش و مقایسه عملکرد شش ماهه سال جاری و سال قبل

 

مبالغ فروش نسبت به سال گذشته رشدی ۲۰ درصدی را نشان میدهند در حالی که رشد سودآوری شرکت عملا تغییر نداشته است و بعبارتی رشد هزینه‌های فروش، اداری و عمومی بدون تغییرات نرخ فروش برق متناسب با جهش ارزی ، سودآوری شرکت را بشدت تحت تاثیر قرار داده است.اینها نشان میدهد صنعت برق تا آزاد سازی نرخ و یا حداقل افزایش نرخ برق تغییرات بنیادی نخواهد داشت.

 

تحلیل بنیادی بجهرم

شما نیز میتوانید با مفروضات متفاوت تحلیل بنیادی جهرم  یا هر نماد دیگر  را با نرم افزار تحلیل بنیادی وبسایت پرشین بورس انجام دهید.برای دسترسی به نرم افزار تحلیل بنیادی اینجا کلیک نمایید.

تحلیل بنیادی بجهرم بروزرسانی میگردد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 315 views بار دسته بندی : تحلیل بنیادی بورس تاريخ : 11 سپتامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.