مکس بورس تحلیل بنیادی هجرت + ارزش گذاری هر سهم - مکس بورس

تحلیل بنیادی هجرت

در مطلب حال حاضر به تحلیل بنیادی شرکت پخش هجرت با نماد هجرت میپردازیم.عمده توجه ما در ارائه این گزارش بر مبنای داده های بنیادی و ارزش گذاری نماد خواهد بود .چنانچه به هر دلیلی مایل به خواندن مطلب طولانی نمیباشید به نتیجه کلی تحلیل در انتهای مطلب مراجعه کنید.

از ابتدا یادآوری میشود که نماد عرضه اولیه هجرت با استفاده از نرم افزار اختصاصی تحلیل بنیادی پرشین بورس نیز بررسی گردید و نتایج گزارش به همراه ارزش گذاری هر سهم هجرت به انتهای مطلب حال حاضر نیز افزوده شد.همچنین فایل pdf تحلیل بنیادی نرم افزار اختصاصی پرشین بورس از کانال تلگرام پرشین بورس نیز منتشر میگردد.با ما همراه باشید.

تحلیل بنیادی هجرت

 

در تاریخ ۱۵ آذرماه ۱۳۴۴ شرکت تهران فارما بهصورت سهامی خاص و به شماره ۱۰۳۰۴ در اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسیده است. در تاریخ ۱۸ فروردین ماه ۱۳۶۳ نام شرکت به پخش هجرت تغییر یافت و در تاریخ ۲۷ آذرماه ۱۳۷۵ نوع شرکت به سهامی عام تبدیل شد. شرکت پخش هجرت (سهامی عام) در حال حاضر جزء واحدهای تجاری زیرمجموعه شرکت سرمایه گذاری دارویی تأمین است.

فعالیت اصلی شرکت

موضوع فعالیت شرکت طبق ماده ۲ اساسنامه عبارت است از:
خرید، فروش، واردات و صادرات هرگونه مواد و محصولات دارویی، بهداشتی، آرایشی و تجهیزات پزشکی، سرمایه گذاری و مشارکت در سایر شرکتها، انعقاد
قراردادهای مربوط به دادن و گرفتن حق الامتیاز مربوط به تولید و توزیع محصولات فوق و انجام کلیه امور بازرگانی مجاز در خصوص محصولات مذکور میباشد.

بازارهای اصلی واحد تجاری و وضعیت رقابتی واحد تجاری در آن بازارها

براساس اطلاعات آمارنامه دارویی کل کشور در سال ۱۳۹۶ ، شرکت پخش هجرت با داشتن نزدیک به ۱۰ درصد سهم بازار سومین پخش بزرگ دارویی ایران است(براساس اطلاعات آمارنامه دارویی کل کشور در سال ۱۳۹۶ ). تعداد مشتریان بخش خصوصی شرکت در سراسرکشور بیش از ۱۱،۲۰۰ داروخانه میباشد که با افزودن مراکز درمانی دولتی و، دانشگاه علوم پزشکی و، سازمان تأمین اجتماعی،آزمایشگاهها، پلی کلینیکها، انبارهاي دارویی و تجهیزات پزشکی و مراکز ترک اعتیاد، این رقم به بیش از ۱۲،۴۹۰ مشتری میرسد.

ترکیب سهامداران شرکت

تحلیل بنیادی هجرت

 تغییرات سرمایه شرکت
سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال (شامل تعداد ۳۰۰,۰۰ سهم، به ارزش اسمی هرسهم ۱,۰۰۰ ریال) بوده که طی چندمرحله به شرح جدول زیر به مبلغ ۴۵۰,۰۰۰ میلیون ریال (شامل تعداد ۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰ سهم به ارزش اسمی هر سهم ۱,۰۰۰ ریال) افزایش یافته است.

تحلیل بنیادی هجرت

محصولات و خدمات اصلی شرکت
شرکت پخش هجرت به عنوان واسطه ای بین تولیدکنندگان و خرده فروشان دارویی عمل میکند. به طورکلی، فرآیند جمع آوری کالاها از تولیدکنندگان و توزیع آنها
بین خرده فروشان در زنجیره تأمین را شرکت های پخش دارویی انجام میدهند. این شرکت  خدمات زیر را به مشتریان ارائه می نماید:

– توزیع و فروش دامنه گسترده ای از دارو ها، مکمل ها و تجهیزات پزشکی
– تحویل به موقع کالا با رعایت استاندارد ها و الزامات مرتبط با شرایط خوب توزیع
– تحویل فوری کالا به مشتریان در مواقع اضطراری (Emergency Distribution)
– پذیرش کالای مرجوعی با رعایت الزامات سازمان غذا و دارو و درصورت رعایت الزامات
– اطلاع رسانی مناسب و به موقع درخصوص محصولات قابل عرضه
(Recall) – انجام فراخوانی دقیق و سریع دارو ها و تجهیزات پزشکی درصورت شناسایی هرگونه مخاطره برای مصرف کنندگان

 فرآیندهای تجاری، روشهای خرید و توزیع شرکت

فرآیند خرید از تامین کنندگان به دو صورت قطعی- قطعی و قطعی- سیرفروش صورت میپذیرد:

در خریدهای قطعی پس از دریافت کالا و صدور صورتحساب توسط تامین کننده بر اساس توافق انجام شده، پرداخت در سررسید تعهد شده انجام می
پذیرد.

در مورد خریدهای قطعی-سیر فروش همانند خریدهای قطعی عمل میگردد با این تفاوت که شروع سررسیدگذاری تعهدات پس از فروش کالا به مشتریان
می باشد.

 

عوامل تاثیرگذار بر صنعت دارو و محیط بیرونی شرکت

مهمترین عوامل تاثیرگذار بر صنعت دارو شامل موارد زیر میباشد:

۱- سیاست متفاوت دولت ها در زمینه صنعت دارو در دوره های مختلف
۲- کاهش اتکای دولت به درآمدهای نفتی و تمرکز بیشتر بر درآمدهای مالیاتی

۳-تغییرات تقاضای دارو در کشور به دلیل بالا رفتن سطح دانش و سلامت جامعه
۴- عدم بازپرداخت به موقع تعهدات از طرف برخی از مشتریان بخصوص دولتی
۵- نوسانات قابل توجه نرخ ارز

موضوعات مهم مؤثر بر عملیات آتی شرکت

۱-  وصول مطالبات معوقه و سنواتی از کلیه مشتریان ذیربط از جمله مشتریان خصوصی، دانشگاه های علوم پزشکی و مراکز درمانی دولتی بصورت نقد و اوراق
مرابحه و اسناد خزانه اسلامی (اخزا) از تغییرات مهمی است که بر عملیات شرکت اثرگذار می باشد.

۲- بدهی های احتمالی ناشی از رسیدگی سازمان امورمالیاتی بابت مالیات عملکرد، ارزش افزوده و جرایم رسیدگی به ماده ۱۶۹ و ۱۶۹ مکرر ق. م. م. که با توجه
به کیفیت اطلاعات و سابقه نحوه رسیدگی ذخایر لازم در حساب ها منظور شده است.

۳- نرخ ارز و اثر آن بر هزینه های جاری و سرمایه ای شرکت

وضعیت جاری فعالیت های اصلی و زیر بنایی شرکت و تغییرات آنها نسبت به قبل

شرکت پخش هجرت با در اختیار داشتن بالغ بر ۸۸۲ نفر نیروی انسانی و بیش از ۴۸ هزار متر مربع انبار شامل انبار مرکزی تهران و ۱۹ مرکز توزیع در سراسر
کشور و همچنین برخورداري از ۱۵۱ دستگاه خودروی حمل سنگین و نیمه سنگین، به عنوان یکی از بزرگترین و مجهزترین شرکت های پخش کشور، بیش از
۳,۴۰۰ قلم داروی مورد نیاز داروخانه ها و مراکز درمانی را در سراسر کشور تامین می نماید.

 

تغییرات نسبت به سال قبل:

، – افزایش ۱,۳ % نیرروی انسانی از تعداد ۸۵۸ نفر به ۸۶۹
– افزایش تعداد مشتریان فعال از ۱۱,۷۱۱ به ۱۲,۱۹۷ مشتري در سطح کشور ،
– افزایش تعداد اقلام دارویی در سبد از ۳,۴۰۰ به ۳۸۰۰ قلم کالا،
– بازسازی و ساخت انبار مراکز توزیع ارومیه و گناباد و افزایش ظرفیت انبارش کالا با تبدیل انبار راهبرو معمولی به راهرو باریک .

نقاط ضعف

– از دست دادن سهم بازار در سال های گذشته
– نقص در سیستم مدیریت دانش

فرصت ها

– افزایش مشکلات مالی شرکت های رقیب
– فروش نسبتا انحصاری برخی از داروها
– سیاست ها و زیرساختهای بوجود آمده برای افزایش فروش داروی تولید داخل نسبت به وارداتی با توجه به مارژین مناسب تر
– تغییر سیاست برخی مشتریان بزرگ در ایجاد شرکت پخش
– افزایش اطلاعات و خواسته های مشتریان
– تمایل مشتریان به استفاده از زیرساختهای فن آوری اطلاعات
– تمایل مشتریان به خرید از شرکتهایی که دارای سبد تکمیل تری میباشند.
– نرخ بالای مصرف دارو در کشور

تهدیدها

– افزایش کسری بودجه دولت و عدم پرداخت بدهی معوقه مرتبط با مشتریان دولتی
– افزایش تحریم ها
– کم بودن حاشیه سود شرکتهای پخش به خصوص درمورد داروهای یارانه ای
– وجود رقبای متعدد و افزایش تدریجی قدرت چانه زنی مشتریان

 ریسک ها

ریسک نوسان نرخ ارز: با توجه به اینکه تمام مبادلات شرکت به صورت ریالی انجام میگیرد شرکت در این زمینه ریسک قابل توجهی ندارد.

وصول مطالبات: در سالهای اخیر با توجه به کاهش توان نقدینگی مشتریان شرکت ، دوره وصول مطالبات شرکت نیز تحت تاثیرقرار گرفته است. در این راستا شرکت اقداماتی برای اعتبار سنجی مشتریان، انجام مذاکرات برای وصول مطالبات از بخش های دولتی ودانشگاههای علوم پزشکی نموده که خوشبختانه قسمت قابل توجهی از مطالبات از طریق دریافت اوراق خزانه اسلامی تسویه گردید.  باتوجه به اقدامات مذکور، دوره وصول مطالبات شرکت از ۲۳۱ روز در دوره سه ماهه منتهی به ۹۸ به ۱۶۳ روز کاهش یافته است.

 ریسک نقدینگی: باتوجه به وضعیت فعلی اقتصاد کشور، عدم تسویه مطالبات شرکت از مشتریان در زمان مقرر میتواند سبب ایجاد مشکلاتی در زمینه توازن دریافتها و پرداخت های نقدی شرکت شده و ریسک نقدینگی شرکت را افزایش دهد.

ریسک تغییرات فناوری اطلاعات: تمامی واحدهای پخش براي اینکه بتوانند محصولات را به نحو موثر به دست مصرف کنندگان برسانند،نیاز به یک مسیر میانی و تندرو دارند. با تفکر سیستمی، برنامه ریزی و مدیریت بهینه تر و استفاده اثربخش تر از فناوری اطلاعات می توان این مسیر را بهبود بخشید. تصمیم درباره انتخاب نرم افزار برای کسب وکارهای کوچک و بزرگ در صنعت پخش از اهمیت بسیار بالایی برخورداراست.

شرکتهای توزیع و پخش که در تغییر فناوری چابک نیستند، با آینده ی دشواری روبه رو هستند. در واقع شرکتهایی که از سیستمهای یکپارچه استفاده میکنند، دارای مزیتی رقابتی هستند و در شرایطی که سرعت پیشرفت فناوری افزایش مییابد، در موقعیت بهتری برای انطباق و نوآوری قرار میگیرند. با استقرار و به روز رسانی سیستم های یکپارچه در شرکت پخش هجرت، این ریسک تا حد زیادی کاهش یافته است.

 ریسک قوانین و مقرارت: تعیین نرخ های فروش دستوری از سوی سازمان غذا و دارو بدون توجه به پهنه گسترده جغرافیایی کشور، ضعف در قوانین و مقررات شفاف و حمایتی از شرکت های صنعت توزیع و پخش (در زمینه هایی چون قوانین بازدارنده و حمایتی در مورد چکهای برگشتی، قوانین مالیاتی…)، ریسکهایی را متحمل کل صنعت توزیع دارو و به تبع آن شرکت پخش هجرت مینماید.

ریسک انقضای تاریخ مصرف داروها: عموما داروها عمر قفسه ای و تاریخ مصرف مخصوص به خود را داشته و پس از مدتی غیر قابل استفاده میشوند. با نزدیک شدن تاریخ مصرف داروها فروش آنها نیز دشوارتر شده و داروخانه ها و بیمارستانها تمایلی به پذیرش داروهای تاریخ نزدیک ندارند. در نتیجه شرکت های توزیع کننده باید تاریخ مصرف داروها را نیز در نظر گرفته تا با هزینه های از بین رفتن داروها مواجه نشوند. اقدام به مرتفع نمودن این مشکل برای داروهای موجود در Handheld شرکت پخش هجرت با استفاده از تکنولوژی های روز دنیا نظیر سیستم انبار نموده است و از این بابت هیچگونه ریسکی ندارد. همچنین درمورد خرید و ورود داروهای جدید به انبار نیز هیچ دارویی که کمتر از ۱۸ ماه تا تاریخ انقضای آن زمان مانده باشد، خریداری نمیشود.

 ریسک تامین کالا: در سالهای اخیر شرکت های تامین کننده به منظور حفظ نقدینگی و مدیریت بر توزیع داروهای خود اقدام به تاسیس شرکت پخش کردند. این مسئله باعث گردید قدرت چانه زنی شرکت های پخش نسبت به قبل کاهش یافته و در برخی موارد در تامین کالاهای خاص یک تامین کننده با مشکل مواجه شوند. این موضوع برای شرکت های پخش بزرگ کمتر باعث نگرانی بوده زیرا به دلیل قدمت، اعتبار و گستردگی این نوع پخش ها ، تامین کنندگان فروش کالاهای خود را کاهش نداده اند.

 نتایج احتمالی دعاوی حقوقی و اثرات ناشی از آن

آخرین وضعیت دعاوی حقوقی زمین های شرکت واقع در شهرهای ارومیه و تبریز به شرخ ذیل می باشد:

 زمین مرکز تبریز

با توجه به اینکه عرصه مرکز تبریز سالها قبل از طریق قرارداد واگذاری از سازمان زمین شهری دریافت شده بود، اقدامات لازم جهت اخذ سند آن حدود چهار سال پیش آغاز گردید. در این اثنا دعاوی معارضین نیز مطرح شد که با عث توقف روند اداری گردید . پس از صدور رأی به نفع شرکت، روند اداری ادامه یافت و تاکنون سند رسمی به نام اداره راه و شهرسازی صادر شده و اخذ سند به نام شرکت در حال پیگیری میباشد. در این رابطه، مراحل صدور پیشنویس سند مالکیت زمین تبریز انجام گردیده است.

 اخذ سند زمین مرکز ارومیه

روند قضایی و اداری اخذ سند عرصه مرکز ارومیه در حال پیگیری مستمر بوده و سند رسمی به نام اداره راه و شهرسازی اخذ شده و موانع قانونی در این راستا برطرف شده است. لذا در حال حاضر در انتظار اخذ مصوبات و دستورهای اداری در اداره راه و شهرسازی بوده و پس از طی این مرحله سند رسمی به نام شرکت صادر خواهد شد.

ترازنامه شرکت  ۱۳۹۸/۰۳/۳۱

 

تحلیل بنیادی هجرت

موجودی نقد: افزایش وجوه نقد بابت واریز های پایان ماه بوده است.

 حسابهای دریافتنی: افزایش حساب های دریافتنی تجاری عمدتا بابت عدم تسویه مطالبات مشتریان دولتی بوده که پیش بینی میشود طی ماه های آتی با توجه به تصویب نامه هیئت وزیران امکان تهاتر مالیاتی و دریافت اوراق اخزا فراهم شده و وصول قابل توجهی صورت پذیرد. همچنین سیاستهای فروش مبنی بر تمرکز بر فروش به مشتریان خصوصی که دوره وصول کوتاه تری دارند، دنبال شده و با توجه به افزایش فروش در این دوره مانده مطالبات از مشتریان خصوصی افزایش چندانی نداشته است.

موجودی کالا: یکی از مهمترین شاخص های شرکت پخش تامین به موقع کالا و تکمیل سبد کالایی است. شرکت پخش هجرت در سه ماهه ابتدای سال ۹۸ توانسته است سطح موجودی خود را باتوجه به افزایش فروش ماهانه حفظ نماید و بیش از دو ماه موجودی به فروش ماهانه در سطح انبارهای مراکز توزیع تامین نماید.

 حساب پرداختنی های تجاری: در راستای سیاست های تعامل با تامین کنندگان و دریافت تسهیلات بیشتر از آنها، خریدهای انجام شده در دوره مورد گزارش با دوره بازپرداخت بالاتری به منظور حفظ نقدینگی انجام شده است.

 سود سهام پرداختنی: در مجمع عمومی عادي سالیانه براي سال مالی منتهی به ۱۳۹۷/۱۲/۲۹ مبلغ ۶۳۰ میلیارد  سود نقدی تصویب گردید.

 

 نتایج عملکرد شرکت مطابق صورت سود و زیان شرکت برای سال منتهی به ۱۳۹۸/۰۳/۳۱ و مقایسه با دوره سه ماهه سال قبل

 

تحلیل بنیادی هجرت

افزایش فروش طی دوره سه ماهه اول ۹۸ ناشی از افزایش شرکت های تامین کننده طرف قرارداد ، اصلاح سبد کالا ، اصلاح سیاست های فروش و تغییرات قیمت دارو بوده است.

در سال ۹۷ با تغییرات و سیاست های جدید، تمرکز بر فروش به مشتریان خصوصی و فروش محصولات تولید داخل ، منعطف شده است و این رویکرد در سه ماهه اول سال ۹۸ نیز استمرار داشته است که باعث شده است بیش از نیمی از افزایش فروش، ناشی از افزایش در تعداد کالای فروش رفته و فروش محصولات جدید باشد.افزایش در سود ناخالص متناسب با افزایش فروش بوده است.

با اینکه هزینه های فروش و اداری و عمومی در سال جاری ۴۶ درصد نسبت به دوره مالی مشابه سال قبل افزایش پیدا کرده است ولی نسبت این هزینه ها به فروش تغییر چندانی نداشته است. عمده دلایل افزایش ناشی از افزایش هزینه هاي حقوق و مزایا و افزایش قیمت هزینه های عملیاتی همچون حمل و … می باشد.

مدیریت بهینه نقدینگی و اصلاح سیاستهای فروش مبنی بر فروش به مشتریان خصوصی منجر به کاهش دوره وصول گردید. این امر باعث گردید هزینه مالی نسبت به دوره مالی مشابه سال قبل بیش از ۲۶ درصد کاهش یابد.

درصد سود خالص به فروش شرکت در سه ماهه اول ۹۸ به ۳,۴ درصد افزایش پیدا کرده است که متاثر از کلیه عواملی است کهدر بندهاي فوق به آن اشاره شده است.

 فروش:

 جدول مقایسه ای مبلغ فروش بر اساس فروش کالاهای داخلی و وارداتی

تحلیل بنیادی هجرت

 

جدول مقایسه ای مبلغ فروش بر اساس فروش به مشتریان خصوصی و غیرخصوصی

 

تحلیل بنیادی هجرت

عملیات در سال های مالی قبل

تحلیل بنیادی هجرت

 

پیش بینی عملکرد شرکت در سال های آتی

بر اساس گزارش حسابرسی نشده شرکت پخش هجرت در دوره ۳ ماهه منتهی به ۱۳۹۸/۰۳/۳۱ به ازای هر سهم  ۴۸۳ ریال سود محقق کرده است  . شرکت در سال مالی جاری افزایش سرمایه از محل سود انباشته و مطالبات حال شده به میزان ۲۰۰٪ را به ثبت رسانده و با لحاظ سرمایه جدید نسبت به مدت مشابه سال قبل در سود هر سهم ۴۰ ٪ افت داشته ولی سود خالص رشد ۷۹ ٪ داشته که عمدتا بدلیل افزایش ۴۸ %درآمدهای عملیاتی میباشد. این شرکت براساس عملکرد ۳ ماهه برای سال مالی منتهی به ۱۳۹۷/۱۲/۲۹ مبلغ ۲۱۷,۳۸۵ میلیون ریال سود خالص محقق کرده است.

تحلیل بنیادی هجرت

در مجموع ارزش شرکت برابر با ۹۸۳ میلیارد تومان برآورد میشود.

تحلیل نسبت های اهرمی و پیش بینی سود شرکت در سال جاری و سال آتی بهمراه ارش گذاری هر سهم شرکت با استفاده از نرم افزار آنلاین تحلیل بنیادی وبسایت پرشین بورس صورت گرفته و در لینک زیر در قالب فایل پی دی اف برای شما کاربران گرامی قابل دریافت است.بنظر میرسد هجرت از کمبود نقدینگی در رنج است و با P/E=8.36 واحدی گران است.

نماد نوری در مقطع فعلی و با P/E=3.4  واحدی و سود پیش بینی آتی ۹۹۰۰ ریالی هر سهم به مراتب ارزشمندتر و کم ریسک تر است.با اینحال با توجه به کوچک بودن نماد ، مسلما از این عرضه استقبال میگردد و انتظار رشد حداقل ۵۰ درصدی از نماد میرود. برای درک مفاهیم نسبت های اهرمی مندرج در فایل به مطلب نسبت های اهرمی در بخش آموزش وبسایت مراجعه فرمایید.

hejrat23

تصویر ارزش گذاری هر سهم به روش های متداول خروجی نرم افزار تحلیل بنیادی آنلاین

تحلیل بنیادی هجرت

سلب مسئولیت: در هر حال مسئولیت ورود به یک موقعیت معاملاتی با کاربران گرامی است.

تحلیل بنیادی هجرت بروزرسانی میگردد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 318 views بار دسته بندی : تحلیل بنیادی بورس تاريخ : 11 سپتامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.