مکس بورس تحلیل بنیادی سیمرغ بهمراه ارزش گذاری هر سهم - مکس بورس

تحلیل بنیادی سیمرغ

درمطلب حال حاضر به تحلیل بنیادی شرکت سیمرغ با نماد سیمرغ میپردازیم.عمده توجه ما در ارائه این گزارش بر مبنای داده های بنیادی و ارزش گذاری نماد خواهد بود .چنانچه به هر دلیلی مایل به خواندن مطلب طولانی نمیباشید به نتیجه کلی تحلیل در انتهای مطلب مراجعه کنید.از ابتدا یادآوری میشود که نماد عرضه اولیه سیمرغ با استفاده از نرم افزار اختصاصی تحلیل بنیادی پرشین بورس نیز بررسی گردید و نتایج گزارش به همراه ارزش گذاری هر سهم سیمرغ به انتهای مطلب حال حاضر نیز افزوده شد.همچنین فایل pdf تحلیل بنیادی نرم افزار اختصاصی پرشین بورس از کانال تلگرام پرشین بورس نیز منتشر میگردد.با ما همراه باشید.

شرکت سیمرغ بزرگترین مجتمع مرغداری در خاورمیانه است که با قدمتی بیش از ۳۹ سال و با داشتن ۷ واحد تولیدی در ۵ استان اصفهان،قزوین،خراسان،کرمان و یزد به عنوان بزرگترین وتولید کننده تخم مرغ خوراکی در کشور فعالیت می نماید. شرکت سیمرغ سالانه توانایی تولید بیش از چهل و پنج هزار تن تخم مرغ خوراکی ، ۲۳ میلیون قطعه جوجه یکروزه گوشتی و ۴ میلیون قطعه جوجه یکروزه تخمگذار و پرورش ۱۶۴۰۰۰۰ قطعه پولت تخمگذار را داراست. علاوه بر آن ، شرکت با مجهز بودن به کارخانجات پیشرفته تهیه و بسته بندی خوراک دام و طیور سهمی بزرگ در تولید و تامین دان مورد نیاز کشور را نیز بر عهده دارد.

شرکت سیمرغ علاوه بر تولید انبوه تخم مرغ خوراکی ، فعالیتهای گسترده ای نیز در زمینه کشاورزی و باغبانی دارد که از آن جمله میتوان به ۲۲۰ هکتار باغهای پسته اشاره نمود. شرکت سیمرغ به عنوان بزرگترین تولید کننده تخم مرغ خوراکی در کشور به دلیل همجواری سالن های تولیدی با بخشهای بسته بندی بدون نیاز به جمع آوری تخم مرغ از فواصل دور و نزدیک و با توجه به تعدد و گستردگی مزارع تولیدی در نقاط مختلف کشور با تولید و توزیع روزانه تخم مرغ توانسته است به برند نام آشنایی در صنعت مرغ و تخم مرغ کشور بدل گردد که این مهم یکی از ویژگی های غیر قابل رقابت شرکت سیمرغ محسوب میگردد.

محصولات شرکت به قرار جدول زیر میباشد.

تحلیل بنیادی سیمرغ

سهم سیمرغ از بازار ایران

فروش تخم مرغ : مقدار تولید تخم مرغ سالانه کل کشور در حدود ۸۰۰ هزار تن میباشد.شرکت سیمرغ در حدود ۵۰ الی ۵۵ هزار تن از ان را تولید میکند و از این حیث این شرکت در حدود ۶ الی ۷  درصد بازار  کل تخم مرغ کشور را در دست دارد.از طرفی حدود ۵ درصد از میزان تولید  کل کشور در قالب های ۶ ، ۹ ، ۱۰ ، ۱۲ ،۱۵ ، ۲۰ ف۲۴ و ۳۰ عددی عرضه میشود که سهم سیمرغ از این مقدار حدود ۱۰ درصد است.

جوجه یکروزه تخم گذار:شرکت ، جوجه های تخم گذار ماراد بر نیاز خود را با توجه به تقاضا و وضعیت بازار بر مبناب عملکرد نژادی تعیین و به مرغداران پرورش دهنده به فروش میرساند.طرفیت تولید کشور در این بخش ۴۰ میلیون قطعه و سهم سیمرغ از این بازار حدود ۱۵ درصد است.سیمرغ در حدود ۷ میلیون قطعه تولیدی در سال دارد که از این میان ۳ میلیون قطعه مصرف داخلی شرکت و ۴ میلیون قطعه به فروش میرسد.

جوجه یکروزه گوشتی : قیمت پایه  حداقل و حداکثر جوجه های نژادهای مختلف از طریق وبسایت های خبری و اطلاع رسانی صنعت مرغ و دامپروری و دان و جوجه اعلام میشود و شرکت ها بر مبنای  کیفیت و سن مرغ های مادر نسبت به تعیین قیمت اقدام مینمایند.معمولا فروش جوجه به صورت مدت درا میباشد که به ازای مدت زمان فروش نرخ جوجه افزایش میابد.میزات تولید کشور در ماه حدود ۸۰ الی ۱۰۰ میلیون قطعه میباشد.طرفیت اسمی سیمرغ حدودا ۳۰ میلیون قطعه جوجه در سال و تولید واقعی بین ۲۰ الی ۲۵ میلوین قطعه در سال است که با این توضیحات سهم شرکت در حدود ۲ الی ۲٫۵ درصد بازار میباشد.

بخش وسیعی از محصولات تولیدی شرکت در کشور به فروش میرسد و در صورتی که شرایط و ضوابط صادرات وجود داشته باشد , کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله عمان , قطر و بحرین و کشورهای دیگری چون افغانستان , عراق و تاجیکستان مشتریان شرکت خواهند بود.شرکت دارای ۶ واحد تولیدی است.

همچنین شرکت سیمرغ تعداد ۶ واحد استیجاری ( ۴ واحد تخم گذار ,یک واحد پرورش نیمچه تخم  گذار و یک واحد مرغ مادر تخم گذار ) در استان های خراسان ، اصفهان ، قزوین و کرمان را در اختیار دارد.در حال حاضر این شرکت با واحدهای تولیدی خود ، بزرگترین مرغداری در ارتباط با تولید تخم مرغ خوراکی در سطح کشور میباشد.شایان ذکر است شرکت سیمرغ دارای سه شرکت فرعی میباشد.

مزیت های رقابتی شرکت سیمرغ

-در اختیار داشتن زنجیره کامل از تولید تخم مرغ خوراکی شامل نمایندگی انحصاری مرغ مادر تخمگذار نژاد بوونز ، تولید جوجه یکروزه تخم گذار ، در اختیار داشتن واحدهای پرورش نیمچه های تخم گذار ، واحدهای تولید مرغ تخمگذار ، واحدهای بسته بندی تخم مرغ ، کارخانجات تولید دان و شبکه فروش

-پایداری و ثبات در چرخه تولید تخم مرغ خوراکی و تامین نیاز مصرف کنندگان

-توان بالای تامین و ذخیره مواد اولیه در موارد لازم

-توانایی بالا در تهیه طرح و مدیریت پروژه های عمرانی با استفاده از متخصصین شرکت

ریسک های صنعت

شرکت سیمرغ جهت تهیه و مصرف دان با کیفیت بالا ذرت و سویای با کیفیت خارجی را مصرف مینماید. که گاهی بدلیل مشکلات در تامین آنها به اجبار  شرکت از منابع داخلی که نسبت به منابع خارجی از کیفیت پایین تری برخوردارند استفاده مینماید.با توجه به کمبود مواد اولیه مصرفی دان مرغ در کشور در سه ماهه پایانی سال ۹۷ شرکت سیمرغ با توجه به پیش بینی های انجام شده در مواردی با چالش های جدی برخورد نمود که با توجه به تمهیدات لازم خسارتی از این بابت به شرکت تحمیل نشد.

شرکت سیمرغ در تامین مواد اولیه خارجی  علاوه بر ذزت و سویا اقدام به ورادات تخم کتان کانادایی جهت تولید تخم مرغ امگا ۳ مینماید که در این مسیر گاهی  به دلیلی نوسانات نرخ ارز و همچنین انجام مبادلات بانکی با سایر کشورها با مشکلاتی روبرو میشود و در نتیجه بهای تمام شده این محصول افزایش میابد.

با توجه به ترحیم ها در حال حاضر انجام مبادلات باننکی و واردات جوجه یکروزه مادر تخم گذار ، تجهیزات سورت و بسته بندی تخم مرغ ، تامین مواد اولیه مورد نیاز دان و تامین انواع داروها و واکسن های مصرفی در صنعت با مشکلات جدی روبروست.

مهمترین ریسک صنعت مرغداری شیوع بیماری است که گاهی صنعت مرغداری برخی کشورها را تا مرز نابودی پیش برده است.

سهامداران عمده سیمرغ

تحلیل بنیادی سیمرغ

شرکت خدمات پشتیبانی مهر ۷۸ زیر مجموعه بانک کشاورزی میباشد و به عبارتی کنترل سیمرغ در اختیار بانک کشاورزی است.

پروژه ها  , طرح ها و برنامه های توسعه

شرکت سیمرغ در سال ۱۳۹۷ اقدام به خریداری یک واحد مرغ تخم گذار ( نیمه کاره ) در منطقه بردسیر کرمان نموده است در حال حاضر عملیات ساختمانی و سپس نصب تجهیزات در مزرعه مذکور با سرمایه گذاری حدود ۳۵۰ میلیارد ریال در حال انجام است.ظرفیت کلی مزرعه ۴۸۶٫۰۰۰ قطعه مرغ تخم گذار خواهد بود.با راه اندازی واحد مذکور ۷۵۰۰ تن تخم مرغ به ظرفیت تولیدی شرکت اضافه خواهد شد.پیش بینی میشود مرغداری مذکور در اواسط سال ۱۳۹۹ مورد بهره برداری قرار گیرد.

دریافتنی های تجاری و غیر تجاری

مطالبات شرکت در دوره مورد گزارش( ۷۸۳٫۴۵۱ میلیون رسال ) نسبت به دوره ۹ ماهه منتهی به ۱۳۹۸/۰۹/۳۰ ( ۷۰۸٫۱۴۳ میلیون ریال ) حدود  درصد رشد است

موجودی مواد و کالا

موجودی مواد و کالای شرکت در دوره مورد گزارش (۷۲۳٫۷۸۶ میلیون ریال ) نسبت به دوره ۹ ماهه منتهی به ۱۳۹۸/۰۹/۳۰ (۶۴۰٫۶۹۳ میلیون ریال ) به میزان ۸۳٫۰۹۳ میلیون ریال معادل با ۱۳ درصد افزایش یافته است

افزایش موجودی مواد و کالا به علت های زیر بوده است

-افزایش میزان خرید مواد اولیه با توجه به چشم انداز های منفی پیش رو

-کاهش میانگین سنی گله های موجود در شرکت و کاهش میانگین مصرف دان

شرکت سیمرغ دارای سه شرکت فرعی است میباشد جزییات مربوط به سرمایه گذاری انجام شده به شرح زیر است.

شرکت توسعه کشت ذرت(سهامی خاص)

با سرمایه ای معادل ۱۵۰ میلیون ریال در تاریخ ۲۶ آبان ۱۳۶۱ شروع به فعالیت نمود.سرمایه شرکت به موجب مصوبه مجمع عمومی فوق العاده سال ۱۳۸۶ از مبلغ مذکور به به مبلغ ۷٫۰۰۰ میلیون ریال از محل اندوخته توسعه و تکمیل و به استناد مجمع عمومی  سال ۱۳۹۶ سرمایه شرکت از مبلغ ۷٫۰۰۰ میلیون ریال به ۳۵٫۰۰۰ میلیون ریال افزایش یافته است.در حال حاضر ۹۸٫۷ در صد سهام آن متعلق به شرکت سیمرغ میباشد.موضوع فعالیت شرکت کوشش در افزایش کشت و تولید ذرت دانه ای و سایر نباتات علوفه ای است.

شرکت صنعتی مقوا سازی شرق ( سهامی خاص)

این شرکت در سال ۱۳۳۵ تاسیس و در تاریخ ۱۳۵۵/۰۷/۰۳ با سرمایه ای معادل ۱۶۰ میلیون ریال توسط شرکت سیمرغ خریداری شده است.سرمایه شرمت در سال ۱۳۸۶ از مبلغ مذکور به ۶٫۱۰۰ میلیون ریال از محل مطالبات حال شده سهامداران افزایش یافته سا.سرمایه شرکت بر اساس  مجمع عمومی  صاحبان سهام سال ۱۳۹۶ از مبلغ ۶٫۱۰۰ میلیون ریال به مبلغ ۶۵٫۰۰۰ میلیون ریال از محل مطالبات سهامدرا و سود انباشته افزایش یافته است.در حال حاضر کلیه سهام شرکت مذکور متعلق به شرکت سیمرغ میباشد.موضوع فعالیت شرکت تولید و تهیه مقوا و شانه تخم مرغ و کارتن تخم مرغ و بهره برداری از کارخانه مقواسازی و صدور مواد تولید شده میباشد.

شرکت مهر گستران زیاران( سهامی خاص)

شرکت در سال ۹۴ بصورت سهامی خاص شروع به فعالیت نمود.کلیه سهام شرکت مذکور متعلق به شرکت سیمرغ است.موضوع فعالیت این شرکت تاسیس و ادره مرکز تهیه مواد غذایی و محصولات کشاورزی و دامی و سایر تاسیسات لازم جهت تولید ، بسته بندی و توزیع و فروش محصولات میباشد.

پرداختنی های تجاری و غیر تجاری

پرداختنی های تجاری و غیر تجاری شرکت در دوره فعلی در مقایسه با دوره ۹ ماهه منتهی به ۱۳۹۷/۰۹/۳۰ حدود ۳۱ درصد افزایش یافته است.

پرداختنی های بلند مدت

پرداختنی های بلند مدت شرکت در دوره فعلی در مقایسه با دوره ۹ ماهه منتهی به ۱۳۹۷/۰۹/۳۰ حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است.

درآمدهای عملیاتی نماد سیمرغ

درآمدهای عملیاتی شرکت در دوره فعلی(گزارش عملکرد سه ماهه ۹۸ برابر با ۱۴۶۷۹۴۳ میلیون ریال ) در مقایسه با دوره مشابه سال مالی قبل  حدود ۲۶ درصد افزایش یافته است که ناشی از افزایش نرخ فروش  میباشد.

بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی

بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی شرکت در دوره فعلی(گزارش عملکرد سه ماهه ۹۸ برابر با ۱۱۷۳۳۲۴ میلیون ریال ) در مقایسه با دوره مشابه سال مالی قبل  حدود ۴۷ درصد افزایش یافته است که ناشی از افزایش نرخ مواد اولیه  مصرفی میباشد.

پیش بینی شرکت با توجه به جمیع موارد گفته شده در سال ۹۸ به شرح جدول زیر است.در ادامه بررسی میکنیم که آیا مفروضات جدول ذیل قابل تحقق است یا خیر؟

تحلیل بنیادی سیمرغ

سیاست تقسیم سود مجمع شرکت در حدود  ۲۰ درصد سود محقق شده میباشد.

آخرین افزایش سرمایه شرکت در سال ۱۳۹۷ و به میزان ۶۲٫۵% از محل  سود انباشته بوده است.سرمایه شرکت در این سال از ۵۰۰٫۰۰۰ میلیون ریال به ۱٫۳۰۰٫۰۰۰ میلیون ریال رسیده است.

شاخص های عملکرد

تحلیل بنیادی سیمرغ

عملکرد مالی شرکت در صورت های مالی

بر اساس اطلاعات و صورت‌های مالی میاندوره‌ای تلفیقی ۹ ماهه منتهی به ۱۳۹۷/۰۹/۳۰ (حسابرسی نشده) شرکت به ازای هر سهم ۷۳۰ ریال سود محقق نموده است.

بر اساس اطلاعات و صورت‌های مالی میاندوره‌ای ۳ ماهه منتهی به ۱۳۹۷/۱۲/۲۹ (حسابرسی نشده) شرکت به ازای هر سهم ۱۹۲ ریال سود محقق نموده است.

بر این اساس شرکت در سه ماهه اول کمی ضعیف عمل کرده است لیکن تا انتهای سال مالی فرصت جبران این اندک عقب ماندگی براحتی مهیاست.

با توجه به مفروضات سیمرغ  اکنون و در انتها اقدام به برآورد سود شرکت در سال مالی جاری و سال آینده با فرض عدم افزایش سرمایه در گردش با استفاده از نرم افزار تحلیل بنیادی میگردد.توجه داشته باشید که در این محاسبات از موارد پیش بینی استفاده میگردد و در نتیجه اعداد حاصله میتواند فاصله معنا داری با اعداد حاصله پس از اعلام صورت های مالی داشته باشد..با این توضیحات مفروضات نهایی ما در تحلیل سیمرغ به قرار زیر است.

باید از ابتدا تاکید نمود که در تحلیل پیش رو  ازگزارش حسابرسی نشده ۱۲ ماهه ۹۷ و موارد پیش بینی شرکت در سال ۱۳۹۸ استفاده گردید و در مقطع فعلی گزارش عملکرد سه ماهه ۹۸ شرکت نیز در سامانه کدال قرار نگرفته است .فلذا ترجیح میدهیم تا گزارش عملکرد شش ماهه از پیش بینی قاطع در خصوص روند آتی شرکت پرهیز گردد.با اینحال معتقدیم نماد اصولا با قیمت مناسبی پا به عرصه بازار سرمایه نهاد و میتوان گفت یک نماد بنیادی ارزشمند به جمع نمادهای خوب بازار سرمایه اضافه شده است..مفروضات ما در تحلیل به قرار زیر است.

مفروضات تحلیلی جهت برآورد قیمت هر سهم و ارزش گذاری هر سهم به قرار زیر است.

تحلیل بنیادی سیمرغ

نتایج حاصل  از محاسبات بنیادی به قرار زیر است. لینک دانلود فایل پی دی اف نیز در زیر تصویر برای شما بارگذاری میشود.

تصویر ارزش گذاری هر سهم نماد سیمرغ

تحلیل بنیادی سیمرغ

سیمرغ-۱۳۹۸-۱۳۹۸٫۰۴٫۰۱

 رشد بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی شرکت میبایست با سخت گیری بیشتری کنترل گردد.

ارزش ذاتی به ازای هر سهم بر مبنای سود قابل تحقق سال مالی ۱۳۹۸ برابر با ۵۴۹۵ ریال به ازای هر سهم محاسبه میگردد.

ارزش دفتری هر سهم سیمرغ  برابر با ۲۶۱۲ ریال برآورد میگردد.

سود انتظاری به ازای هر سهم در سال مالی ۱۳۹۸برابر با ۹۸۵ ریال پیش بینی میگردد.

برای درک سایر نسبت های اهرمی و مقادیر انها به مطلب نسبت های اهرمی در تحلیل بنیادی در قسمت آموزش وبسایت مراجعه فرمایید.

انتظار میرود از این عرضه استقبال مناسب گردد و انتظار رشد مناسب از نماد  میرود.

تحلیل بنیادی سیمرغ  به مرور بروزرسانی میگردد.

سلب مسئولیت:در هر حال مسئولیت ورود به یک موقعیت معاملاتی با کاربران گرامی است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 446 views بار دسته بندی : تحلیل بنیادی بورس تاريخ : 11 سپتامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.