مکس بورس تحلیل بنیادی زشریف - مکس بورس

تحلیل بنیادی زشریف

در مطلب حال حاضر به تحلیل بنیادی عرضه اولیه  شرکت کشت و صنعت شریف آباد با نماد زشریف  میپردازیم.عمده توجه ما در ارائه این گزارش بر مبنای داده های بنیادی و ارزش گذاری نماد خواهد بود .چنانچه به هر دلیلی مایل به خواندن مطلب طولانی نمیباشید به نتیجه کلی تحلیل در انتهای مطلب مراجعه کنید.از ابتدا یادآوری میشود که نماد  عرضه اولیه زشریف با استفاده از نرم افزار اختصاصی تحلیل بنیادی پرشین بورس نیز بررسی گردید و نتایج گزارش به انتهای مطلب حال حاضر نیز افزوده شد.همچنین فایل pdf تحلیل بنیادی نرم افزار اختصاصی پرشین بورس از کانال تلگرام پرشین بورس نیز منتشر میگردد.با ما همراه باشید.

تحلیل بنیادی زشریف

شرکت کشت و صنعت شریف آباد در تاریخ ۱۳۵۵/۰۸/۱۷  با نام اولیه ” کشت و صنعت و عمران شریف آباد (با مسئولیت محدود)” در اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی تهران ثبت و طبق پروانه بهره برداری مورخ ۱۳۵۵/۱۲/۱۸سازمان نظام عمران شهرستان قزوین با ظرفیت ۱٫۰۰۰رأس گاو شیری بهره برداری از شرکت آغاز گردید. در مورخ ۱۳۶۳/۰۷/۱۱ نوع شرکت به سهامی خاص تبدیل و نام شرکت نیز در تاریخ ۱۳۸۰/۱۱/۰۲ به “کشت و صنعت شریف آباد” تغییر یافت. همچنین در مورخ ۱۳۸۳/۰۶/۲۲ به سهامی عام تبدیل و مجدداً طبق مصوبه مجمع عمومی فوق العاده مورخ ۱۳۹۱/۰۵/۲۲ به سهامی خاص تغییر یافته . به دلیل واقع شدن مرکز اصلی شرکت در استان قزوین حوزه ثبتی شهرستان البرز، پرونده شرکت در مورخه ۱۳۹۰/۰۸/۰۷ ذیل ثبت شماره ۱۵۸ در اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان البرز ثبت گردید.

در سال ۱۳۹۰ یک واحد کارخانه فرآورده های لبنی با نام تجاری رابتاناک از طرف شرکت سرمایه گذاری کشاورزی کوثر براساس ارزش دفتری به شرکت واگذار و طبق صورتجلسه هیأت مدیره به صورت شعبه مستقل (دارای دفاتر قانونی جداگانه میباشد) ثبت و در روزنامه رسمی مورخ ۱۳۹۱/۰۱/۲۷ آگهی شده است.

برای کارخانه لبنی رابتاناک پروانه بهره برداری شماره ۱۶۰۷۲۸/۱۲۶ مورخ ۱۳۸۶/۰۲/۰۹ به نام شرکت حسان نوش قم جهت تولید ۲۷٫۳۰۰ تن انواع شیر و ماست و خامه پاستوریزه از طرف سازمان صنایع و معادن استان قم صادر گردیده که این پروانه درمورخ ۱۳۹۱/۰۲/۱۲ به نام شرکت کشت و صنعت شریف آباد تغییر نام یافته است.

دامداری و مزارع شرکت در کیلومتر ۱۵ جاده قزوین–آبیک، کارخانه لبنی رابتاناک در جاده قدیم تهران–قم شهرک شکوهیه بلوار شهید چمران خیابان بیدمجنون پالک G36 و دفتر مرکزی شرکت نیز در قزوین، شهرستان محمدیه – کیلومتر ۱۷ جاده قزوین آبیک، جاده خاک علی، بعد از پل راه آهن، اولین فرعی سمت راست واقع میباشد.به موجب پروانه بهره برداری شماره ۹۳۶۱/۹۵/ن/ق مورخ ۱۳۹۵/۰۹/۲۲ توسط سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین اجازه بهره برداری از واحد پرورش گاو شیری به ظرفیت ۴٫۵۰۰ رأس مولد و ۹۰۰۰ رأس کل گله صادر شده است.

با توجه به افزایش ظرفیت دامداری از سال ۱۳۸۸ شرکت اقدام به احداث سالن های فری استال نموده است که سالن فری استال شماره ۱ با ظرفیت ۷۵۰ راس در اردیبهشت ۱۳۹۰ ،سالن فری استال شماره ۲ با ظرفیت ۷۵۰ راس در بهمن ماه ۱۳۹۰ وسالن فری استال شماره ۳ با ظرفیت ۳۵۰ رأس در آذر ماه سال ۱۳۹۱ و سالن فری استال ۴ با ظرفیت ۷۵۰ رأس تکمیل دراردیبهشت ماه سال ۱۳۹۲ افتتاح و به بهره برداری رسیده است سالن شماره ۵ به عنوان سالن شیردوشی و جایگاه دامهای آماده زایش در سال ۱۳۹۵ به بهره برداری رسیده است.

سهامداران عمده زشریف

تحلیل بنیادی زشریف

کارخانه رابتا:
کارخانه رابتا در ابتدا در قبال بدهی شرکت تعاونی کشاورزی و دامداران مجتمع لبن قم به شرکت تکلم زیر مجموعه شرکت سرمایه گذاری کشاورزی کوثر (سهامدار عمده) پس از انجام مراحل کارشناسی و تنظیم مبایعه نامه واگذار گردیده است. انتخاب کارشناس توسط فروشنده و خریدار به صورت مستقل و مجزا صورت گرفته و به شرح ذیل قیمت گذاری گردیده است:
۱-گزارش کارشناس شرکت تکلم بعنوان خریدار طی شماره ۰۸۶-۱۱ مورخ ۱۳۸۹/۰۹/۰۲ توسط آقای احسان مربوط به بخش ماشین آلات ، تاسیسات فنی، تجهیزات به مبلغ ۱۶٫۴۲۵٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال برآورد گردیده است.گزارش کارشناس شرکت تکلم بعنوان خریدار طی شماره ۲۳۹ مورخ ۱۳۸۹/۱۲/۲۲ توسط آقای سید حسین سجادی مربوط به بخش زمین و ساختمان به مبلغ ۷٫۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال برآورد گردیده است.جمع کارشناسی شرکت تکلم بعنوان خریدار جمعاً ۲۳٫۹۲۵٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال برآورد گردیده است.
۲-گزارش کارشناسان منتخب شرکت تعاونی کشاورزی و دامداران مجتمع لبن قم بعنوان فروشنده طی شماره ۱۷۰/ک/۹۰ مورخ ۱۳۹۰/۰۵/۰۲ توسط آقایان محمدتقی نادعلی و حسین حاجی رحیمی به مبلغ ۲۹٫۱۲۱٫۲۹۷٫۰۳۰ ریال برآورد گردیده است.پس از توافقات دو جانبه مبایعه نامه به تاریخ ۱۳۹۰/۱۰/۲۷ فی مابین شرکت تعاونی کشاورزی و دامداران مجتمع لبن قم بعنوان فروشنده و شرکت تکلم بعنوان خریدار منعقد و مبلغ مورد معامله ۲۳٫۹۲۵٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال تعیین و توافق گردید. پس از آن و بنا به تصمیم سهامدار عمده (شرکت سرمایه گذاری کشاورزی کوثر)کارخانه رابتا طی مبایعه نامه مورخ ۰۵/۱۲/۱۳۹۰ به ارزش ۲۳٫۹۲۵٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال به شرکت کشت و صنعت شریف آباد واگذار میگردد و شرکت از همان تاریخ شروع به فعالیت مینماید.با عنایت به اینکه سهامدار شرکت تکلم و شرکت کشت و صنعت شریف آباد یکی بوده )شرکت سرمایه گذاری کشاورزی کوثر( باهدف فرآوری بخشی از شیر تولیدی شرکت شریف آباد به منظور تولید محصولات لبنی، افزایش سودآوری و تثبیت شغل حدود ۵۰نفر از کارگران واگذار گردیده است.
کارخانه رابتا به ارزش کارشناسی که از شرکت تعاونی کشاورزی و دامداران مجتمع لبن قم خریداری شده، پس از حدود ۴۰ روز به شرکت کشت و صنعت شریف اباد واگذار میگردد. با توجه به عدم ثبت شرکت نزد سازمان بورس و اوراق بهادار شرکت الزامی به نامه نگاری با کانون کارشناسان رسمی جهت انتخاب کارشناس رسمی دادگستری نداشته و گزارش کارشناس رسمی دادگستری منتخب سهامدار عمده(شرکت سرمایه گذاری عمران و معین ساختمان کوثر) مبنای تجدید ارزیابی زمین های شرکت بوده است.شایان ذکر است اراضی و سایر داراییهای کارخانه رابتا در تملک شرکت کشت و صنعت شریف آباد می باشد و هیچگونه محدودیتی در این خصوص وجود ندارد.الزم به ذکر است در حال حاضر شرکت قصد واگذاری کارخانه رابتا را ندارد فلذا اثر سود و زیانی برای واگذاری ان نمیتوان درنظر گرفت.

معرفی صنعت

عملیات کشاورزی، باغداری، دامداری، مرغداری، تولید شیر، گوشت، تخم مرغ، انواع میوه جات، غلات و یا صنایع وابسته به آنها بطور اعم و بدون قید هیچگونه محدودیت.
پرورش انواع دام، طیور و ماهی و تهیه و تولید انواع نهال، بذر و سم و انواع خوراک برای دام و طیور.

-تأسیس صنایع وابسته به کشاورزی، باغداری و لبنیات و همچنین بسته بندی انواع محصولات غذایی و کشاورزی و احداث کارخانجات صنایع غذایی و لبنی.
-واردات انواع مواد اولیه، مواد واسطه ای و یا هرگونه مواد و محصولی که به نوعی مرتبط با فعالیت شرکت باشد.
– واردات ماشین آلات و لوازم یدکی مورد نیاز مربوط به فعالیت شرکت.
– خرید و فروش و بسته بندی انواع مواد اولیه و محصولات تولیدی مربوط به موضوع فعالیت شرکت، همچنین واردات و یا صادرات این محصولات .
– مبادرت به هرگونه عملیات و معاملات مجاز که بطور مستقیم یا غیر مستقیم برای انجام فعالیتهای فوق ضروری و مفید باشد.
– اخذ وام از بانكها و یا اشخاص و بطور کلی اقدام به هرگونه عملیات مالی مجاز دیگر.
– تأسیس و یا مشارکت با سایر شرکتها و واحدهای تولیدی و یا تجاری در مورد موضوعات مرتبط با فعالیت شرکت.
– قبول نمایندگی برای واردات، خرید، فروش هر نوع کالا و مسائل مرتبط با موضوع فعالیت شرکت و یا واگذاری نمایندگی به اشخاص حقیقی و حقوقی جهت فروش محصولات شرکت و یا صادرات آنها.

تولیدات شرکت در زمینه دام و محصولات دامی مشتمل بر گاو شیری، شیر و محصوالت لبنی میباشد. همچنین این شرکت در حوزه تولید محصولات زراعی همچون یونجه، ذرت علوفه ای، گندم، جو، کلزا و درختان بادام، گردو و پسته فعالیت دارد.

پروژه های انجام شده و راهبردها

توجه ویژه و تاکید بر تامین، استفاده بهینه، افزایش بهره وری آب از طریق:
۱ -بهسازی ۴ حلقه چاه آب کشاورزی.
۲ -بهسازی دو واحد ایستگاه پمپاژ آبیاری تحت فشار.
۳-نوسازی دستگاه های سنتر و لینیر سامانه آبیاری موجود.
۴-تغییر اساسی و جایگزینی سامانه مدرن آبیاری نواری به جای سامانه قدیمی آبیاری بارانی در سطح ۲۴۰هكتار.
۵-نوسازی تدریجی ماشین آلات و ادوات کاشت، داشت و برداشت منطبق با اهداف الگوی جدید کشت.

ب) افزایش سطح زیر کشت
افزایش سطح زیر کشت از طریق اصلاح الگوی کشت و استفاده بهینه از منابع آب در اختیار
ج( تغییر الگوی کشت
تغییر الگوی کشت با هدف افزایش تولید و درآمد و افزایش تامین نیاز علوفه با کیفیت و سالم برای دامپروری.

د( ارتقای راندمان آبیاری
ارتقای راندمان آبیاری از میزان منابع آب در اختیار جهت تولید محصول بیشتر، به نحوی که میزان آب مصرفی به ازای هر کیلو ماده خشک تولیدی از حدود ۹۹۱ لیتر به ۸۶۴ لیتر(معادل ۱۳ درصد افزایش بهره وری آب).
ر ( ایجاد گلخانه مدرن
ارایه طرح فاز اول گلخانه مدرن هیدروپونیک در سطح ۵ هكتار جهت تولید انواع محصولات با کیفیت عمدتاً با هدف صادرات و استفاده بهینه از منابع آب در اختیار و افزایش راندمان تولید و بهره وری اقتصادی

و( افرایش بهره وری فعالیت های دامپروری
– استفاده حداکثری از ظرفیت های قابل تكمیل با صرف حداقل هزینه برای انجام تعمیرات اساسی و تكمیل سالنهای فری استال.
– بهینه سازی و ارتقای سیستم خوراک سازی و ساخت خوراک مخلوط (TMR .)
– تكمیل و بهره برداری خط دوم شیردوشی ۸۰ واحدی (۴۰*۲)
– تكمیل و بهینه سازی سیستم های تهویه و خنک سازی با هدف کاهش میزان افت تولید شیر و تولید مثل در شرایط استرس محیطی ماههای گرم سال.
– بكارگیری حداکثری از علوفه سیلویی به ویژه از تولیدات مزرعه جهت مراعات شرایط کیفی و بهداشتی خوراک برای ارتقای سلامت دام و تولیدات هدف.
– تداوم روند کاهش سقط جنین دامهای گله با استفاده از بهداشت خوراک، واکسنهای موثر مربوطه، پایش مرتب دلایل بروز سقط با ارسال مرتب نمونه های خوراک، خون دامها و ضمایم جنین سقط شده و انجام مرتب تست PI توسط آزمایشگاه کوثر.
– افزایش تولید شیر و تولد گوساله با ارتقای راندمان سرانه تولید شیر و تعدادی دامهای مولد شیری.
– بكارگیری موثر و همه جانبه در کلیه عوامل با اهمیت در تولید از جمله منابع انسانی متخصص، مواد اولیه سالم و با کیفیت، بروز رسانی دانش و تجارب علمی-فنی مورد نیاز، بكارگیری بهینه کلیه امكانات سختافزاری و نرم افزاری متناسب با اهداف مد نظر.
ط( مدیریت بهینه منابع نقدینگی و دوره گردش نقدینگی
م( مطالعات اولیه در تولید محصولات لبنی با حاشیه سود بالا
ر( منبع یابی خرید مواد اولیه به جهت جلوگیری از ایجاد انحصار فروشندگان و ریسک کمبود مواد

ریسک ها

با توجه به اینكه عمده مواد اولیه مصرفی شرکت از محل خرید از شرکتهای وارد کننده می باشد، افزایش نرخ ارز باعث افزایش بهای تمام شده و به طبع آن کاهش سود شرکت می گردد.
ریسک فروش
عدم فروش محصول اصلی تولیدی شرکت شامل شیر و محصولات لبنی به دلیل فسادپذیری و ماندگاری کم، ریسک فروش شرکت محسوب می گردد.

نتایج عملیات و چشم اندازها

دریافتنی های تجاری و غیر تجاری:

با توجه به مانده مطالبات شرکت در سنوات گذشته، مدیریت شرکت کمیته ای به منظور پیگیری وصول مطالبات ازمشتریان تشكیل داده است و همین امر باعث کاهش مطالبات شرکت از مبلغ ۱۳۳٫۳۸۸ میلیون ریال در پایان سال مالی منتهی به ۱۳۹۶/۹/۳۰ به مبلغ ۸۷٫۶۴۳ میلیون ریال در پایان سال مالی منتهی به ۹۷/۹/۳۰ گردیده است. شرکت امید دارد با تداوم کار این کمیته در سالهای آتی این مبلغ را در حد مطلوب کاهش دهد.

موجودی مواد و کالا:

موجودی مواد و کالای شرکت که عمدتا مواد اولیه(علوفه) می باشد در پایان دوره منتهی به ۱۳۹۷/۱۲/۲۹ مبلغ ۵۶۸٫۲۶۶میلیون ریال بوده است.

موجودی مواد و کالای شرکت که عمدتا مواد اولیه (علوفه) میباشد در پایان سال مالی منتهی به ۱۳۹۷/۰۹/۳۰ نسبت به سال مالی گذشته از لحاظ ارزش ریالی افزایش ۷۹ درصدی داشته است.افزایش ریالی در موجودی مواد و کالا ناشی از افزایش نرخ خرید مواد اولیه در سال مالی ۱۳۹۷ بوده است.انتظار میرود در سال ۹۸ این مبلغ نیز با توجه به تورم موجود افزایش داشته باشد.

سرمایه در گردش

در پایان سال مالی مجموع دارایی جاری شرکت برابر با ۳۶۱٫۷۷۹ میلیون ریال و مجموع بدهی جاری ۴۷۳٫۷۶۰ میلیون ریال بوده است که این موضوع نشان دهنده کسری سرمایه در گردش در پایان سال مالی است.

پیش دریافتها:

افزایش قابل مالحظه در پیش دریافتها از محل دو قراداد فروش دام و شیر میباشد. افزایش مبلغ پیش دریافت مربوط به انعقاد قرارداد فروش تلیسه، در تاریخ ۹۷/۱۱/۰۲ با فروش ۳۵ راس تلیسه تسویه شده است.عمده مبلغ افزایش پیش دریافت مربوط به فروش شیر به شرکت نواندیشان اطلس ایرانیان میباشد که مبلغ ۲٫۴۷۶میلیون ریال با فروش شیر تسویه شده است و مابقی وجه استرداد شده است.

پرداختنی های بلند مدت

پرداختنی های بلند مدت شرکت در پایات سال مالی منتهی به ۱۳۹۶/۰۹/۳۰ بالغ بر ۱۴٫۱۹۸ میلیون ریال بوده که این مبلغ با افزایش ۲۰٫۲۱۴ میلیون ریال به عدد ۳۴٫۴۱۲ میلیون ریال در پایان سال مالی منتهی به ۱۳۹۷/۰۹/۳۰ رسیده است.این افزایش مربوط به سود سهام مصوب مجمع سال مالی منتهی به ۱۳۹۶/۰۹/۳۰ میباشد که به سهامدار عمده پرداخت نگردیده است.

درآمدهای عملیاتی شرکت:

درآمد شرکت از دو بخش درآمدهای کشاورزی و محصولات لبنی تشكیل شده است. عمده فروش شرکت مربوط به فروش محصولات کشاورزی می باشد.درآمد شرکت از دو بخش درآمدهی کشاورزی و لبنب تشکیل شده است.عمده فروش شرکت مربوط به فروش محصولات کشاورزی میباشد.در سال مالی منتهی به ۱۳۹۷/۰۹/۳۰ حدود ۷۷ درصد از درآمد عملیاتی شرکت مربوط به فروش تولیدات کشاورزی و دارایی زیستی غیر مولد میباشد و ۲۳ درصد مابقی مربوط به فروش محصولات لبنی شرکت (کارخانه رابتا) میباشد.

هزینه های فروش، اداری و عمومی:

در دوره مالی منتهی به ۹۷/۹/۳۰ هزینه های فروش، اداری و عمومی نسبت به دوره قبل ۱۴۴ درصد افزایش یافته است.عمدتا افزایش هزینه های فروش، اداری و عمومی ناشی از افزایش هزینه حقوق و دستمزد و ذخیره بدهی به سازمان تامین اجتماعی و ذخیره مطالبات مشكوک الوصول بوده است.در دوره ۳ ماهه منتهی به ۱۳۹۷/۱۲/۲۹ هزینه ای فروش، اداری و عمومی مبلغ ۱۳٫۱۷۷میلیون ریال بوده است.

هزینه های مالی:

هزینه های مالی شرکت در دوره منتهی به ۱۳۹۷/۹/۳۰ نسبت به سال مالی قبل ۱۲ درصد افزایش داشته است. این افزایشناشی از افزایش تسهیلات دریافتی شرکت در دوره مالی نسبت به دوره قبل می باشد.هزینه مالی در دوره ۳ ماهه منتهی به ۹۷/۱۲/۲۹ مبلغ ۱۱٫۲۵۰میلیون ریال بوده است.

فروش خالص محصولات لبنی شرکت در سال مالی منتهی به ۱۳۹۷/۰۹/۳۰ نسبت به سال مالی گذشته ۱۵۳ درصد افزایش داشته است که این افزایش ناشی از افزایش مقدار فروش و نرخ فروش محصولات لبنی شرکت میباشد.پیش بینی میگردد در سال آینده فروش محصولات لبنی شرکت حدود ۵۵۰ میلیارد ریال باشد.

هزینه های تولید محصولات کشاورزی و دامپروری

هزینه تولید این محصولات نسبت به سال مالی قبل حدود ۳۹ درصد افزایش داشته است .این افزایش عمدتا ناشی از افزایش نرخ مواد اولیه شرکت در اثر نوسانات اقتصادی بوجود امده طی سال مالی میباشد.

فروش شیر شرکت در سال مالی ۱۳۹۷ نسبت به سال قبل از آن , از لحاظ مقداری کاهش داشته است که با توجه به تولید بیشتر شیر شرکت نسبت به سال مالی قبل , این کاهش فروش ناشی از ارسال شیر تولیدی شرکت به کارخانه رابتا و فروش از طریق فرآوری و تولید محصولات لبنی میباشد.از سوی دیگر نرخ فروش هر کیلو شیر از مبلغ ۱۲٫۸۷۹ ریال به مبلغ ۱۶٫۲۰۰ افزایش داشته است.این افزایش ۲۵ درصدی درمیانگین فروش هر کیلو شیر باعث افزایش ۸۶٫۳۸۸ میلیون ریالی در مبلغ فروش شیر شرکت نسبت به سال مالی قبل به عنوان محصول اصلی شده است.با توجه به وضعیت موجود پیش بینی میگردد شرکت در سال آینده مقدار ۴۶٫۸۳۹ تن شیر با میانگین قیمت هر کیلو ۲۰٫۰۰۰ ریال به فروش برساند.

اصلی ترین محصول شرکت شیر میباشد.مقدار تولید شیر در سال مالی منتهی به ۱۳۹۷/۰۹/۳۰ نسبت به سال گذشته شرکت ۳٫۶۰۳ تن افزایش داشته است.این افزایش تولید ناشی از افزایش تعداد گاوهای شیری و سرانه هر راس دام میباشد.پیش بینی میگردد در سال ۹۸ شرکت بتواند ۴۷٫۷۵۷ تن شیر نیز تولید نماید.

برنامه های آتی شرکت:

در راستای سیاست های ابلاغی سازمان اقتصادی کوثر و هلدینگ کشاورزی (سهامدار عمده) مبنی بر تسریع در فرآوری کل شیرخام تولیدی مجموعه برای محصولات  لبنی و با لحاظ محدودیتهای خاص در شرایط فعلی واحد رابتا، طبق بررسی های انجام شده یكی از محصولات  اصلی هدف به دلیل بازار فروش مناسب و سودآوری قابل قبول، تولید محصول پنیر UF بوده که در نظر است جهت تكمیل خط تولید واحد رابتا با خالصه شرح زیر اقدام گردد:
– کل سرمایه گذاری مورد نیاز برای خرید، حمل، نصب، راه اندازی و انجام تولید با شرایط فعلی ۵٫۳۵ میلیاردریال در طی سال مالی بودجه مدنظر میباشد.
– با راه اندازی خط فوق سالانه مقدار ۶۳۰۰ تن شیر خام جهت تولید ۲۱۰۰ تن پنیر UF در حلبهای ۱۴کیلویی(۱۵۰هزار عدد) در راستای اهداف مدنظر به کارگیری و عمل خواهد شد.
– همچنین تولید سایر محصولات  از جمله پنیر سنتی در واحد رابتا و انواع محصوالت لبنی استرلیزه (شیر وخامه) و محصولات  پاستوریزه عمدتاً از طریق برون سپاری معادل ۱۰ هزار تن شیر خام دریافتی از واحددامپروری، از هدفهای عمده مد نظر در حوزه یادشده خواهد بود.

گزارش عملکرد مالی

زشریف
بر اساس گزارش حسابرسی نشده کشت و صنعت شريف آباد در دوره ۳ ماهه منتهی به ۱۳۹۷/۱۲/۲۹ به ازای هر سهم ۵۸ ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۲۵٪ رشد داشته که عمدتا بخاطر افزایش ۷۸٪ مقادیر فروش و نیز افزایش ۳۱۵٪ سایر درآمدهای غیرعملیاتی- اقلام متفرقه میباشد.این شرکت براساس عملکرد ۳ ماهه برای سال مالی منتهی به ۹۸/۰۹/۳۰ مبلغ ۳۰,۴۰۰ میلیون ریال سود خالص محقق کرده است.

توضیحات درخصوص تشریح برنامه های شرکت جهت تکمیل طرح های توسعه:

طرح بهسازی خوراکسازی که در سال ۱۳۹۷ در جریان ساخت بوده است ، تا پایان دیماه سال ۹۷ تکمیل و به بهره برداری رسیده است و از لحاظ پیشرفت فیزیکی و ریالی ۱۰۰ درصد محقق شده است و در سرفصل داراییهای ثابت از در جریان پیشرفت به داراییها منتقل شده است . طرح تولید پنیر UF و سنتی در کارخانه رابتا در حال راه اندازی می باشد که پیش بینی میگردد از ابتدای پاییز ۱۳۹۸ خط تولید راه اندازی گردیده و طی سال ۱۳۹۸ مقدار ۱٫۰۴۰ تن پنیر تولید نماید. درحال حاضر پیشرفت فیزیکی طرح ۵۰ درصد و تاکنون برای طرح مبلغ ۱۲٫۷۰۰ میلیون ریال هزینه گردیده است.

اقدامات سرمایه ای انجام شده در شرکت

تحلیل بنیادی زشریف

مقایسه مقدار تولید شرکت با ظرفیت اسمی

تحلیل بنیادی زشریف

ظرفیت اسمی دام مولد شرکت طبق آخرین پروانه بهره برداری در سال جاری ۴۵۰۰ راس گاو شیری میباشد که شرکت قصد دارد تعداد گاو شیری خود را در ۳ سال آینده به ۵۰۰۰ راس برساند.ظرفیت دامداری در پایان خرداد ماه ۱۳۹۷ حدود ۳۳۲۶ راس دام مولد و ۶۵۳۳ راس کل گله میباشد.

ظرفیت اسمی کارخانه رابتا به میزان ۲۴۸۰۰ برای سه شیفت کاری تعریف شده است که در حال حاضر یک شیفت کاری فعالیت دارد.بنابراین طرفیت اسمی سالانه با توجه به میزان ساعت کار ۸۲۰۰ کیلوگرم انواع محصولات  لبنی میباشد.

مقدار تولید محصولات زراعی

عمده تولیدات زراعی شرکت در داخل  بخش دامپروری مصرف میگردد.

تحلیل بنیادی زشریف

مقدار تولید و فروش شیر

شیر اصلی ترین محصول شرکت میباشد به طوری که بیش از ۹۰ ذرصد درآمد شرکت به فروش این محصول اختصاص دارد.در جدول زیر پارامترهلی مربوط به تولید و فروش یر و مصرف شیر توسط واحد رابتا طی سال های گذشته آورده شده است.

میانگین مقدار فروش , تولید شیر , مصرف داخلی در تصویر ذیل

تحلیل بنیادی زشریف

تحلیل بنیادی زشریف

همانطوز که ملاحظه میفرمایید بدلایل دستوری  , دولتی نرخ شیر در حد فاصل سال های ۹۳ تا ۹۶ ثابت بوده است.

بهای تمام شده محصولات کشاورزی و دامپروری

بیش از ۹۰ درصد بهای تمام شده محصولات کشاورزی  و دامپروری را مواد اولیه تشکیل میدهد.مواد اصلی مصرفی شامل جو , کنجاله سویا ,ذرت علوفه ای و دانه ای است که این مواد عمدتا از وارد کنندگان خریداری میگردد.

فروش محصولات لبنی شرکت که در کارخانه رابتا تولید میگردد به قرار زیر است.۱۸ درصد از فروش شرکت مربوط به محصولات لبنی است که ماده اولیه آن شیر تولیدی شرکت است.

تحلیل بنیادی زشریف

 

پیش بنیی فروش شیر در سال ۹۸ مقدار ۴۶۸۳۹ تن میباشد که از این مقدار ۱۵۸۵۷ تن شیر ارسالی شرکت به کارخانه رابتا جهت فرآوری و مابقی فروش به صورت مستقیم میباشد.برای سال ۹۷ تولید شیر ۴۳۱۱۶ تن بوده که در سال ۹۸ پیش بینی میگردد ۸ درصد رشد داشته باشد.در رابطه با نرخ فروش شیر با توجه به افزایش صورت گرفته در نرخ شیر مبلغ هر کیلوگرم شیر ۲۲۰۰۰ ریال در نظر گرفته شده است که نسبته به سال قبل با رشد ۳۶ درصدی همراه بوده است.

در رابطه با نرخ فروش  گوساله نر برای سال ۹۸ تعداد ۱۹۶۵ راس به قیمت ۸۵ میلیون ریال برای هر راس در نظر گرفته شده است.نرخ هر راس گوساله نر در سال ۹۷ مبلغ ۲۳ میلیون ریال بوده است که در سال ۹۸ با توجه به افزایش قیمت دام با رشدی قابل توجه همراه بوده است.

صورت سود و زیان

تحلیل بنیادی زشریف

ارزش گذاری هر سهم زشریف

ارزش گذاری با استفاده از نسبت های P/E و P/S  و P/B

با توجه به پایان سال مالی شرکت در تاریخ ۱۳۹۷/۰۹/۳۰ و با توجه به بودجه شرکت برای سال آینده سود هر سهم سال ۹۸ شرکت محاسبه گردیده است.همچنین به منظور استفاده از نسبت های محاسبه شده از برآورد و بودجه سال ۹۸ استفاده شده است.در جدول زیر ارزش هر سهم با توجه به هریک از نسبت ها برآورد و میانگین موزون آنها نیز محاسبه شده است.

 

تحلیل بنیادی زشریف

پیش بینی فروش زشریف

تحلیل بنیادی زشریف

پیش بینی فروش برای دو سال زشریف

تحلیل بنیادی زشریف

بهای تمام شده پیش بینی برای شرکت

تحلیل بنیادی زشریف

پیش بینی صورت سود و زیان آتی شرکت

تحلیل بنیادی زشریف

قیمت هر سهم به روش  DDM  بر اساس مفروضات گفتته شده به شرح جدول زیر است.

تحلیل بنیادی زشریف

بر اساس جریان نقد محاسبه شده  ارزش هر سهم شرکت به قرار زیر است.

تحلیل بنیادی زشریف

جمع بندی ارزش گذاری زشریف

تحلیل بنیادی زشریف

مقایسه با سایر شرکت های هم گروه

تحلیل بنیادی زشریف

تحلیل نماد با استفاده از نرم افزار تحلیلی مجموعه پرشین بورس

با توجه به مفروضات شرکت اکنون و در انتها اقدام به برآورد سود شرکت در سال مالی جاری و سال آینده با فرض عدم افزایش سرمایه در گردش با استفاده از نرم افزار تحلیل بنیادی میگردد.توجه داشته باشید که در این محاسبات از موارد پیش بینی استفاده میگردد و در نتیجه اعداد حاصله میتواند فاصله معنا داری با اعدا حاصله پس از اعلام صورت های مالی داشته باشد..با این توضیحات مفروضات نهایی ما در تحلیل زشریف به قرار زیر است.

باید از ابتدا تاکید نمود که صورت های مالی منتشره زشریف با خوشبینی بسیار ارایه شده اند.فلذا ترجیح میدهیم تا گزارش عملکرد ۶ ماهه از پیش بینی قاطع در خصوص روند آتی شرکت پرهیز گردد.با اینحال معتقدیم نماد اصولا با قیمت گرانی پا به عرصه بازار سرمایه نهاد ولی نمیتوان منکر پتانسیل های بالای بنیادی و سودآوری آتی شرکت بود .مفروضات ما در تحلیل به قرار زیر است.

تحلیل بنیادی زشریف

نتایج حاصل از تحلیل بنیادی نرم افزار تحلیل بنیادی و ارزش گذاری هر سهم زشریف به شرح تصویر ذیل است.همچنین فایل تحلیل بنیادی در قالب pdf  را میتوانید از لینک زیر دریافت نمایید.تحلیل بنیادی زشریف

فایل تحلیل بنیادی را از لینک زیر دانلود کنید

زشریف(خوشبینانه)-۱۳۹۸-۱۳۹۸٫۰۳٫۰۲

ارزش گذاری بر مبنای p/s  به روش مقایسه ای به ازای هر سهم برابر با ۳۴۴۰ ریال برآورد میگردد.

میانگین ارزش ذاتی به ازای هر سهم برابر با ۱۲۹۴ ریال برآورد میگردد.

ارزش دفتری هر سهم زشریف برابر با ۱۲۶۲ ریال برآورد میگردد.

برای درک سایر نسبت های اهرمی و مقادیر انها به مطلب نسبت های اهرمی در تحلیل بنیادی در قسمت آموزش وبسایت مراجعه فرمایید.

سلب مسئولیت:در هر حال مسئولیت ورود به یک موقعیت معاملاتی با کاربران گرامی است

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 490 views بار دسته بندی : تحلیل بنیادی بورس تاريخ : 11 سپتامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.