مکس بورس تحلیل بنیادی عرضه اولیه افق - مکس بورس

تحلیل بنیادی عرضه اولیه افق

در مطلب پیش رو به تحلیل بنیادی شرکت فروشگاههای زنجیره ای افق کوروش با نماد افق میپردازیم. با توجه به ارایه عملکرد نه ماهه و نیز ارائه گزارش فعالیت دی ماه شرکت عملا همه چیز در سال مالی جاری مشخص شده است و بنابراین در تاریخ ارائه تحلیل انتظار تغییرات با اهمیت از نماد نمیرود و لذا گزارش حال حاضر جهت آشنایی فعالان بازار سرمایه با نماد تازه وارد افق است با اینحال عمده توجه ما در ارائه این گزارش بر مبنای داده های بنیادی و ارزش گذاری نماد خواهد بود .چنانچه به هر دلیلی مایل به خواندن مطلب طولانی ندارید به نتیجه کلی تحلیل در انتهای مطلب مراجعه کنید.از ابتدا یادآوری میشود که نماد عرضه اولیه افق با استفاده از نرم افزار اختصاصی تحلیل بنیادی پرشین بورس نیز بررسی گردید و نتایج گزارش به انتهای مطلب حال حاضر نیز افزوده شد.همچنین فایل pdf تحلیل بنیادی نرم افزار اختصاصی پرشین بورس از کانال تلگرام پرشین بورس نیز منتشر میگردد.با ما همراه باشید.

تحلیل بنیادی عرضه اولیه افق

شرکت فروشگاههای زنجیره ای افق کوروش با نماد افق  در تاریخ ۱۳۸۸/۰۶/۱۷ تاسیس و در اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسیده است. بموجب صورتجلسه مجمع فوق العاده مورخ ۱۳۹۷/۰۳/۲۹ به شرکت سهامی عام تبدیل و در تیرماه ۹۷ در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده و در آذرماه ۹۷ با نماد”افق” درتابلو دوم بورس درج گردیده است. پروانه کسب شرکت در رسته واحد صنفی “گروه کالایی مواد غذایی” و “خرده فروشی در فروشگاههای زنجیرهای غیرهمگن” از اتحادیه کشوری فروشگاه-های زنجیرهای اخذ شده است.

 

شرکت در زمینه تاسیس و راه اندازی فروشگاههای زنجیره ای خرده فروشی و نیز در حوزه تجارت الکترونیک و حضور در بازارهای مجازی فعالیت دارد. شرکت فروشگاههای زنجیره ای افق کوروش(سهامی عام) علاوه بر مدیریت فروشگاهها، مدیریت زنجیره تامین خود را نیز عهده داراست و پس از تحویل کالاها از تامین کنندگان و انباشت آنها در انبارهای تحت سرپرستی خودبراساس تحلیلهای مستمر فروش و موجودی فروشگاهها، موجودی در شعب تامین میگردد

در پایان آذر ماه ۹۷ شرکت دارای ۱۱۴۰ فروشگاه فعال در ۳۱ استان کشور است که بیشترین سهم از میان فروشگاههای زنجیره ای کشور را شامل میشود. با توجه به گستردگی جغرافیایی افق کوروش در ۱۸ منطقه(تقسیم بندی درون سازمانی)، جمعیت هدف بسیار بزرگی (۹۵ %جمعیت بالغ بر ۷۵ میلیون نفر) در کشور را در اختیار دارد.

صنعت خرده فروشی در ایران، مستقیما با میزان بودجه هزینه خانوار ارتباط دارد. در تاریخ تهیه این گزارش کل صنعت خرده فروشی با رقمی در محدوده ۲۵۰ هزار میلیارد تومان شناخته شده است که در آن بازار هدف مشتریان، خانوارها هستند. از طرفی سهم فروشگاههای زنجیرهای در صنعت خرده فروشی ایران حدود ۱۱درصد میباشد؛ اما در کشورهای توسعه یافته این سهم به بیش از ۷۰درصد میرسد که این مساله وجود بازار هدف مناسب را ضروری میداند.

با توجه به گزارش بانک مرکزی، بررسی بودجه خانوار در مناطق شهری ایران در سال ۱۳۹۶،هزینه ناخالص سالانه هر خانوار به ۱۲گروه هزینه اصلی به شرح زیر تفکیک میشود:

سهم گروههای مختلف هزینه از جمع کل هزینه ناخالص یک خانوار در سال ۹۶

تحلیل بنیادی عرضه اولیه افق

از میان گروه هزینه های فوق گروه خوراکیها و آشامیدنیها و همچنین گروه کالاها و خدمات متفرقه  که شامل لوازم بهداشتی و آرایشی و خدمات شخصی میباشد، سهم از بازار FMCGرا شامل میشود.

پیش بینی اندازه بازار صنعت و سهم افق کوروش از بازار به تفکیک سالهای ۱۳۹۶تا ۱۳۹۹درجدول ذیل ارائه می گردد:

تحلیل بنیادی عرضه اولیه افق

سهم شرکت از کل اندازه بازار FMCG در سال ۹۶ حدود ۲۹٫۰۹۲ میلیارد ریال بوده است که درمقایسه با کل اندازه بازار، ۱٫۱۷ درصد است که پیش بینی می گردد تا پایان سال ۹۷ به ۱٫۵۲درصد برسد.برنامه شرکت دستیابی به سهم ۳ درصدی از کل اندازه بازار تا سال ۱۴۰۰ می باشد.

مهم ترین مزایای رقابتی شرکت فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش در صنعت به شرح زیر میباشد

هم افزایی شرکت با توجه به زنجیره ارزش شرکت فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش و ارتباط آن با گروه صنعتی گلرنگ و دستیابی به تامین کنندگان کشور،همچنین سیستم لجستیک و مشتریان آن

ارتباط با مشتریان-در پایان آذر ماه ۹۷ شرکت دارای ۱۱۴۰ فروشگاه فعال در ۳۱ استان کشور است که بیشترین سهم از میان فروشگاههای زنجیرهای کشور را شامل میشود

عرضه با هزینه کارا:شرکت فروشگاههای زنجیرهای افق کوروش به پشتوانه داشتن سهم بازار مناسب از یک سو و بهره مندی از مدیران ارشد متخصص و با تجربه در کلیه امور ازسوی دیگر، قادر به خرید در حجمهای بالا و کسب حاشیه سود قابل توجه و همچنین مدیریت زنجیره تامین به صورت یکپارچه و کارآمد (مدیریت هزینه های انبارداری، حمل وتوزیع و تامین کالا در فروشگاهها) میباشد.

محصولات و خدمات شرکت

محصولات شرکت فروشگاههای زنجیره ای افق کوروش در چند بخش در سطح کالا با عنوان گروه کالا ، دسته بندی میشوند که مشتمل بر ۲۷۰۰ قلم کالایی و در۵ طبقه کلی می باشد:

تحلیل بنیادی عرضه اولیه افق

 

از میان گروه کالاهای فوق، کالاهای خشک و کالاهای یخچالی سهم بالاتری از میزان فروش دارندو از اهمیت بالاتری برای شرکت برخوردار هستند. تمام محصولات شرکت از طریق شبکه توزیعی شعب و یا فروشگاههای فرانچایز به فروش می رسند.

فرآیند اخذ فروشگاه های فرانچایز بشرح ذیل میباشد:

ثبت درخواست در پرتال شرکت توسط درخواست کننده
۱ ارزیابی محل متقاضی توسط مدیران شرکت
۲ اخذ تضامین و وثایق لازم بابت عقد قرارداد
۳ عقد قرارداد و تجهیز محل به هزینه عامل و کمک شرکت
۴ چیدمان کالا و انجام مقدمات افتتاحیه فروشگاه
۵ افتتاحیه و آغاز عملیات فروش
۶ نظارت مستمر و تخصیص نمرات ارزیابی
۷ اعمال اثرات مثبت و منفی نمرات ارزیابی بر حق العمل عامل

اهداف و راهبردهای مدیریت

تحلیل بنیادی عرضه اولیه افق

هیئت مدیره شرکت اعتقاد دارد که میزان اجاره پرداختی بابت فروشگاهها در مقایسه با رقبا و نیزمکانهای همجوار، بسیار پایینتر است

منابع، ریسک ها و روابط

تجهیز وتامین منابع لازم ، عمدتا از طریق بدهی های تجاری ایجاد میشود. همانطور که صورتهای مالی نشان میدهد، در نه ماهه سال ۹۷ ؛ حدود ۷۲ درصد از دارایی ها از طریق بدهیهای تجاری(عمدتاًتامین کنندگان کالا) تامین شده است.

پیشبینی تأمین منابع سرمایه ای و تسهیلات بانکی

برنامه اصلی توسعه شرکت، افزایش تعداد فروشگاهها و افزایش سهم از بازار میباشد، که این مهم عمدتاً از طریق اجاره فروشگاهها و اعطای نمایندگی (فرانچایز) انجام میشود. لذا منابع سرمایه ای از محل منابع داخلی تأمین خواهد شد که با توجه به ماهیت فعالیت شرکت (خریدموجودی کالا به صورت نسیه و فروش نقدی کالا) ، همواره سطح مطلوبی از نقدینگی در اختیارشرکت قرار دارد.

روش کنترل ریسک:

در شرکت افق کوروش این ریسک از دو طریق پوشش داده میشود. از یک طرف با توجه به سهم ۵۲ درصدی کالاهای افق کوروش ازمجموعه گروه صنعتی گلرنگ (سهامدار عمده افق کوروش) در گروههای مختلف کالایی ، بخش قابل توجهی از این تهدید کنترل میگردد. همچنین با توجه به ماهیت کسب وکار افق کوروش و تعداد تنوع کالایی محدود در هر گروه کالا ، لذاشرکت در هر گروه کالا اقدام به انتخاب تامین کنندگانی با معیارهایی نظیرکیفیت محصولات، حاشیه دریافتنی، دوره بازپرداخت و… مینماید. در نتیجه باتوجه به تعداد بسیار زیاد تامین کننده در هر گروه کالایی و انتخاب محدودشرکت، امکان جایگزینی تامین کنندگان برای شرکت میسر میباشد.

ریسک افزایش نرخ اجاره ملک:

با توجه به توسعه بسیار زیاد فروشگاههای زنجیرهای افق کوروش در سنوات گذشته، درصد بالایی از تامین املاک فروشگاهها به صورت استیجاری بوده است که عدم تمدید قرارداد و یا افزایش غیرمتعارف مبلغ اجاره از طرف مالکین به عنوان ریسک قابل توجهی شرکت را تهدید مینماید.: در این زمینه با تمدید و یا عقد قراردادهای بلندمدت باموجرین و در نظر گرفتن نرخ رشد متعادل سالانه ، ریسک در این زمینه به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

چشم انداز شرکت حضور در فهرست ۲۵۰ خرده فروش برتر دنیا تا سال ۲۰۲۵میباشد

طرح های عملیاتی توسعه شرکت

طرح عملیاتی و توسعه شرکت بر پایه فروشگاه های فرانچایز می باشد که حدودا ۸۰ درصد ازفروشگاه در سنوات آتی از طریق اعطای امتیاز فرانچایز راه اندازی و افتتاح می گردند.

وضعیت مالی شرکت اصلی

در پایان دوره نه ماهه منتهی به ۳۰ آذرماه ۹۷ ،شرکت وجوه نقدی معادل ۹۵۲٫۲۷۹ میلیون ریال،دریافتنیهای تجاری و غیرتجاری معادل ۱٫۴۸۰٫۸۳۲ میلیون ریال ، موجودی مواد و کالا معادل۴٫۵۷۱٫۲۳۱ میلیون ریال، مجموع دارایی جاری معادل ۷٫۶۵۹٫۸۶۶ میلیون ریال و مجموع بدهی جاری معادل ۷٫۴۵۰٫۵۳۰میلیون ریال داشته است.

دارایی های غیر جاری

در دوره نه ماهه منتهی به ۳۰ آذرماه ۹۷ ارزش دفتری دارایی ثابت شرکت به ۲٫۱۰۵٫۶۰۶میلیون ریال رسیده است. این امر عمدتاً به دلیل تأمین تجهیزات لازم برای فروشگاههای جدید میباشد.

سیاست پرداخت سوددر حدود ۹۳درصد میباشد

نتایج عملکرد شرکت

درآمد عملیاتی شرکت با توجه به افزایش تعداد فروشگاه ها و هدف گذاری متوسط فروش ،فروشگاه های تازه افتتاح شده و همچنین به بلوغ رسیدن تعدادی از فروشگاه ها افزایش یافته  است

فروش نه ماهه سال ۱۳۹۷به میزان ۳۵٫۴۹۵ میلیارد ریال بوده است که معادل ۱۲۲درصد فروشکل سال ۹۶ است. (در مقایسه با فروش ۹ ماهه سال قبل، رشد ۶۰ درصدی داشته است)درآمدهای عملیاتی ناشی از گسترش فعالیت شرکت در راستای برنامه های توسعه ای و اهداف راهبردی آن میباشد. حجم بالایی ازبازار و نوپا بودن صنعت خرده فروشی و همچنین قرار داشتن شرکت در مرحله رشد، مستلزم سرعت بالای افزایش حجم عملیات میباشد. با توجه به چشم اندازشرکت مبنی بر پیوستن به لیست ۲۵۰ خرده فروش دنیا تا سال ۲۰۲۵، شرکت روند رشد پر سرعت خود را با افتتاح فروشگاههای جدید و به ویژه از اواسط سال ۱۳۹۲ آغاز نمود. به نحوی که تعدادفروشگاههای کشور روند افزایشی چند صد درصدی را تجربه کرد.براین اساس تعداد فروشگاههای شرکت از ۸ فروشگاه در سال ۹۲،به ۸۵ فروشگاه در سال ۹۳ , سپس ۲۱۴ فروشگاه در سال ۹۴ ، و ۵۵۲ فروشگاه در سال ۹۵ و۹۰۳ فروشگاه در سال ۹۶ و ۱۱۴۰ فروشگاه در نه ماهه سال ۹۷ افزایش یافت. روند رشد تعداد فروشگاه ها(عادی- فرانچایز) به شرح ذیل می باشد.

تحلیل بنیادی عرضه اولیه افق

روند فروش خالص ماهانه شرکت از سال ۱۳۹۴ تا نه ماهه سال ۹۷

تحلیل بنیادی عرضه اولیه افق

مبلغ فروش ماهانه از ۱۹۵ میلیارد ریال در فروردین ماه ۱۳۹۴  به ۴٫۷۲۳میلیارد ریال در آذر ماه ۹۷ رسیده است. افزایش تعداد فروشگاهها و هدف گذاری متوسط فروش متناسب با شرایط انواع مختلف فروشگاههای تازه افتتاح شده، منجر به افزایش فروش در هر دوره نسبت به دوره قبل شده است.

بهای تمام شده

بهای تمام شده درآمد عملیاتی مربوط به بهای خرید کالا میباشد که با افزایش تعداد فروشگاه ها ونرخ خرید متعاقبا افزایش می یابد.

هزینه های فروش، اداری و عمومی

افزایش هزینه های فروش، اداری و عمومی متناسب با گسترش فروشگاهها و عمدتاً به دلیل افزایش تعداد کارکنان، رشدی متناسب با حجم فروش را در پی داشته است.

سایر اقلام عملیاتی

افزایش سایر اقلام عملیاتی در سال ۹۷ عمدتا مربوط به درآمد تبلیغاتی(فضای تبلیغاتی،تیزرتبلیغاتی،تابلو ، مش ، تلگرام و… ) رول و نایلکس و اجاره غرفه ، زودپرداخت به تامین کنندگان میباشد. شایان ذکر است اقلام عملیاتی با توجه به افزایش فروشگاه ها و توافقات جدید انجام شده با تامین کنندگان کالا افزایش پیدا می کند

تحلیل بنیادی عرضه اولیه افق

شرکتهای فرعی

سرمایه گذاری شرکت در شرکتهای فرعی به شرح ذیل میباشد:

تحلیل بنیادی عرضه اولیه افق

شرکت در آذرماه سال جاری و به منظور توسعه هر چه بیشتر عملیات و البته ایجاد روندی متوازن از توسعه در سایر حوزه های فروش از جمله فروش اینترنتی، اقدام به تحصیل ۵۸ درصد از سهام شرکت تجارت الکترونیک کوروش (اکالا) نموده است الباقی سهام شرکت تجارت الکترونیک کوروش در اختیار سهامداران اجرایی همچون شرکت گلرنگ سیستم می با شد که درراستای توسعه زیر ساخت های تکنولوژیک متناسب با تجارت الکترونیک نقش آفرینی می کنند.
شایان ذکر است فعالیت شرکت مزبور خرید و فروش کلیه کالاهای مجاز بازرگانی از طریق فروشگاه اینترنتی میباشد که با تحصیل ۵۸ درصد از سهام آن، عملا کنترل سیاست های مالی وعملیاتی شرکت در اختیار فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش قرار گرفته است.

*شرکت تجهیزگستر کوروش به لحاظ عدم قرارگیری در آستانه اهمیت،مشمول تلفیق نشده است و با توجه به اینکه آینده کسب و کاری برای شرکت مزبور متصور نیست، ذخیره کاهش ارزش در حسابها منظور شده است.

اسناد مالکیت

تا تاریخ تنظیم این گزارش اسناد مالکیت ۵ باب مغازه واقع در مجتمع پردیس کوروش به نام شرکت انتقال یافته است همچنین انتقال مالکیت انبار های واقع در شیراز و رشت در شرف انتقال میباشد.

برنامه های آتی

مدیریت شرکت در برنامه توسعه فروشگاههای خود در نظر دارد به طور متوسط ۳۰۰ فروشگاه درسال به تعداد فروشگاهها اضافه کند. روند این تغییرات در نمایه زیر مشاهده میشود:

تحلیل بنیادی عرضه اولیه افق

 

بررسی عملکرد مالی افق

بر اساس گزارش تلفیقی  حسابرسی شده شرکت فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش در دوره ۱۲  ماهه منتهی به ۱۳۹۶/۱۲/۲۹ به ازای هر سهم  ۶۸۴ ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۳٪ افت داشته که عمدتا بخاطر افزایش ۷۵ ٪ بهای تمام ‌شده درآمدهای عملیاتی میباشد.افق براساس عملکرد ۱۲ ماهه برای سال مالی منتهی به ۱۳۹۷/۱۲/۲۹ مبلغ ۶۸۴٫۰۲۷ میلیون ریال سود خالص محقق کرده است.

بر اساس گزارش حسابرسی نشده شرکت فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش در دوره ۹ ماهه منتهی به ۱۳۹۷/۰۹/۳۰ به ازای هر سهم  ۱۷۸۶ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۲۱٪ رشد داشته که عمدتا بخاطر افزایش ۷۵ ٪ درآمدهای عملیاتی میباشد.این شرکت براساس عملکرد ۹ ماهه برای سال مالی منتهی به ۱۳۹۷/۰۹/۳۰ مبلغ ۱٫۷۸۶٫۴۲۹ میلیون ریال سود خالص محقق کرده است.

مفروضات تحلیل

سرانه فروش خالص هر فروشگاه اجاره ای بالغ ,برای سال ۱۳۹۷ برابر ۶۸٫۰۰۰ میلیون ریال فرض شده است که در سالهای آتی متناسب با نرخ تورم افزایش پیدا خواهد کرد.

هزینه حق العمل کاری شرکت در سال ۹۷ معادل ۱۲٫۵ درصد از مبلغ فروش حاصل از فروشگاه های فرانچایز و برای سال های ۹۸ الی ۱۴۰۱ معادل ۱۲ درصد منظور شده است.

سرانه فروش خالص هر فروشگاه فرانچایز معادل ۸۰ درصد سرانه فروش خالص یک فروشگاه اجاره ای فرض شده است.

حاشیه سود ناخالص شرکت برای سال ۹۷ با توجه به عملکرد شش ماه اول معادل ۱۸ درصد و برای سال های ۱۳۹۸ الی ۱۴۰۱ بر اساس میانگین عملکرد سنوات گذشته معادل ۱۶٫۵ درصد منظور شده است.

درآمد حاصل از تبلیغات شرکت در سال های آتی برابر ۱% مبلغ فروش خالص شرکت  منظور شده است.

هزینه حقوق صاحبان سهام شرکت برای سال های آتی معادل ۳۰ درصد فرض شده است.

درصد تقسیم سود شرکت برای سال های آتی برابر ۹۵ درصد فرض شده است.

هزینه نوسازی تجهیزات فروشگاه های اجاره ای شرکت برای سال مالی ۹۷ برابر معادل ۲۰۰ میلیارد ریال  و هزینه تجهیز یک فروشگاه اجاره ای افتتاح شده در سال ۹۷ برابر معادل ۳ میلیارد ریال  در نظر گرفته شده است که برای سال های آتی برابر با نرخ تورم رشد میکند.

سرانه فروش  فروشگاه های با سابقه فعالیت  کمتر نسبت به سرانه فروش فروشگاه های بالغ بر اساس عملکرد گذشته شرکت و به شرح نمودار زیر در نظر گرفته شده است.

تحلیل بنیادی عرضه اولیه افق

با تکیه بر مفروضات فوق سود هر سهم  شرکت فروشگاه های زنجیره ای افق  برای سال های آتی برآورد شده است. پیش بینی میشود که شرکت در پایان سال ۱۳۹۷ معادل ۱٫۸۹۴ ریال سود به ازای هر سهم محقق نماید.سود هر سهم شرکت برای سالهای ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ به ترتیب معادل  ۳٫۵۶۱ ریال و ۶٫۱۳۰ ریال و ۸٫۵۸۷ ریال و ۱۰٫۸۲۶ ریال پیش بینی میگردد.

به منظور ارزش گذاری شرکت فروشگاه های زنجیره ای کوروش از مدل های مبتنی بر تنزیل جریانات نقدی استفاده شد.لازم به ذکر است که تنها  شرکت فعال در صنعت فروشگاه های زنجیره ای در بازار سرمایه کشور,شرکت فروشگاه های زنجیره ای رفاه میباشد که با عنایت به انجام معاملات سهام  این شرکت در بازار پایه ج  فرابورس و همچنین تفاوت های مدل کسب و کار در این گزارش از مدل های ارزشگذاری نسبی استفاده نشده است.همچنین با توجه به اینکه  ماهیت شرکت دارایی محور نبوده و فروشگاه های کشور بصورت اجاره ای و فرانچایز میباشد ,مدل های مبتنی بر دارایی همانند برآورد ارزش دارایی ها  توسط کارشناسان رسمی دادگستری نیز قابلیت استفاده ندارد لذا برای ارزش گذاری این شرکت فقط از مدل های تنزیل جریانات نقدی DCF استفاده شده است.

ارزش شرکت بر اساس با استفاده از دو روش  تنزیل جریانات نقدی آزاد حقوق صاحبان سهام(FCFE) , و تنزیل سود تقسیمی (DDM)  براورد گردید با توجه به میانگین روش ها ارزش بازار حقوق صاحبان سهام شرکت فروشگاه های زنجیره ای افق برابر۲۶٫۲۸۷٫۱۱۵ میلیون ریال و ارزش هر سهم آن برابر ۲۶٫۲۸۷ ریال برآورد میگردد.

ارزش شرکت بر اساس مدل تنزیل سود تقسیمی :برابر با ۲۴٫۰۳۳٫۴۳۴ میلیون ریال و ارزش هر سهم برابر با ۲۴٫۰۳۳ ریال برآورد میشود.

p/e نماد برابر ۹٫۵ و ارزش دفتری آن برابر با  ۲۸۳۶ ریال محاسبه گردید.از این منظر نمیتوان گفت افق ارزان است اما با وجود یک هم گروهی با نماد قاسم و p/e گروه برابر با  ۰٫۴۹  بنظر میرسد این مقایسه از طریق p/e گروه چندان منطقی نباشد.با اینحال با توجه به جمیع احوال و تعداد کم سهام عرضه شده انتطار میرود از این عرضه استقبال شود.

نتایج آنالیز  نرم افزار تحلیل بنیادی اختصاصی پرشین بورس

با توجه به عدم ارایه گزارشات فعالیت ۱۱ و ۱۲ ماهه نمودار فروش در تصویر زیر در انتهای تصویر فقط شامل ده ماهه اولیه فعالیت بوده و افت نمودار در انتها بدلیل عدم وجود داده است.

نسبت جاری :این نسبت که نسبت سرمایه درگردش نیز نامیده میشود از تقسیم دارائیهای جاری به بدهیهای جاری بدست میآید وبه عنوان یک شاخص توانایی تادیه تعهدات کوتاه مدت از محل دارائیهای جاری بشمار میرود.این نسبت نشان میدهد که بستانکاران میتوانند اطمینان داشته باشند که مطالبات آنان در سررسید پرداخت میگردد واحداین نسبت، دفعه، مرتبه یا بار است و جهت آن نیز مثبت است یعنی هر چه بیشتر باشد از نظر اعتباردهندگان بهتر است.

نسبت آنی:نسبت آنی (سریع) :
یکی از مشکلات نسبت جاری درجات متفاوت تبدیل به نقدینگی دارائیهای جاری است جهت رفع این مشکل از نسبتدیگری بنام نسبت سریع یا آنی استفاده میشود. این نسبت از تقسیم دارائیهای سریع بر جمع بدهیها بدست میآید، دارائیهایسریع شامل وجوه نقد و بانک، اوراق بهادار کوتاه مدت و حسابهايی دریافتنی است، اقلامی همچون موجودی کالا، پیش پرداختهادر محاسبه این نسبت لحاظ نمیشود تا بستانکاران و اعتباردهندگان کوتاه مدت بهتر بتوانند نقدینگی واحد تجاری را در بازپرداختبدهیها ارزیابی کنند. نسبت سریع در شرکت افق برابر ۰٫۳۳است نسبت سریع شرکت بزرگتر از یک  بدین معنی است که تمام بدهیهای جاری را میتوان از محل دارائیهای سریع پرداخت کرد.که این نسبت برای افق مناسب نیست.که البته با توجه به ماهیت شرکت و دریافت کالا بصورت اقساط یا نسیه و فروش بصورت نقدی کاملا طبیعی است.

تحلیل بنیادی عرضه اولیه افق

برای دانلود فایل تحلیل بنیادی افق بر روی لینک زیر کلیک کنید.

افق-۱۳۹۷-۱۳۹۷٫۱۱٫۲۶

این مطلب بروز رسانی میشود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 388 views بار دسته بندی : تحلیل بنیادی بورس تاريخ : 11 سپتامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.