مکس بورس تحلیل بنیادی درهآور - مکس بورس

تحلیل بنیادی درهآور

در مطلب حال حاضر به تحلیل بنیادی شرکت دارویی ره آورد تامین با نماد درهآور میپردازیم.عمده توجه ما در ارائه این گزارش بر مبنای داده های بنیادی و ارزش گذاری نماد خواهد بود .چنانچه به هر دلیلی مایل به خواندن مطلب طولانی نمیباشید به نتیجه کلی تحلیل در انتهای مطلب مراجعه کنید.

از ابتدا یادآوری میشود که نماد عرضه اولیه درهآور با استفاده از نرم افزار اختصاصی تحلیل بنیادی پرشین بورس نیز بررسی گردید و نتایج گزارش به همراه ارزش گذاری هر سهم سیمرغ به انتهای مطلب حال حاضر نیز افزوده شد.همچنین فایل pdf تحلیل بنیادی نرم افزار اختصاصی پرشین بورس از کانال تلگرام پرشین بورس نیز منتشر میگردد.با ما همراه باشید.

شركت دارويی ره آورد تأمین، با در اختیار داشتن سهم يک درصدی در بازار جهانی، تولیدكننده انحصاری مواد اولیه پلیمری در كشور و خاورمیانه است. محصولات شركس شامل PVP با گريد های متنوع، پودر PVPI ،سلوشن و بتادين ، پودر Film.RT و پودر COAT.RT میباشند. سهم فروش محصولات شرکت در بازار داخل معادل ۹۵ %است . لذا میتوان گفت كه محصولات شرکت انحصاری است. با توجه به وابستگی امور بهداشت و سلامت جامعه به محصولات اين شرکت و نیزاهمیت راهبردی مسأله بهداشت در كشور، شرکت ، جايگاهی ويژه و استراتژیک در صنعت برخوردار است.

موضوع فعالیت شرکت: تولید و بسته بندی اشکال مختلف دارويی مواد اولیه دارويی، شیمیايی آرايشی، بهداشتی و سایر محصولات مشابه و تهیه و تأمین كلیه مواد و وسایل، دستگاهها و ماشین آلات مورد نیاز از داخل و خارج شرکت، فروش تولیدات و نتايج تحقیقات وفناوری های حاصله در بازارهای داخلی و صادرات آن به خارج از كشور، مشاركت و سرمايه گذاری و سرمايه پذيری در شرکتهای داخلی وخارجی از طريق تعهد و خريد سهام سایر شركت ها و هرگونه عملیات صنعتی، بارزگانی، مالی و تجاری كه به طور مستقیم و غیرمستقیم باهر يک از موضوعات فوق مرتبط باشد.تاریخ ثبت شرکت و نیز آغاز فعالیت از سال ۱۳۸۳ بوده است.

تحلیل بنیادی درهآور

پروانه های تولیدی اخذ شده

-خطوط تولید كوپلیمر متاكريلیک اسید و اتیل اكریلات

-خطوط تولید پوويدو آيداين

-خطوط تولید روكشهای رنگی قرص

-خطوط تولید پوويدون

تغییرات سرمايه و تركیب سهامداران

تحلیل بنیادی درهآور

در حال حاضر شركت برنامه ای جهت افزايش سرمايه ندارد.

تولیدات اين شرکت انواع پلی وينیل پیرولیدون بوده كه بیش از ۹۹ درصد آ در داخل كشور به فروش میرود. لذا محصولات تولیدی شرکت رقیب داخلی نداشته و فقط برخی شرکت های بازرگانی به میزا محدود واردات انجام میدهند.مقاصد صادراتی محصولات شامل كشورهای افغانستان ، عراق، سوريه، تركیه، بنگلادش، پاكستان ، اردن ، روسیه، ارمنستات ،گرجستان ، اتیوپی، مصر و چک میباشد.

وضعیت سال ۱۳۹۷ در مقايسه با سال ۱۴۰۲ درجدول زیر نشان داده شده است.

تحلیل بنیادی درهآور

در جدول زیر لیست شركت های سرمايه پذير شرکت سرمايه گذاری دارويی تأمین بر اساس صورتهای مالی منتهی به ۱۳۹۷/۰۲/۳۱ اين شركت نشان داده شده اند:

 

تحلیل بنیادی درهآور

مجمع عمومی شرکت در تاریخ  ۱۳۹۸/۰۲/۲۸ تشکیل گردیده است و ۲۵۰ ریال سود نقدی به ازای هر سهم تقسیم نمود.

شركت دارويی رهآورد تأمین، با در اختیار داشتن سهم يک درصدی در بازار جهانی، تولیدكننده انحصاری مواد اولیه پلیمری در كشور و خاورمیانه است. محصولات شركس شامل PVP با گريد های متنوع، پودر PVPI ،سلوشن و بتادين ، پودر Film.RT و پودر COAT.RT میباشند. سهم فروش محصولات شرکت در بازار داخل معادل ۹۵ %است.لذا میتوان گفت كه محصولات شرکت انحصاری است. با توجه به وابستگی امور بهداشت و سلامت جامعه به محصولات اين شرکت و نیزاهمیت راهبردی مسأله بهداشت در كشور، شرکت ، جايگاهی ويژه و استراتژیک در صنعت برخوردار است.اما به هر حال به لحاظ قیمت محصولات، راهبرد رهبری قیمت را دنبال نکرده و قیمت محصولات شرکت اكثراً در سطحی بالاتر ا رقبای چینی و هندی قرار دارد.

اين شرکت تأمین كننده صد در صد مواد اولیه پلیمری مصرفی در صنايع دارویی كشور با تولید بیش هفتصد تن محصول شامل انواع PVP ،PVPI ،.RT FILM، ،RT.COAT.با گريدهای متنوع دارويی(انسانی و دامی)، آرايشی وبهداشتی و ضد عفونی كننده ها بوده كه علاوه بر تأمین نیازهای داخلی، مازاد تولید به كشورهای آلمان، جمهوری چک وتركیه صادر میگردد. تولیدات اين شرکت صد در صد نیازهای مواد اولیه پلیمری صنايع دارويی كشور را تأمین میكند.ازجمله فعالیت های تکنولوژی شرکت ، خريد دانش فنی تولیدNVP و PVP از شرکت ژژ يانگ-كشور چین در سال ۱۳۸۴ و همچنین با اتکاء بر تجربه و دانش فنی پرونل شرکت در واحد تحقیق و تووعه و با امکانات موجود، دانش فنیتولید .RT.FILM و .RTCOAT و PVPI در شرکت حاصل شده و به مرحله تولید انبوه رسیده است.

شرکت از لحاظ كیفی پیشرو بوده و اين را مديون سطح تکنولوژيک خود است. فناوری شرکت از بالاترین سطوح تکنولوژی در كشور بوده هر چند كه نسبت به رقبای خارجی پیشرفته تر نیست.

سهم بازار محصولات داخلی به شرح جدول ذيل میباشد:

تحلیل بنیادی درهآور

درحال حاضر شرکت جزو واحدهای  تجاری فرعی شرکت سرمايه گذاری دارويی تأمین میباشد.

وضعیت قیمت جهانی گريدهای مختلف محصولات شرکت به شرح جدول ذيل میباشد:

تحلیل بنیادی درهآور

ظرفیت و معرفی محصولات تولیدی شركت درهآور

تحلیل بنیادی درهآور

 

 محصول α-P

α-P عمده محصول جانبی هنگام تولید NVP به روش كاتالیستی میباشد. اين ماده كه حاصل هیدرولیز NVP در محیط آبی است، خود استفاده و كاربرد بسیاری دارد. البته با توجه به مقدار كم تولید اين ماده و مشکلات بسیار در خالص سازی آن سال های گذشته فعالیت آنچنانی برای فروش آن به عنوان محصول صورت نگرفته بود و دانش فنی خالص سازی  آن  پس از  تلاش زياد در واحد تحقیقات شرکت در سال گذشته به ثمر رسید و اين ماده با خلوص ۹۹ ٪تولید و در برنامه بازاریابی شرکت قرار گرفت.

مقادير تولید اين شرکت برای سال مالی منتهی به ۱۳۹۷/۱۲/۲۹ و و سه سال پیش از آن به شرح زیر است.

تحلیل بنیادی درهآور

لازم به توضیح است برای تولید نرمال وينیل پیرولیدو ( NVP )ا گرانول بوتیرو لاكتو وارداتی ( GBL ) و منو اتانولآمین(MEA ) خريداری شده از پتروشیمی شازند استفاده می شود.برای تولید يک كیلو PVP نیا به يک كیلو NVP داريم و برای تهیه NVP يا بايد از طريق واردات و يا از طريق تولید خود شرکت انجام گیرد. با توجه به هزينه های واردات و يا تولید اين مواد، به صرفه است كه شرکت به جای واردات، از تولید خود شرکت  استفاده نمايد، لذا دلیل بالا بود كالای در جريان ساخت، تولید و نگهداری اين ماده بوده تا شرکت از منافع آن بهره مند گردد.

تحلیل بنیادی درهآور

مواد اولیه خریداری شده به شرح تصویر ذیل است.

تحلیل بنیادی درهآور

همانگونه كه مشاهده میگردد عمده خريد مواد اولیه در سه سال  اخیر مربوط به نرمال وينیل پیرولیدون میباشد. اين ماده وارداتی بوده و از كشور چین وارد میگردد. شايان ذكر است كه بیش از ۸۰ درصد از مواد اولیه مصرفی شرکت وارداتی است . نرخ برابری ارز تخصیص داده شده توسط دولت برای خريد مواد اولیه ۴۲،۰۰۰ ريال می باشد.كلیه نرخهای مواد اولیه خريداری شده خارجی براساس نرخهای جهانی و خريدهای داخلی نیز براساس نرخ مصوب هیئت مديره شركتها و در مورد پتروشیمی شازند بر اساس نرخ بازار بورس ، خريداری میگردد.

نمودار زير میزان مبلغ فروش كل شرکت در يک دوره ۳ ساله را نشان میدهد.

همانگونه كه مشاهده میگردد روند فروش شرکت در سه سال اخیر منطقی بوده و بیش از ۹۹ % آن مربوط به فروش محصولات در داخل كشور میباشد.

تحلیل بنیادی درهآور

 

قیمت گذاری محصولات

با توجه به اينکه مواد اولیه وارداتی شرکت عمدتاً از محل ارز دولتی و تحت نظارت سازمان  غذا و دارو تهیه میشود ، هرگونه افزايش قیمت محصولات تولیدی شرکت نیز تحت نظارت آن سازمان  وده و طبق توافق صورت گرفته با سنديکای مواد اولیه، هرگونه افزايش با تأيید كلیه تولیدكنندگان ، مبنای محاسبه  قرار میگیرد.در نهايت پس از توافق هرگونه افزايش قیمت محصولات تولیدی در هیئت مديره شرکت دارويی رهآورد تأمین بهتصويب میرسد.

دعاوی حقوقی با اهمیت

-درخواوس طلب  ۶٫۳۱۴٫۱۵۲٫۰۰۰ ريالی شرکت از لابراتورهای شفا كه موشوع در جريان دادروی میباشد و احکام مربوطه نیز صادر شده است.

-درخواوس طلب به مبلغ  ۳۳۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ريال از شرکت هارون نصیر كه در دست پیگیری میباشد و احکام مربوطه نیز صادر شده است.

نسبت های مالی

تحلیل بنیادی درهآور

برنامه های آتی مورد نظر هیئت مديره شرکت به شرح زير میباشد:

۱-افزايش بهره وری كل
۲- افزايش صادرات (افزايش سهم بازار در صادرات)
۳- به روز نگه داشتن استاندارد تولید مطابق آخرين ورژن جهانی
۴- تولید و فروش محصولات با گريدهای مختلف و ايجاد حق انتخاب برای مشتری
۵ -ورود به با بازاهای آرايشی، بهداشتی، صنعتی
۶ -افزايش فروش و سهم بازار
۷ -تبلیغات بیشتر و دسترس بود آسان تر تر برای مصرف كنندگان
۸- جمع آوری اطلاعات میدانی و مانیتورينگ دائمی بازار-
۹- كاهش هزينه ها و قیمت تمام شده محصولات برای رقابت و حضور در بازارهای بین المللی و تأمین و ذخیره مناسب مواد اولیه به منظور صادرات
۱۰- ارتقاء كیفیت و ارائه خدمات مورد نیاز و افزايش رضایت مندی مشتريان
۱۱ اخذ گواهینامه های مورد نیاز – GMP و پروانه تولید برای كلیه محصولات تولیدی
۱۲ جايگزينی سوولوشن در برخی انواع – PVP
13 تولید محصولات جديد
۱۴ بزرگ كردن اسکیل شرکت از طريق افزايش سرمایه سه پروژه  ايجادی و توسعه ای شامل تغییر روش – NVP ،تولید لويمر و افزايش ظرفیت pvp

عملکرد مالی درهآور

بر اساس گزارش حسابرسی نشده در دوره ۳ ماهه منتهی به ۱۳۹۸/۰۳/۳۱ به ازای هر سهم ۱۲۸ ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳۷٪ رشد داشته که عمدتا بدلیل رشد ۱۲۸٪ درآمدهای عملیاتی میباشد.این شرکت براساس عملکرد ۳ ماهه برای سال مالی منتهی به ۱۳۹۸/۰۳/۳۱ مبلغ ۲۵٫۵۱۱ میلیون ریال سود خالص محقق کرده است.

عملکردمالی سال گذشته درهآور

شرکت در سال گذشته افزایش سرمایه ۲۳۳ درصدی را اعمال نموده است.سود عملیاتی هر سهم در سال ۱۳۹۷ و قبل از اعمال افزایش سرمایه برابر با ۹۹۵ ریال بوده است.

 

تحلیل بنیادی درهآور

شرح پروژه های در دست اقدام و تاریخ بهره برداری

تحلیل بنیادی درهآور

طرح پروژه تولید NVP
با توجه به نامناسب بودن روش تولید NVP قیمت تمام شده آن بالا است. همچنین به دلیل وجود ترکیبات آمینی بوی نامطبوعی دارد و خالص سازی آن نیز بسیار مشکل و هزينه بر است. با تغییر روش تولید به روش( Reppe )(واكنش ۲ -پیرولیدو با اوتیلن) مستقیماً NVP تولید خواهد شد و با حذف مرحله ی آمیناسیون  تقریبا ۵۰ درصد مراحل تولید NVP بهروش فعلی حذف خواهدشد. در اين پروژه علاوه بر تغییر روش تولید كه بهای تمام شده را به مقدار يادی كاهش خواهد داد،افزايش ظرفیت از ۵۰۰ تن به ۲۰۰۰ تن پیشبینی شده است ،  چرا كه با كاهش بهای تمام شده با بازارهای منطقه كه به دلیلقیمت محصولات PVP چینی ارزان قیمت از دست رفته است به سادگی قابل دسترس خواهدبود.

تأمین منابع مالی پروژه ها:

تحلیل بنیادی درهآور

لازم به توضیح می باشد افزايش سرمایه ۱۴۰،۰۰۰ میلیون ريالی از محل مطالبات  سهامداران به شرح زیر تامین شده است:

از محل سود سهام – ۱۳۹۳ مبلغ ۳۰،۰۰۰ میلیون ريال.
از محل سود سهام – ۱۳۹۴ مبلغ ۲۵،۲۰۰ میلیون ريال.
از محل سود سهام – ۱۳۹۵ مبلغ ۳۴،۸۰۰ میلیون ريال.
از محل سود سهام – ۱۳۹۶ مبلغ ۳۶،۰۰۰ میلیون ريال.
آورده نقدی – ۱۴،۰۰۰ میلیون ريال.

سیاست تقسیم سود ۷۰ % در دستور كار شرکت قرار دارد.

با توجه به تفاوت قابل توجه ارز تخصیص یافته به صنعت دارو و نرخ ارز در سامانه نیما ، سناریوی محتمل افزایش نرخ دلار از ۴۲۰۰۰ ریال در سال ۱۳۹۷ به ۵۷۰۰۰ ریال در سال جاری فرض شده است.نرخ دلار تخصیصی به دراو برای سال های آتی به شرح تصویر ذیل است.

تحلیل بنیادی درهآور

سوابق تاریخی شرکت و رویه صنعت حاکی از آن است که جهت قیمت گذاری محصولات تولیدی ، هدف اولیه حفظ سود ناخالص فروش میباشد.از این رو با توجه به روند گذشته ، نرخ فروش محصولات با توجه به افزایش نرخ برابر دلار به ریال در نظر گرفته شده است.حاشیه سود ناخالص تاریخی شرکت به صورت میانگین حدود ۳۳% بوده است.

افزایش حجم فروش داخلی شرکت سالانه معادل ۱۲% فرض شده است.افزایش نرخ فروش داخلی شرکت نیز برابر ۲۰% در نظر گرفته شده است.افزایش نرخ مواد اولیه داخلی ۱۸% در نظر گرفته شده است.

برآورد مبلغ فروش نه ماهه منتهی ۱۳۹۸/۰۳/۳۱ برابر با ۴۵۵٫۰۰۰ میلیون ریال است.زيان حاصل از تسعير ارز و یا سود ناشی از آن بر اساس صورت های مالی غیرموثر خواهد بود.

بر این اساس شرکت در سه ماهه اول بسیار عملکرد رضایت بخشی داشته است .

با توجه به مفروضات درهآور  اکنون و در انتها اقدام به برآورد سود شرکت و ارزش گذاری هر سهم در سال مالی جاری و سال آینده با فرض عدم افزایش سرمایه در گردش با استفاده از نرم افزار تحلیل بنیادی میگردد.توجه داشته باشید که در این محاسبات از موارد اعلامی گزارش عملکرد سه ماهه  و نیز موارد پیش بینی  استفاده میگردد و در نتیجه اعداد حاصله میتواند فاصله معنا داری با داده های واقعی پس از اعلام صورت های مالی داشته باشد..با این توضیحات مفروضات نهایی ما در تحلیل درهآور به قرار زیر است.

مفروضات تحلیلی جهت برآورد قیمت هر سهم و ارزش گذاری هر سهم به قرار زیر است.

تحلیل بنیادی درهآور

تحلیل بنیادی درهآور

نتایج حاصل  از محاسبات بنیادی به قرار زیر است. لینک دانلود فایل پی دی اف نیز در زیر تصویر برای شما بارگذاری میشود.

درهآور-۱۳۹۸-۱۳۹۸٫۰۴٫۱۲

تصویر ارزش گذاری هر سهم نماد درهآور

تحلیل بنیادی درهآور

ارزش ذاتی به ازای هر سهم بر مبنای سود قابل تحقق سال مالی ۱۳۹۸ برابر با ۲۸۵۶ ریال به ازای هر سهم محاسبه میگردد.

ارزش دفتری هر سهم درهآور برابر با ۱۲۷۴ ریال برآورد میگردد.

سود انتظاری به ازای هر سهم در سال مالی ۱۳۹۸برابر با ۵۱۰ ریال پیش بینی میگردد.

برای درک سایر نسبت های اهرمی و مقادیر انها به مطلب نسبت های اهرمی در تحلیل بنیادی در قسمت آموزش وبسایت مراجعه فرمایید.

انتظار میرود از این عرضه استقبال مناسب گردد و انتظار رشد مناسب از نماد  میرود.لیکن امکان قیمت گذاری بهتری نیز وجود میداشت.

تحلیل بنیادی درهآور به مرور بروزرسانی میگردد.

سلب مسئولیت:در هر حال مسئولیت ورود به یک موقعیت معاملاتی با کاربران گرامی است.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 330 views بار دسته بندی : تحلیل بنیادی بورس تاريخ : 11 سپتامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.