مکس بورس تحلیل بنیادی پتروشیمی نوری + ارزش گذاری هر سهم نوری - مکس بورس

تحلیل بنیادی پتروشیمی نوری

در مطلب حال حاضر به تحلیل بنیادی شرکت پتروشیمی نوری با نماد نوری میپردازیم.عمده توجه ما در ارائه این گزارش بر مبنای داده های بنیادی و ارزش گذاری نماد خواهد بود .چنانچه به هر دلیلی مایل به خواندن مطلب طولانی نمیباشید به نتیجه کلی تحلیل در انتهای مطلب مراجعه کنید.

از ابتدا یادآوری میشود که نماد عرضه اولیه نوری با استفاده از نرم افزار اختصاصی تحلیل بنیادی پرشین بورس نیز بررسی گردید و نتایج گزارش به همراه ارزش گذاری هر سهم نوری به انتهای مطلب حال حاضر نیز افزوده شد.همچنین فایل pdf تحلیل بنیادی نرم افزار اختصاصی پرشین بورس از کانال تلگرام پرشین بورس نیز منتشر میگردد.با ما همراه باشید.

تحلیل بنیادی پتروشیمی نوری

شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در سال ۱۳۸۹ توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران و با سرمایه گذاری بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان راه اندازی شد. شرکت پتروشیمی خلیج فارس هم اکنون با دارا بودن ۱۵ شرکت تولیدی و خدماتی، به عنوان یکی ازبزرگترین هلدینگ های پتروشیمی در خاورمیانه شناخته میشود.
اکثر تولیدات این شرکت متکی بر خوراک مایع و گاز است. این شرکت دومین شرکت در خاورمیانه از جهت تولید و اولین شرکت ایرانی در تولید محسوب میشود.

پتروشیمی نوری به عنوان یکی از بزرگترین شرکت های تولیدکننده آروماتیک در سال ۱۳۷۷ به مدیریت شرکت ملی صنایع پتروشیمی در زمینی به مساحت ۶۱ هکتار و به عنوان یک شرکت دولتی تأسیس و در سال ۱۳۸۶ به بهره برداری تجاری رسید.در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی بخش عمده سهام پتروشیمی نوری به همراه چندین شرکت پتروشیمی دیگر به شرکت صنایع هلدینگ خلیج فارس به عنوان یک شرکت غیر دولتی واگذار گردید. در ضمن به موجب مصوبه جلسه مجمع عمومی محترم ۹۲ شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل و مراحل ثبتی آن در اداره ثبت کنگان انجام شده است.

شرکت پتروشیمی نوری با ظرفیت اسمی ۴,۴۵۸ هزار تن در سال در رده اول صنعت تولید مواد آروماتیک قرار داشته و شرکت پتروشیمی بوعلی سینا، شرکت پتروشیمی بندر امام و شرکت پتروشیمی اصفهان به ترتیب در رده های بعدی این صنعت قرار دارند. شرکت پتروشیمی نوری با توجه به سهم ۲۱ درصدی از فروش کل مجموعه شرکت پتروشیمی خلیج فارس بعنوان یکی از وزنه های مهم و سرآمد در عرصه تولید محصولات پتروشیمی در شرکت پتروشیمی خلیج فارس میباشد.

بازارهای اصلی، وضعیت رقابتی و جایگاه شرکت در آن بازارها در مقایسه با شرکتهای فعال در صنعت و سهم محصولات شرکت از بازرها

محصول پارازایلین مهمترین و با ارزشترین محصول مجتمع های آروماتیکی میباشد و مبنای مقایسه و تعیین جایگاه آنها درصنعت، میزان تولید این محصول میباشد. از آنجا که یکی از اهداف بنیادین طرح آروماتیک چهارم، به دست آوردن سهم بیشتری از بازار مواد آروماتیکی جهان بود، مجتمع پتروشیمی نوری با ظرفیت تولید ۷۵۰ هزار تن در سال پارازایلین، یکی از بزرگترین مجتمع های تولید مواد آروماتیک در جهان میباشد. در این خصوص میتوان به شرکتهای سانگ یانگ کره جنوبی با ظرفیت تولید ۸۲۰ هزار تن در سال از این محصول، (KARO) تولید ۶۰۰ هزار تن در سال و شرکت تولید مواد آروماتیک کویت اشاره نمود.

بازار اصلی فروشهای شرکت شامل بازار داخل ایران و سایر تولید کنندگان صنایع پایین دستی واقع در سایر کشورها ازقبیل امارات، چین، عمان، سنگاپور، هند و تایوان میباشد.

فرصتها و تهدیدها یا ریسکهای حاکم بر محیط خارجی پتروشیمی نوری عبارتند از:

-۱ نوسانات نرخ ارز
-۲ قیمت بالای خوراک و حاملهای انرژی
-۳ عدم همکاری سازندگان کالا و تجهیزات و شرکتهای صاحب لیسانس
-۴ کیفیت نامطلوب خوراک
-۵ وجود تهدیدات امنیتی و خطرات و پیامدهای زیست محیطی با منشا بیرونی
-۶ محدودیت های بین المللی فروش محصول
-۷ الزام به فروش محصولات به شرکتهای همجوار و شرکتهای داخلی (بورس)
-۸ ورود رقبای جدید و افزایش سطح عرضه

فرصتها :
-۱ دسترسی به آبهای آزاد و زیرساخت های صادراتی
-۲ وجود معافیت های زیست محیطی
-۳ وجود معافیت ها و تسهیلات موجود در منطقه ویژه اقتصادی پارس
-۴ وجود پیمانکاران و تامین کنندگان داخلی و شرکتهای دانش بنیان توانمند درکشور
-۵ دسترسی آسان به منابع خوراک
-۶ وجود تقاضا برای محصولات شرکت در بازار

محصولات و خدمات اصلی، فرآیندهای تجاری و روشهای توزیع شرکت

محصولات آروماتیک شرکت پتروشیمی نوری که شامل بنزن، پارازایلین و ارتوزایلین میباشند و جزو محصولات اصلی و نهایی این مجتمع طبقه بندی میگردند، عموماً در صنایع پایین دستی مورد مصرف قرار میگیرند، که میتوان به تولید در سموم دفع آفات،صنایع رنگسازی، رزینها، بطریهای یکبار مصرف، تهیه نایلون، ترکیبات دارویی، تهیه اتیل بنزن و فنل، مواد شوینده و تولیدپلی استرها، الیاف مصنوعی و حلالهای صنعتی اشاره نمود.همچنین محصولات فرعی مجتمع نیز به عنوان یکی از مهمترین خوراک های واحدهای الفینی و همچنین قابل استفاده در صنایع پالایشگاهی و پتروشیمیائی و سوخت میباشند.محصولات اصلی و مقاصد مصرف آنها در زنجیره ارزش بر طبق جدول ذیل میباشد:

تحلیل بنیادی پتروشیمی نوری

مشتریان داخلی و خارجی محصولات شرکت پتروشیمی نوری عبارتند از:
– مجتمعهای پتروشیمی داخلی (خریدار خوراک مورد نیاز از دیگر مجتمع ها میباشند)
– صنایع استراتژیک داخلی
– تولیدکنندگان داخلی محصولات صنایع پایین دستی
– تولیدکنندگان بزرگ پایین دستی خارجی
– توزیع کنندگان عمده بین المللی و خوشنام

نرخ فروش محصولات در داخل کشور بر اساس نرخ های مصوب شرکت ملی صنایع پتروشیمی و نرخ فروش محصولات خارج از کشور به نرخ بازارهای جهانی تعیین میگردد.

نحوه ارائه محصولات به بازار

-ارائه محصولات به بازارهای صادراتی از طریق بازوی بازرگانی شرکت تجارت صنعت پتروشیمی خلیج فارس
– عرضه محصولات در بورس کالا
– مبادلات بین مجتمعی (خط لوله و تانکری)

فرمول و روش قیمت گذاری کلیه فروش های شرکت

در خصوص فروش محصولات با توجه به شرایط ایران در بازارهای بین المللی به شرح جدول ذیل ارائه می گردد:

تحلیل بنیادی پتروشیمی نوریبررسی صورت های مالی و مقایسه عملکرد ۱۳۹۷ و ۱۳۹۶

کل فروش شرکت در سال ۹۷ به مبلغ ۱۴۱،۵۳۶،۷۲۶ میلیون ریال بوده که مهمترین دلیل افزایش آن نسبت به سال ۹۶ ناشی از افزایش نرخ فروش و نرخ ارز نسبت به دوره مشابه سال قبل بوده است.کلیه محصولات پتروشیمی نوری در داخل ایران از طریق بازار بورس کالا و نیز از طریق بازار خارج از بورس کالا از طریق عقدقراردادهای بلند مدت با کلیه شرکتهای پتروشیمی واقع در مناطق ویژه اقتصادی و انرژی به فروش میرسد. سهم مبلغی فروش محصولات این شرکت در بازارهای داخلی درسال ۱۳۹۷ به شرح زیر میباشد.

تحلیل بنیادی پتروشیمی نوری

 

فروش های صادراتی شرکت به مبلغ ۷۸،۲۰۷،۳۴۵ میلیون ریال بوده که با توجه به نیازهای بازار جهانی و از طریق شرکت تجارت صنعت پتروشیمی خلیج فارس به عنوان کارگزار به فروش میرسد، که نسبت به فروش واقعی دوره مشابه سال قبل ۴۲ درصد رشد داشته است.که به شرح جدول زیر می باشد:

تحلیل بنیادی پتروشیمی نوری

سرمایه و ترکیب سهامداران: سهامداران اصلی شرکت و تعداد سهام و درصد مالکیت آنها به شرح ذیل میباشد

تحلیل بنیادی پتروشیمی نوری

ریسک های شرکت

ریسک نوسانات نرخ بهره: با توجه به سیاست گذاری تأمین مالی شرکت ریسک قابل توجهی از بابت نوسانات نرخ بهره متوجه شرکت نمی باشد.

– ریسک کیفیت محصولات: در این رابطه بدلیل مقید بودن شرکت به رعایت استاندارهای بین المللی در این صنعت،نگرانی خاصی وجود نخواهد داشت.

-۳ ریسک نوسانات نرخ ارز: هر نوع تغییرات در نرخ ارز مستقیماً در مبلغ درآمد فروش محصولات صادراتی شرکت اثرگذار خواهد بود. در این خصوص شرکت کلیه بدهیهای ارزی را تسویه نموده و ریسکی از این بابت متوجه شرکت نمیباشد. به علت افزایش نرخ تسعیر خوراک دریافتی معادل فروش ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما در شش ماهه دوم، سودآوری شرکت در نمیه دوم ۱۳۹۷ کاهش یافته است.

-۴ ریسک قیمت نهاده های تولید: به منظور اطمینان از ثبات نرخ مواد اولیه نسبت به انعقاد قرارداد با تأمین کنندگان ذیربط از مجموعه های وزارت نفت اقدام گردیده است. لذا افزایش هزینه مواد اولیه ناشی از افزایش نرخ می تواند باعث افزایش قیمت تمام شده محصول و کاهش سودآوری شرکت گردد. شایان ذکر است محاسبه مبلغ خوراک مجتمع براساس متوسط ماهانه نرخ ارز در سامانه نیما باعث افزایش هزینه خوراک و بهای تمام شده محصولات می گردد.

تحلیل بنیادی پتروشیمی نوری

-۵ ریسک کاهش قیمت محصول: کاهش نرخ جهانی محصولات تولیدی شرکت، تاثیر مستقیم بر سود آوری شرکت خواهد داشت. به منظور حفظ حاشیه مناسب سود شرکت، فروشهای صادراتی براساس گزارشات نشریات معتبر بین المللی انجام می پذیرد. همچنین قیمت گذاری فروش داخلی بر اساس بورس انرژی صورت می پذیرد.

-۶ ریسک مربوط به عوامل بین المللی و یا تغییر مقررات دولتی: هرگونه تغییرات احتمالی بین المللی در ارتباط باحمل محصولات، یا تغییر مقررات دولتی و سایر موارد غیر قابل پیش بینی بر تولید و صادرات بر سودآوری شرکت تأثیر خواهد داشت.

برنامه توسعه محصولات یا خدمات جدید

شرکت با توجه به شرایط بازار تاکنون فرصت هایی جهت معرفی محصولات جدید بدست آورده است که پس از رهایی از شرایط اضطرار تولید با تعریف محصول جدید توانسته شرایط سودآور و مطلوبی را برای خود بیافریند. از مصادیق این امر تعریف پروژه های جدید از جمله واحد تفکیک برش سبک که در سودآوری و تکمیل زنجیره ارزش و رسیدن به محصولات با ارزش افزوده بالاتر درمجموعه فرایند تولید مجتمع موثر واقع گردید. همچنین پروژه شیرین سازی محصول برش سنگین که با توجه به چالش پیش رودر سال ۲۰۲۰ و با توجه به محدودیتهای زیست محیطی جهت کنترل میزان ترکیبات سولفور در سوخت کشتیها، شروع شده و در حال حاضر در مرحله مهندسی تفضیلی و انتخاب پیمانکار میباشد.

برنامه توسعه شبکه ها یا بازارهای جدید توزیع

در راستای توسعه شبکه بازارهای جدید، شرکت تجارت صنعت بعنوان بازوی بازرگانی و فروش محصولات مجموعه پتروشیمی خلیج فارس اقدام به تأسیس دفاتر برون مرزی با هدف گسترش مراودات تجاری نموده است که این مهم آغازی است برای دسترسی به بازارهای جدید که قطعاً نقطه عطفی در مجموعه پتروشیمی خلیج فارس از منظر تولید و نیز بازارهای جهانی خواهد ود. ازبرای حضور در ،CFR ارسال محصول به صورت ترم ،FOB طرفی دیگر با تأسیس واحد لجستیک علیرغم شرایط فروش به صورت بازارهای دوردست از منظر بعد مسافت و موقعیت جغرافیایی شروع دیگری خواهد بود.

راهبردهای شرکت برای مواجهه با افزایش هزینه مواد اولیه

با توجه به شرایط پیش روی اقتصاد ایران و تک نرخی شدن نرخ ارز در تاریخ ۲۱ فروردین ماه ۱۳۹۷ و متعاقبا عرضه ارزهای حاصل از فروشهای صادراتی در سامانه بازار ثانویه در کشور که منجر به نوسانات شدید نرخ ارز در کشور گردید، مدیریت شرکت در حال رایزنی در خصوص تعدیل نرخ خوراک میعانات گازی با شرکت ملی نفت ایران می باشد. در ضمن بر طبق برنامه های اعلام شده شرکت، مدیریت شرکت به دنبال اجرای پروژه های جدید به منظور ایجاد محصولات با ارزش افزوده بالاتر و حداقل نمودن ضایعات بوده تا میزان سود آوری شرکت را در سطح نرمال حفظ نماید.

منابع مالی در اختیار شرکت و تجزیه تحلیل سرمایه در گردش

تحلیل بنیادی پتروشیمی نوری

با توجه به اطلاعات جدول فوق مبلغ سرمایه درگردش در پایان سال ۱۳۹۷ حدود ۲ برابر نسبت به دوره مشابه سال قبل رشدداشته است. اهم علل افزایش سرمایه در گردش بخاطر افزایش نرخ فروش محصولات نسبت به سال قبل و افزایش نرخ ارز نسبت به دوره مشابه سال قبل بوده که باعث ورود وجوه نقد به نسبت بیشتر و نیز افزایش عمده دریافتنی های تجاری ارزی نسبت به سال قبل گردیده است.

از محل این منابع، پروژه های سرمایه ای شرکت طی بودجه سرمایه ای تأمین می گردد.با توجه به تحریم ایران در مجامع بین المللی و سیاستهای دولت به منظور مقابله با آنها که منجر به افزایش نرخ ارز و افزایش مبلغ فروش محصولات صادراتی علی رغم تک نرخی شدن نرخ ارز در مقایسه با دوره مشابه سال و به تبع آن افزایش وجوه حاصل از فروش و افزایش حسابهای دریافتنی تجاری در مقطع پایان سال ۱۳۹۷ که باعث افزایش سرمایه در گردش گردید.

هر نوع تغییرات در نرخ ارز مستقیماً در مبلغ درآمد فروش محصولات صادراتی شرکت اثر گذار خواهد بود. در این خصوص شرکت کلیه بدهیهای ارزی را تسویه نموده و ریسکی از این بابت متوجه شرکت نمی باشد. به علت حاشیه سود پایین شرکتهای پتروشیمی آروماتیک تنها عاملی که سود آوری شرکت را تحت تأثیر قرار خواهد داد تک نرخی شدن نرخ ارز در کشور می باشد.

بدهی های شرکت و امکان بازپرداخت آن
عمده بدهی شرکت مربوط به شرکت ملی نفت ایران می باشد که با توجه به مطالبات فعلی شرکت و برنامه افزایش سرمایه شرکتاز محل سود انباشته جهت عدم خروج نقدینگی و برنامه ریزی آن جهت بازپرداخت بدهی مذکور ارائه شده است. بر طبق آخرینصورت تطبیق تهیه شده با شرکت ملی نفت ایران در خصوص مغایرتهای فیمابین بخش عمده آن با توجه به مدارک ارائه شدهمورد قبول شرکت ملی نفت واقع گردید.

منابع مورد انتظار برای تأمین مالی
منابع مالی شرکت عمدتاً از محل فروشهای شرکت می باشد. ولی با توجه به حاشیه سود کم شرکت جهت تامین مالی مورد نیازموضوع افزایش سرمایه از محل سود انباشته در دستور کار مدیریت شرکت قرار گرفته است.با توجه به برنامۀ ارائه شده، شرکت پتروشیمی نوری در نظر دارد سرمایۀ خود را از مبلغ ۳،۰۰۰ میلیارد ریال به مبلغ ۹،۰۰۰ میلیارد ریال ، از محل سود انباشته افزایش دهد.

عملکرد جاری به عنوان نمایانگر عملکرد آتی و پیشرفت شرکت در سال جاری و آتیبا توجه به عملکرد سال جاری در سال ۹۷ شرکت، و بر اساس محدودیت های پیش بینی شده در سال ۱۳۹۸ مقدار تولید برای سال ۱۳۹۸ معادل ۹۰ درصد ظرفیت اسمی پیش بینی شده است. اما با توجه به نوسانات نرخ ارز از منظر مبلغ فروش و سودآوری توام با ابهاماتی می باشد.

نسبتهای سود آوری

تحلیل بنیادی پتروشیمی نوری

مطالبات شرکت نسبت به پایان سال قبل ۴۴ درصد افزایش داشته است که علی رغم بهبود روند تسویه خریداران، ناشی ازافزایش نرخ تسعیر ارز مطالبات ارزی در پایان ۲۹ اسفند ۹۷ در مقایسه با سال ۱۳۹۶ بوده است. در خصوص مانده طلب ومغایرت موجود با شرکت بازرگانی پتروشیمی قابل ذکر است که مانده طلب عمدتاً بابت وجوه حاصل از فروشهای صادراتی این شرکت در سنوات قبل می باشد و پیگیری های این شرکت جهت وصول اصل و بخشی از مطالبات که مربوط به اختلاف ناشی ازتهاتر مبالغ ارزی ۱۰۵،۸۷۸،۳۲۴ یورو( بوده که از طریق طرح شکایت نزد شرکت ملی صنایع پتروشیمی و اتاق /  ) بازرگانی به عنوان داور در جریان و نسبت به وصول آن وکیل حقوقی انتخاب شده است. و در این ارتباط نیز معادل مبلغ مغایرت مذکور در سال مالی ۱۳۹۵ ذخیره در حسابها منظور شده است.

در خصوص مطالبات ارزی شرکت قابل ذکر است که بر طبق نامه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس به عنوان شرکت مادرتخصصی کلیه مطالبات در تاریخ ترازنامه بر مبنای دلار ۸۳,۴۱۳ ریال سامانه نیما تسعیر و در حسابها ثبت گردیده است. همچنین مطالبات از شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس بر طبق برنامه مشخص شده از محل سود سهام و به نسبت تهاتر خواهد شد. درخصوص مطالبات از شرکت تجارت صنعت پتروشیمی خلیج فارس قابل ذکر است که با توجه به روند افزایشی وصول مطالبات به علت افزایش نرخ تسعیر ارز در تاریخ صورتهای مالی ۲۹ اسفند ماه ۱۳۹۷ مبلغ مطالبات افزایش یافته است.

موجودی مواد و کالا
موجودی مواد و کالا در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ روند صعودی داشته که از دلایل آن می توان به افزایش نرخ تسعیر ارز ،موجودی کالای امانی و افزایش قطعات و لوازم یدکی اشاره نمود که با توجه به وضعیت غیر قابل پیش بینی تحریم ها بر علیهایران و احتمال فرسودگی تأسیسات فرآیندی خریداری شده است.

بررسی اقلام سود و زیانی

تحلیل بنیادی پتروشیمی نوری

درآمد های عملیاتی
مجموع درآمد عملیاتی شرکت برای سال ۱۳۹۷ برابر مبلغ ۱۴۱,۵۳۶,۷۲۶ میلیون ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال ۱۳۹۶ به مبلغ ۵۰,۴۷۸,۷۶۵ میلیون ریال افزایش داشته و علی رغم کاهش در مقدار فروش، به میزان ۵۵ درصد در مبلغ فروش رشد داشته است. که ناشی از افزایش در قیمت فروش و نرخ ارز نسبت به دوره مشابه سال قبل بوده است.

جدول زیر، مقدار ، نرخ و مبلغ فروش محصولات شرکت را بصورت خلاصه نشان میدهد:

تحلیل بنیادی پتروشیمی نوری

عمده سود حاصل از فروشهای داخلی شرکت مربوط به فروش محصولات نظیر برش سنگین ، مخلوط زایلین ، ۹۲ پارازایلین و ارتوزایلن و رافینیت بوده است. محصولات زیان ده شرکت شامل ترکیبات سبک، بنزن ، آروماتیکهای سنگین، گاز مایع و پنتان پلاس بوده و قیمت گذاری آن توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی صورت می گیرد و بازار صادراتی نیز جهت اینگونه محصولات وجود ندارد. در ضمن محصول برش سبک با توجه به اینکه جزو محصولات زیان ده شرکت می باشد ولی بنا به طراحی شرکتهای پتروشیمی در منطقه عسلویه و نیاز پتروشیمی جم به عنوان خوراک به این محصول، ناگزیر به تولید آن می باشد..

انجام پروژه تخلیه برج های جذب باعث توقف تولید پارازایلین از تاریخ ۹۷/۸/۱۵ گردیده و پیش بینی می گردد پس از اتمام پروژهمذکور ، در سال ۱۳۹۸ پارازایلین به مقدار ۶۰۵ هزار تن تولید گردد که این مقدار در سال های قبل تولید نشده است و همین مهم باعث افزایش مبلغ فروش و سودآوری شرکت می گردد.جهت جلوگیری از توقف و کاهش تولید ناشی از انجام پروژه مذکوردر سال ۱۳۹۷ ، شرکت اقدام به فروش محصول مخلوط زایلین و A92 نموده است.

سهم پیش بینی شده تولید پارازایلین شرکت به میزان ۱٫۸۰۱٫۲۰۰ میلیون ریال بوده است که در سال ۹۷ فقط به میزان ۱٫۲۱۳٫۵۷۸ میلیون ریال فروش داشته است.اما پیش بینی شرکت افزایش تولید این محصول مهم میباشد

بهای تمام شده درآمد های عملیاتی
بهای تمام شده کالای فروش رفته در سال ۱۳۹۷ نسبت به دوره مشابه سال قبل ۶۹ درصد افزایش یافته است.

شایان ذکر است حدود ۹۴ درصد از بهای تمام شده ساخت شرکت مربوط به مواد اولیه مصرفی میباشد. سهم دستمزد مستقیم وسربار ۶ درصد از کل بهای تمام شده ساخت می باشد که تغییرات در هزینه های مربوطه سهم بسیار کمی در افزایش کل بهایتمام شده طی دوره منتهی به ۲۹ اسفند سال ۱۳۹۷ را دارا می باشد.بخش عمده خوراک مجتمع میعانات گازی استحصال شده از فازهای گازی پارس جنوبی و پالایشگاه گاز پارسیان می باشد که برمبنای نرخ ۹۵ درصد متوسط قیمت فوب میعانات گازی در ماه و نرخ ۹۵ درصد متوسط قیمت فوب میعانات گازی در ماه بعلاوه ۵دلار برای میعانات گازی پارسیان با توجه به مرغوبیت آن توسط شرکت ملی نفت ایران قیمت گذاری می گردد.

هزینه های فروش، اداری و عمومی
هزینه های فروش، اداری و عمومی دوره منتهی به ۲۹ اسفند سال ۱۳۹۷ نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۶۴ درصد افزایش یافته است. علت افزایش هزینه های فروش، اداری و عمومی ناشی از افزایش هزینه حمل و نرخ هزینه های اسکله و بازرسی و ترخیص مرتبط با بارگیری محصول و خدمات عمومی دریافتی از شرکتهای گروه پتروشیمی بوده است.

سایر اقلام عملیاتی
سایر اقلام عملیاتی برای دوره مالی منتهی به ۲۹ اسفند سال ۱۳۹۷ نسبت دوره مشابه سال قبل مبلغ ۱۰,۶۵۹,۹۱۶ میلیون ریال افزایش داشته داشته است. این افزایش عمدتا ناشی از سود تسعیر دارائیها و بدهی های ارزی مرتبط با عملیات می باشد.

هزینه های مالی
با توجه به تسویه تسهیلات به مبلغ ۱،۸۴۰ میلیارد ریال در مردادماه و مبلغ ۹۶۰ میلیارد ریال در آبانماه ، هزینه های مالی شرکت طی دوره منتهی به ۲۹ اسفند سال ۱۳۹۷ مبلغ ۲۵۰,۱۷۷ میلیون ریال می باشد که نسبت به دوره مشابه سال قبل به میزان ۵۰ درصد کاهش داشته است. با توجه به پرداخت های مذکور تسهیلات در تاریخ ترازنامه بطور کامل تسویه شده است .

سایر درآمد ها و هزینه های غیر عملیاتی
سایر درآمدها و هزینه های غیر عملیاتی برای دوره مالی منتهی به ۲۹ اسفند سال ۱۳۹۷ نسبت دوره مشابه سال قبل مبلغ۲,۵۰۷,۰۰۲ میلیون ریال افزایش داشته داشته است. این افزایش عمدتا ناشی از سود تسعیر دارائیها و بدهی های ارزی غیر مرتبط با عملیات می باشد.

صورت مالی شرکت در سال ۹۷

بر اساس گزارش حسابرسی شده  در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۱۳۹۷/۱۲/۲۹ به ازای هر سهم ۷۰۵۱ ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۸٪ رشد داشته که عمدتا بدلیل افزایش ۵۵٪ درآمدهای عملیاتی و از سویی رشد ۱۱۷۰ % سایر درآمدهای غیرعملیاتی میباشد.این شرکت براساس عملکرد ۱۲ ماهه برای سال مالی منتهی به ۱۳۹۷/۱۲/۲۹ مبلغ ۲۱٫۱۵۳٫۹۳۱ میلیون ریال سود خالص محقق کرده است.

عملکرد مالی در سال ۱۳۹۷ و سال ۱۳۹۸ و پیش بینی سود

بودجه سال ۱۳۹۸ بر اساس ارز تک نرخی بوده و با توجه به این موضوع ، در شرایط فعلی شرکت حاشیه سود پایینی خواهد داشت و میبایست جهت تعدیل قیمت خوراک شرکت ، فکری اندیشیده شود.به توجه به پیش بینی انجام تعمیرات اساسی در سال ۱۳۹۸ طی یک ماه ، تولید و فروش این شرکت کاهش یافته و متناسبا سود شرکت نیز کاهش داشته است.

پیش بینی شرکت کاهش سود به ازای هر سهم به میزان ۵٫۳۵۰ ریال است.سود به ازای هر سهم در سال مالی ۱۳۹۷ برابر با ۷٫۰۵۲ ریال بوده است و به عبارتی شرکت از هم اکنون یک تعدیل منفی ۳۱ درصدی را روانه بازار سرمایه نموده است.

 

تحلیل بنیادی پتروشیمی نوری

پیشنهاد هیات مدیره در خصوص تقسیم سود به میزان ۵۰% سود خالص می‌باشد. 

روند فروش و بهای تمام شده در ۵ سال اخیر

تحلیل بنیادی پتروشیمی نوری

برآورد مبلغ فروش دوره ۱۲ ماهه منتهي به ۱۳۹۸/۱۲/۲۹ مبلغ ۱۸۶٫۱۷۷٫۲۰۰ میلیون ریال میباشد.پیش بینی شده است مبلغ بهای تمام شده نیز به ۱۶۸٫۵۳۱٫۷۰۵ میلیون ریال برسد.

با توجه به مفروضات پتروشیمی نوری اکنون و در انتها اقدام به برآورد سود شرکت و ارزش گذاری هر سهم در سال مالی جاری و سال آینده با فرض عدم افزایش سرمایه در گردش با استفاده از نرم افزار تحلیل بنیادی میگردد.توجه داشته باشید که در این محاسبات از موارد اعلامی گزارش عملکرد ۱۲ ماهه ۱۳۹۷  و نیز موارد پیش بینی  استفاده میگردد و در نتیجه اعداد حاصله میتواند فاصله معنا داری با داده های واقعی پس از اعلام صورت های مالی داشته باشد..با این توضیحات مفروضات نهایی ما در تحلیل نوری به قرار زیر است.

مفروضات تحلیلی جهت برآورد قیمت هر سهم و ارزش گذاری هر سهم به قرار زیر است.

تحلیل بنیادی پتروشیمی نوری

 

نتایج حاصل  از محاسبات بنیادی به قرار زیر است. لینک دانلود فایل پی دی اف نیز در زیر تصویر برای شما بارگذاری میشود.

خروجی دوسناریو براساس سود ۵٫۳۵۰ و ۷٫۰۵۲ ریالی به شرح دوتصویرذیل است.تحلیل بنیادی پتروشیمی نوری

تحلیل بنیادی پتروشیمی نوری

 

پتروشیمی نوری۳-۱۳۹۸-۱۳۹۸٫۰۴٫۱۹

تصویر ارزش گذاری هر سهم نماد پتروشیمی نوری

تحلیل بنیادی پتروشیمی نوری

نتیجه کلی

نمیتوان گفت نوری بسیار گران است لیکن بدلیل ابهامات جدی حول سودآوری شرکت و عدم انتشار صورت های مالی سه ماهه و یا شش ماهه جا داشت نماد در قیمتی مناسب تر ارائه گردد.لیکن در قیمت فعلی نیز نوری جذاب است و به هیچ عنوان از ارزش ذاتی خود بالاتر نیست.با قیمت ۳۱۰۰۰ ریال اعلامی و سود قابل تحقق آتی ۵۳۵۰ ریالی عملا نسبت P/E  نماد برابر با ۵٫۸ واحد است که اصلا گران نیست و در صورتی که با همین قیمت و سود محقق شده ۷۰۵۲ قیمت به سود برابر ۴٫۴ خواهد بود .بنابراین اینکه انتظار داشته باشیم نماد با P/E =4.4  به بازار سرمایه معرفی شود ، آنهم نمادی که یک افزایش سرمایه از محل سود انباشته به میزان ۳۰۰ درصد خواهد داشت ، منصفانه نیست. با اینحال به هیچ عنوان منکر امکان اعلام قیمت مناسب تر نیستیم.

نوری

بر اساس گزارش حسابرسی شده  شرکت پتروشیمی نوری  در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۱۳۹۷/۱۲/۲۹ به ازای هر سهم ۷۰۵۱ ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۸٪ رشد داشته که عمدتا بدلیل افزایش ۵۵٪ درآمدهای عملیاتی و از سویی رشد ۱۱۷۰ % سایر درآمدهای غیرعملیاتی میباشد.این شرکت براساس عملکرد ۱۲ ماهه برای سال مالی منتهی به ۱۳۹۷/۱۲/۲۹ مبلغ ۲۱٫۱۵۳٫۹۳۱ میلیون ریال سود خالص محقق کرده است.

پیش بینی شرکت کاهش سود به ازای هر سهم به میزان ۵٫۳۵۰ ریال است.سود به ازای هر سهم در سال مالی ۱۳۹۷ برابر با ۷٫۰۵۲ ریال بوده است و به عبارتی شرکت از هم اکنون یک تعدیل منفی ۳۱ درصدی را روانه بازار سرمایه نموده است.

منابع مالی شرکت عمدتاً از محل فروشهای شرکت می باشد. ولی با توجه به حاشیه سود کم شرکت جهت تامین مالی مورد نیازموضوع افزایش سرمایه از محل سود انباشته در دستور کار مدیریت شرکت قرار گرفته است.با توجه به برنامۀ ارائه شده، شرکت پتروشیمی نوری در نظر دارد سرمایۀ خود را از مبلغ ۳،۰۰۰ میلیارد ریال به مبلغ ۹،۰۰۰ میلیارد ریال ، از محل سود انباشته افزایش دهد.

عملکرد جاری به عنوان نمایانگر عملکرد آتی و پیشرفت شرکت در سال جاری و آتی با توجه به عملکرد سال جاری در سال ۹۷ شرکت، و بر اساس محدودیت های پیش بینی شده در سال ۱۳۹۸ مقدار تولید برای سال ۱۳۹۸ معادل ۹۰ درصد ظرفیت اسمی پیش بینی شده است. اما با توجه به نوسانات نرخ ارز از منظر مبلغ فروش و سودآوری توام با ابهاماتی می باشد.

ارزش گذاری با استفاده از روش تنزیل سود تقسیمی به ازای هر سهم برابر ۳۱٫۵۹۸ ریال میباشد.

ارزش گذاری با استفاده از روش تنزیل جریان نقدی حقوق صاحبان سهام  به ازای هر سهم برابر ۳۲٫۴۴۱ ریال میباشد.

ارزش گذاری بر مبنای P/S به روش مقایسه ای به ازای هر سهم در دو سناریوی سود ۵٫۳۵۰ و ۷٫۰۵۲ بررسی گردید.در حالت اول برابر با ۲۶۹۴۰ ریال و در صورت تحقق سود بالاتر از ۷۰۰۰ ریال به ازای هر سهم برابر با ۳۵۵۱۰ ریال میباشد.میانگین این دو برابر با ۳۱۰۰۰ ریال به ازای هر سهم میباشد.

ارزش ذاتی به ازای هر سهم بر مبنای سود قابل تحقق سال مالی ۱۳۹۸ برابر با ۲۹٫۸۴۷ ریال به ازای هر سهم محاسبه میگردد.

ارزش دفتری هر سهم نوری برابر با ۱۶٫۲۰۸ریال برآورد میگردد.

سود انتظاری به ازای هر سهم در سال مالی ۱۳۹۸در سه سناریوی مختلف در بازه برابر با ۵٫۳۵۰ الی ۹۳۰۹ ریال پیش بینی میگردد.در این خصوص منتظر میمانیم تا گزارش عملکرد شش ماهه یا حداقل گزارش فروش ماهانه میمانیم.

میانگین وزنی محاسبه شده توسط نرم افزار تحلیلی برابر با ۳۱٫۲۶۷ ریال محاسبه میگردد.

برای درک سایر نسبت های اهرمی و مقادیر انها به مطلب نسبت های اهرمی در تحلیل بنیادی در قسمت آموزش وبسایت مراجعه فرمایید.

انتظار میرود از این عرضه استقبال مناسب گردد و انتظار رشد مناسب از نماد میرود.لیکن امکان قیمت گذاری بهتری نیز وجود میداشت.

تحلیل بنیادی پتروشیمی نوری به مرور بروزرسانی میگردد.

سلب مسئولیت:در هر حال مسئولیت ورود به یک موقعیت معاملاتی با کاربران گرامی است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 607 views بار دسته بندی : تحلیل بنیادی بورس تاريخ : 11 سپتامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.